Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av losmopedo Visa inlägg
    Ser om det går att skrämma liv i denna…. Kört ett par år med linan i de flesta dimensioner i spannet 0,06 till 0,28…

    har dock ”missat” att notera den ”nya” versionen Grand.

    vad är era upplevelser?


    just den tunnaste 0,06 skulle kanske vara att föredra som ngt styvare - främst då jag fjuttar efter minisilver på västkusten…. Kan vara en del vind här….
    Grand! En mycket märklig lina. Kan få den stablaste rulle att bli nervös. Skär väldigt lätt ner. Har då ändå inte kört speciellt tunt. Beträffande j-braid överlag så oavsett vad daiwa säger. USA versionen skiljer mot Europa versionen när det gäller vanliga j-braid. Köpte vanliga j-braid från USA när den kom. Försökte sen köpa den här. Ojämnare och beter sig på annat sätt. Undvik att köpa all j-braid här. Men USA versionen är kanon.

    Kommentera


    • Hm…. Jag fiskar mest fluga men en hel del spinpass blir det i både sött å salt…. Inte upplevt ngt problem med att den går av…

      låter ju helskumt med”spontana linbrott mitt på linan vid kast” - borde ju bero på minst en av följande enligt min erfarenhet backlash/ofrivilligt bygelfäll och/eller knut/trassel/ögla på linan eller?

      faktiskt inte testat Sufix 832, tycker däremot j-braid är väldigt prisvärd - går ju oftast att hitta från 1:-/m samt att jag verkligen gillar deras multicolour…

      Precis i beställartagen, lyckades missa Doggers rea men då var det ganska utplockat i dimensionerna….

      Kommentera


      • Kört grå 0.13 j-braid grand sen i slutet på förra sommaren. Borrefiske i vatten med mycke bröte på botten.. Allt från varmt sommarväder till minusgrader mitt i vintern. Peppar peppar, inte haft minsta problem. Tycker dessutom den är tunn jämfört med andra tunna linor jag har. Kör den på en haspel med shallowspole. Tycker den lägger sig riktigt bra på spolen.
        Kört med FC tafs i olika längd i dim 0.30-0.45 beroende på teknik och mängd gädda. Låter kanske som tjock FC med 0.30 när man kör dropshot på ett par meters djup bara. Men e botten full av cyklar, kundvagnar o annan skit så behövs det.
        De gånger linan gått av har den gjort det mitt på tafsen eller i knuten mellan tafs och flätlina. Och då för att man fastnat och fått dra av grejerna.
        Så jag är nöjd med linan.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av losmopedo Visa inlägg
          ...
          låter ju helskumt med”spontana linbrott mitt på linan vid kast” - borde ju bero på minst en av följande enligt min erfarenhet backlash/ofrivilligt bygelfäll och/eller knut/trassel/ögla på linan eller?...
          I ärlighetens namn så var det några år sen jag läste om linbrotten, här eller i annan FS-tråd. Möjligen var det inte enbart vid kast utan vid t ex bottennapp där linan kunde gå av på mitten. I vart fall "spontanbrott" vid ibland ringa belastning så som jag aldrig upplevt med de linor jag kört under "flätåren"...

          Och jodå visst frågades och ifrågasattes det även då... "amatörer", om vindknutar, linöglor, slitna spööglor men mera, dvs allt annat än produktfel men flera mer och mindre rutinerade svor sig fria och menade att det var linan i sig.... Så läs gärna tråden från början.
          Senast ändrad av anteman; 2022-04-20, 21:11.

          Kommentera


          • jag har enbart kört j-braid multicolor sen sist jag skrev i den här tråden (förutom att jag ibland kört vanlig nylon av och till och på vissa rullar) men vad gäller flät har jag enbart kört j-braid multicolor.
            Men då enbart i 0.42, har fortfarande enbart positivt att säga om den.

            Har testat en 300m spole j-braid grand multicolor, i dimension 0.51, sitter fortfarande på vissa rullar, verkade i mina ögon vara bra den med, men, då som sagt 0.51, kan bogsera en isbrytare med den???

            tunna dimensioner har jag inge koll på alls..

            mvh/peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • Ja med 0,42-0,51 lär det bli svårt att vara missnöjd med styrkan iaf... Hur är den i övrigt jämfört med liknande linor du kört, är den tätt flätad och håller den sig "torr" eller tar den upp mycket vatten?

              Kommentera


              • Har använt spiderwire, powerpro, sufix och strike wire.

                Spolade på J-braid Grand på två rullar, en multi för gäddfiske och en haspel för abborre.

                Största misstaget jag gjort. Kommer byta ut linan på bägge rullar så fort jag får chansen. Hade knappt betalat 100kr för Daiwas skitlinor.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja med 0,42-0,51 lär det bli svårt att vara missnöjd med styrkan iaf... Hur är den i övrigt jämfört med liknande linor du kört, är den tätt flätad och håller den sig "torr" eller tar den upp mycket vatten?
                  hmm, helt ärligt inget jag tänkt allt för mycket på faktiskt, kan lägga lite eftertanke bakom detta närmaste fisketurerna och återkomma!

                  men ja, näe, styrkan på överdimensionerade dimensionerna känns klart bra!!! ^_*
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
                    Har använt spiderwire, powerpro, sufix och strike wire.

                    Spolade på J-braid Grand på två rullar, en multi för gäddfiske och en haspel för abborre.

                    Största misstaget jag gjort. Kommer byta ut linan på bägge rullar så fort jag får chansen. Hade knappt betalat 100kr för Daiwas skitlinor.
                    intressant!?!?!
                    vad var problemet med j-braid grand för dig?
                    och vilka dimensioner körde du?
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera


                    • Jag testade en relativt tunn j braid, minns inte om det var 0.13 eller 0.16. Den gick av för ingenting och kasserades direkt. Betydligt mer nöjd med t ex shimano kairiki 8 även om föregångaren shimano kairiki sx8 var bättre.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X