Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Att den "snapar" av gör att den går bort för mej (skatbon är något som ingår i mitt fiske:-( ). Det var synd, hade tänkt testa denna lina men nu avvaktar jag o hoppas vi får fler recensioner i denna tråden.

    Kommentera


    • #12
      Jag har iofs alltid varit nöjd med vanliga Fireline på Haspel men den låter så förbannat mycket i spöringarna och det stör jag mig på.

      Googlar man lite på div olika kända linor så kommer man kunna hitta negativa saker om alla modeller.
      Jag ser tex i denna tråden att någon var missnöjd med PP S8S och den är jag själv väldigt nöjd med, på Multirullar.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
        Att den "snapar" av gör att den går bort för mej (skatbon är något som ingår i mitt fiske:-( ). Det var synd, hade tänkt testa denna lina men nu avvaktar jag o hoppas vi får fler recensioner i denna tråden.
        Vilken lina gör inte det om man inte fiskar med 0,36-0,40 (vem vet den ärliga dimensionen ?!) och bara fiskar små beten... Får du en PO på ett par hekto gummi/trä/plast så blir det nog oftast hej då.
        Senast ändrad av Monkey; 2016-02-07, 12:08.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
          Vilken lina gör inte det om man inte fiskar med 0,36-0,40 (vem vet den ärliga dimensionen ?!) och bara fiskar små beten... Får du en PO på ett par hekto gummi/trä/plast så blir det nog oftast hej då.
          Förlåt, det var en blandning av sarkasm (lina snapar=dålig) och allvar (po ingår..) vilket var lite otydligt.

          Åker jag förbi gränna kommer jag byta lina(sen om det var j-braid blir jag osäker på nu..).

          Edit: för övrigt har jag nog blandat ihop personer på forumet, jontak och JarmoK.
          Senast ändrad av Jefvelberg; 2016-02-07, 12:17.

          Kommentera


          • #15
            läst nästan bara gott om linan tills nu, kommer troligtvis prova den men till lättare fiske först.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Vad kör du för dim ?
              Den kändes väldigt tunn och smidig.
              Jag jämförde J-braid 0,13 mot Fireline 0,12 och jag tyckte J-braid kändes tunnare..

              Hur upplever du tjockleken ?
              Jag kör med 20 ibs (0,23) Usa importerad. Här verkar de satt annan dimension och dragstyrka som vanligt så det blir svårt att jämföra. Den är tunn men inte lika tunn som samuraj men dock klart tunnare än 832 20 ibs lina som också är importerad. Mycket bra lina för pengarna och det blir nu svårt att motivera köp av samuraj .. Kommer nog bli min första lina...

              Kommentera


              • #17
                Tournament linan är rekad 349:- vilket är i paritet med övriga linor.

                Kommentera


                • #18
                  Intressant detta, har läst lite här och där, minns inte var, att flätlinor går av mitt i kastet... (och vid mothugg) Om jag förstår rätt så är det inte p g a en vanlig PO utan en liten "kink", ögla eller vad man ska kalla det, som gör att linan går av när betet flyger/belastar som mest.

                  Kan det vara så som han säger, menar i videon (?) att de nyare, tunnare, mjukare linorna med 8 trådbuntar är känsligare? Att de lättare bildar kinkar, en tvinnad "knuta" som brister under belastning?
                  Det verkar som tunnare linor 20-40lbs verkar mer känsliga och det är väl logiskt på nåt sätt... Har själv kört med en sån modern 8 trådig lina men 62 lbs test (ca 0,33) och den har klarat sig bättre, tjockleken ger kanske bättre marginal?
                  Vi lär kanske få höra alltmer om det då alltfler går över till de nyare 8-12 trådiga linorna...rapportera gärna om era erfarenheter i FS!
                  Senast ändrad av anteman; 2016-02-07, 19:09.

                  Kommentera


                  • #19
                    Hej
                    Nyfiken på vilken 62lbs 0,33mm lina du har. Är det YGK, Varivas eller något annat kul?

                    Mvh Richard

                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Intressant detta, har läst lite här och där, minns inte var, att flätlinor går av mitt i kastet... (och vid mothugg) Om jag förstår rätt så är det inte p g a en vanlig PO utan en liten "kink", ögla eller vad man ska kalla det, som gör att linan går av när betet flyger/belastar som mest.

                    Kan det vara så som han säger, menar i videon (?) att de nyare, tunnare, mjukare linorna med 8 trådbuntar är känsligare? Att de lättare bildar kinkar, en tvinnad "knuta" som brister under belastning?
                    Det verkar som tunnare linor 20-40lbs verkar mer känsliga och det är väl logiskt på nåt sätt... Har själv kört med en sån modern 8 trådig lina men 62 lbs test (ca 0,33) och den har klarat sig bättre, tjockleken ger kanske bättre marginal?
                    Vi lär kanske få höra alltmer om det då alltfler går över till de nyare 8-12 trådiga linorna...rapportera gärna om era erfarenheter i FS!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja nu ska vi se, den heter YGK Ultra 2 Jigman WX8 PE. Det är en PE #4 och om jag minns rätt motsvarar det 0,33... (Köpt på 50% rea i Japan när jag samtidigt beställde en Conquest 200 DC+, annars väl dyr... precis som rullen )
                      Senast ändrad av anteman; 2016-02-07, 20:31.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 829 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      274 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      412 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X