Neoprenevadare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Neoprenevadare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Neoprenevadare

    Vill testa på havsöringsfisket i Skåne nu i väntan på premiären här i Göteborgstrakten. Är ju bra kallt nu så jag tänkte att ett par neoprenevadare kunde vara bra. Vet att de blir varma på sommaren och är klumpiga men nu vill jag bara testa på, och budgeten är ytterst begränsad. Vad finns det för alternativ som är värda att kolla in som förhoppningsvis håller någon säsong? Har kikat på Abu men verkar vara spridda skurar när man läser recensioner. Andra förslag?

  • #2
    De flesta märkena har ju neoprenare. Billigast brukar vara med stövel. Kinetic har nån som e helt ok. Men de flesta ligger i pris som abus.. Eller rätrare sagt börjar i den häraden o går uppåt.

    Kommentera


    • #3
      Testa utan vadare till att börja med... havsöringen kan lila gärna stå en meter från land och dom missar man med vadare på...

      Kommentera


      • #4
        Fiskar alltid av från land innan jag vadar ut.. Sen fiskar jag mig utåt. Sen samma visa på vägen in.
        Polarn lacka på en premiär när vi varit ute flera timmar i vattnet.. Mao frusna som fan.. Så han drog ett kast utifrån hela vägen in till vattenbrynet. 2-3 vevtag sen satt där en 50cm blank. Tog på typ 30cm djup vatten.

        Kommentera


        • #5
          Kör Primaloftbyxor under andasvadarna nu på vintern och det håller värmen bra.

          Kommentera


          • #6
            Jag köpte ett par abu från jula förra året, var också kluven pga recensionerna men både jag och polaren är mycket nöjda med dem. Jag använde mina senast för tre veckor sedan i 4gradigt vatten i ca 2tim och frös inte för fem öre. Helt klart värt pengen!

            Kommentera


            • #7
              Jag testar ett par Abu! Hur är det med vadarjacka, är det nåt man verkligen behöver?

              Kommentera


              • #8
                En bra kort regnjacka eller annan jacka som gärna e vattentät eller iaf vattenavvisande funkar fint. Det som brukar vara utmärkande för vadarjackor e stora fickor högt placerade så man kommer åt bra trots vadare.
                Ser många som har jackan innanför vadarna. Det tycker jag e sådär..
                Regnar det så rinner vattnet ner i vadarna längs jackan. Likaså om du drattar i plurret så kommer vattnet lätt i vadarna.
                Kör man med jackan utanpå vadarna så slipper man regnet ner i vadarna. Och de få gånger ( peppar peppar) jag snubblat i plurret har jag klarat mig med blött innanför armarna men aldrig mer än så. Dock har jag alltid lyckats hålla huvet ovanför så har sluppit att det runnit ner i halsen.

                Kommentera


                • #9
                  Vadarjacka kändes lite overkill (iallafall för min del) jag lämnade beteslådor osv på torra land och hade enbart med mig en tång i bröstfickan för att lossa eventuella fångster. Har kört med en regnjacka innanför vadarna där jag haft möjlighet att ha med extrasaker om så önskar, dels mest efter att ha hört skräckexempel om folk som trillat i något strömt vatten och fått vadarna fyllda med vatten och drunknat. Har man jackan innanför så finns det iallafall möjlighet till att slänga av axelremmarna om olyckan skulle vara framme.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Mackan4 Visa inlägg
                    Vadarjacka kändes lite overkill (iallafall för min del) jag lämnade beteslådor osv på torra land och hade enbart med mig en tång i bröstfickan för att lossa eventuella fångster. Har kört med en regnjacka innanför vadarna där jag haft möjlighet att ha med extrasaker om så önskar, dels mest efter att ha hört skräckexempel om folk som trillat i något strömt vatten och fått vadarna fyllda med vatten och drunknat. Har man jackan innanför så finns det iallafall möjlighet till att slänga av axelremmarna om olyckan skulle vara framme.
                    Därför man alltid har en kniv i vadarbältet / bältet som sitter på vadarna. Och ser till att man inte spänner det på land utan väntar till man e i vattnet så luften trycks ut. Sitter vadarbältet som det ska fyller man inte vadarna trots att man plurrar. Då blir det bara blött på sin höjd. Men inte fyllt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X