Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Sorry hinner inte hänga med här. Men tror jag svarat tidigare i tråden på frågan. Precis samma lina i USA som här, vi har hela produktionen från den fabriken. Kommer även en ny 4-trådig nästa år som oxå den är väldigt prisvärd.
    Skulle du kunna framföra till någon som kan göra något att linan har problem med att den brister långt under angiven brottstyrka? Åtminstone den jag köpte som inte ens höll för halva vikten. Det är flera som verkar ha samma problem.

    [FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

    Kommentera


    • Jag använder 0.10 till min lilla curado. Många bonus-snipor har det blivit också och det klarar den galant.
      Nästan ljudlös i ringarna. Rekommenderar den verkligen.


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
        Sorry hinner inte hänga med här. Men tror jag svarat tidigare i tråden på frågan. Precis samma lina i USA som här, vi har hela produktionen från den fabriken. Kommer även en ny 4-trådig nästa år som oxå den är väldigt prisvärd.

        Buster om det är samma lina varför klassar man dom så olika ?
        Bilden nedan visar min lina till vänster & den till höger en lina från USA/Australien .
        Jämför man specarna så ser man att det är inget som stämmer mot varandra
        1 , styrkan på min lina 20 LB & 0,16mm linan till höger 20LB & 0,23 mm , det är rätt stor skillnad på 0,16 & 23mm
        2 , i Australien kör dom samma specning på linan som vi diam , styrka & PE . Min lina är specad som PE1,2 vilket borde betyda att den är 0,14 ? .

        Det är väldigt märkligt att Daiwa gör så här , vet att japanerna är stenhårda & seriösa med sina linor som säljs i japan & Daiwa har några av dom bästa linorna som finns på marknaden , kanske därför den här linan inte säljs i Japan ?

        Tyvärr kommer jag inte köpte en Daiwa lina från Sverige så länge specarna inte stämmer & man inte kan lita på vad man får , vilket är jätte tråkigt för i övrigt gillar jag Daiwas grejer väldigt mkt .

        Click image for larger version

Name:	daiwa jbraid.jpg
Views:	1
Size:	186,2 KB
ID:	1782120
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Cosmoz 08; 2016-07-21, 09:00.

        Kommentera


        • jag köpte mina Daiwa Jx8 till borrefisket på älvsjömässna utan att kolla dragstryka bara på hur tunna och följsamma dom var och hittills är jag nöjd, enda linbrotten som varit med om har jag ordnat själv genom att inte avktivera kastvikterna efter rullservice
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

          Kommentera


          • Tycker att linan är OK!

            +
            Bra drag-styrka
            Kastar långt
            Tyst
            Följsam

            -
            Färgar av sig och lämnar rester på spöringar
            Svag för nötning (gnider mot en sten eller liknande)

            Kommer jag att köpa den igen: Tveksam, har en del andra linor att testa först.

            Kommentera


            • Tjena

              Var inne i en butik idag och frågade efter rekommendation på en lina att ha på haspelrullen (Shimano Technium) som jag använder för fiske efter öring (havs), abborre, gädda och gös. Blev rekommenderad J-Braid och funderar därför på att satsa på den. Blev samtidigt avrådd från Nanofil som expediten menade är extremt klen vid nötning mot ex. sten.

              Jag har tidigare kört på vanlig Fireline och varit nöjd men testar gärna en ny lina. Skulle ni rekommendera J-Braid?
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

              Kommentera


              • Enda linan jag kör nuförtiden. Fantastisk lina och priset är knappast dyrt (särskilt då det är en 8-trådig lina)!

                Kommentera


                • SZ släpper en ny lina nästa vecka 8-trådig
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • Jag beställde en multifärgad 1500m-spole med 0,22 mm-lina. Tyvärr fick jag fel färg så jag behöver vänta lite till innan den rätta färgen levereras. Är riktigt nyfiken på att testa linan sen
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                    Kommentera


                    • Första intrycket av J-braid i multicolor är gott, dock bara fiskat med den en enda tur, men, tycker spontant om den. Jag kör ju dock med 0.42 så det får ju tas i beaktande.
                      Men, under en första kort tur så hinner man ju ändå (oftast/troligen, iaf inte om linan inte är helt galet usel eller på något magiskt vis otroligt mycket bättre än allt annat, inte så troligt) inte få alltför mycket intryck av den.
                      Jämförelsevis med andra multicolor så tyckte jag dock denna kändes mer genomtänkt/påkostad om man är ute efter funktionen med att veta längd på lina ute etc (på min första tur nu hade den funktionen dock inget egentligt värde för mig, men, jag värdesätter verkligen den funktionen vid bonnatrolling som kommer ske senare under säsongen).

                      Får väl återkomma längre fram med lite mer tankar om den kanske om man får mer bestående intryck av den!

                      mvh/peter
                      Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-04-27, 18:31.
                      https://www.facebook.com/OKspinners/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 368 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X