Trassel flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel flätlina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Mattias Faltsetas Visa inlägg
    Ingen som grundar med nylon? jag hade en del problem med trassel innan jag började med det... märkte att linan slirade på spolen för den hade inget bra grepp
    Jag brukar grunda med nylon upp till alldeles under spolkanten. Ger minst trassel.

    Kommentera


    • #12
      Robbo skrev en artikel om linval i senaste fiskejournalen eller om det var fiskefeber kommer inte ihåg. och där skrev han om att olika typer av "superlinor" passa bättre till haspel resp multi.
      Bottennapp är napp de oxå!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
        Robbo skrev en artikel om linval i senaste fiskejournalen eller om det var fiskefeber kommer inte ihåg. och där skrev han om att olika typer av "superlinor" passa bättre till haspel resp multi.
        Fiskefeber.

        Jag kör med flätlina i år på min Shimano Technium 2500. Funkar hur bra som helst. Givetvis nylon i botten av spolen.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #14
          Shimano brukar funka bra med dom flesta linorna, kan vara en kombination av kast teknik, för grov lina, mjukt spö.
          Om det inte är tyngre beten än 40 gr då jag valt en mindre rulle typ shimano 2500 och till den en lina runt 0,15,
          Spiderwire stealth smooth 8 har jag kört med i år på gäddhaspel, den är mjuk och tyst, skonsam mot fingrarna. Den har har funkat felfritt utan några konstigheter.

          Kommentera


          • #15
            Återkommande ämne med tråkigt bekymmer. Tråden har varit uppe och det finns massor av bra tips att testa/följa.
            Mina är förutom rullens kvalitet - hur väl den lägger lina , : anpassa dimension till kastvikt , jag kör dobb 20g o kör svart fireline 0.15-16, sedan 7-8 år. Har shimanorullar av fin kvalitet - inga problem trassel. Fyll inte spolen för högt upp mot kanten , lämna nån millimeter. Håll bra sträckning på linan om du lägger på själv. Har du 2 spolar testa 2 olika lintyper under samma fisketur - är det ngn skillnad? Se till när du påbörjar invevning att linan är sträckt , ligger det någon ögla på spolen kan du få ett riktigt kalle ankatrassel.
            Funkar inte detta tillsammans med alla andra tips du får byt rulle, inte då heller -" samla frimärken"
            Lycka till - Peter B

            Kommentera


            • #16
              Sufix 832 0.28mm har jag på min Biomaster 3000 funkar klockrent, till gäddfiske som jag bedriver mest numera
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • perch61
                Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                av perch61
                Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                2024-01-08, 09:15
              • perch61
                Linpåspolning
                av perch61
                Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                2023-12-29, 10:19
              • Terraplane
                Vad är detta för lina
                av Terraplane
                Hej
                Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                2023-08-20, 09:27

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
              8 svar
              1 832 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg richtermo  
              Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
              7 svar
              2 374 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sikkfisk  
              Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
              4 svar
              278 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mr Morgan  
              Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
              8 svar
              413 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Brappa
              av Brappa
               
              Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
              13 svar
              534 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg senzitivity  
              Arbetar...
              X