Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har testat 2 spolar med J-braid x8.
    Både till gädda och borre och kommer bannemig aldrig köpa den igen.

    Till gädda (0,30) så byggde den linan något enormt mycket mer än de Fireline Tracebraid och Spiderwire Stealth Smooth8 jag haft tidigare.
    Detta gjorde att jag inte alls fick på lika mycket lina.
    Samtidigt hade jag väldiga problem med att linan skar ner och då inte haft dessa problemen med de andra 2 som spolats på samma sätt.

    Till abborre (0,12-0,15, kommer inte riktigt ihåg) var det inga problem att spola på, men fruktansvärt känslig lina.
    Fransade sig och gick av om vartannat.

    Vet många höjer Daiwas linor av olika slag till skyarna och det får man gärna göra om man är nöjd. Så detta är enbart mina erfarenheter.

    Kommentera


    • intressant!
      tycks ju vara hyfsat tydligt att j-braid i liksom normala dimensioner inte verkar vara nån direkt höjdare då...
      https://www.facebook.com/OKspinners/

      Kommentera


      • Click image for larger version

Name:	5C350973-16B8-42F7-8DC2-1FBF939FEEDC.jpeg
Views:	553
Size:	18,1 KB
ID:	2599568 Vågar någon sig på en gissning vilken multicolour det här är ? Satt på i höst när jag köpte rullen och hittills är jag nöjd men nu börjar ju nojan komma

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
          Click image for larger version

Name:	5C350973-16B8-42F7-8DC2-1FBF939FEEDC.jpeg
Views:	553
Size:	18,1 KB
ID:	2599568 Vågar någon sig på en gissning vilken multicolour det här är ? Satt på i höst när jag köpte rullen och hittills är jag nöjd men nu börjar ju nojan komma
          Kan det vara Sunline Siglon Multicolor?
          Han den på en av rullarna och den påminner mkt om denna, osäker dock på färgerna och har den inte nära tillhands nu för jämförelse.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

            intressant!?!?!
            vad var problemet med j-braid grand för dig?
            och vilka dimensioner körde du?
            Linan lägger sig väldigt dåligt på spolen trots att jag vevar in den spänd och blöt. Den ligger helt enkelt slappt/löst och vid varje utkast bjuder den in mister trassel. Nu blir det inte trassel men man känner hur nära det är väldigt ofta.. jag känner mig inte säker med linan, jag är numera alltid nervös och orolig för trassel. De gånger jag fått trassel har linan grävt ner sig sjukt djupt ner i spolen, den gräver ner sig ovanligt mycket. Tidigare nämnda linor har fungerat utmärkt och lagt sig klockrent över hela spolen och rejält spänd dessutom. Jag är mest nöjd med powerpro av alla linor.

            Ingen mer Daiwa för min del, aldrig mer.
            Kör 0,13 och 0,35

            Kommentera


            • Ni som haft problem - är det Grand eller den andra modellen? Borde väl inte vara sån skillnad batcher?
              jag måste haft 5-6 olika 0,06 och är ruskigt nöjd…
              även bänt upp ngn riktigt pigg 4kgs gädda där jag vart sjuk impad av hur linan då tålde nötning (fast i detta fall handlade det mkt om tur och marginalerna på min sida, och nej - det var inte riktat fiske efter gädda, jag fiskade efter samma som gäddan var ute efter mat-abborre…)

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg

                Linan lägger sig väldigt dåligt på spolen trots att jag vevar in den spänd och blöt. Den ligger helt enkelt slappt/löst och vid varje utkast bjuder den in mister trassel. Nu blir det inte trassel men man känner hur nära det är väldigt ofta.. jag känner mig inte säker med linan, jag är numera alltid nervös och orolig för trassel. De gånger jag fått trassel har linan grävt ner sig sjukt djupt ner i spolen, den gräver ner sig ovanligt mycket. Tidigare nämnda linor har fungerat utmärkt och lagt sig klockrent över hela spolen och rejält spänd dessutom. Jag är mest nöjd med powerpro av alla linor.

                Ingen mer Daiwa för min del, aldrig mer.
                Kör 0,13 och 0,35
                aha, spännande, som sagt aldrig kört sådana "supertunna" (läs; "normala") dimensioner... >_</
                men de skatbon jag brukat fått på j-braid 0.42 och grand 0.51 har alla varit pga mitt egna klantiga beteende och har heller inte varit värst farligt jobbiga att reda ut, snarare upplevt det som relativt enkelt... mitt överdimensionerande val har ju såklart hjälpt mitt utredande antar jag dock, men de skatbon jag åsamkat har alla oftast varit av rätt brutal karaktär vid idiothårda kast och svintunga beten så näre väl nypt hare nyot rejält...

                men, återigen, mina upplevelser blir ju rätt skeva när ja gärna överdimensionerar linan, och heller oftast inte bryr mig om kastlängder (och helst bara ror drag... \^¤^/
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera


                • Testade idag två nya Grand 0,10 på en Nasci 2500 å 0,18 på en lätt trimmad 4500 Rocket

                  rullsrna är nya för mig då svårt att göra ngn vettig jämförelse men blev positivt överraskad av 0,18 - kan vara rullen som regerar, därimot hade jag faktiskt PRO lemmed0,10 på Nasci- blev två trassel/öglor/Knut vid utkast - fick korta upp linan vid båda tillfällena och efter andra uppkortningen funkade det bra, tyckte dock inte att jag överfyllt spolen ftån början…

                  ska köpa vanliga, alltså inte Grand, i multicolur i 0,10 å0,16….

                  vill inte ge upp på linan, tycker 0,06 å 0,28 är grymma…

                  Kommentera


                  • Två trassel på en tur låter inget vidare... Hur la du på linan - spolades eller hasplades? Iaf fått för mig att det senare mer ofta ger lintvinning. Spänner du upp linan strax innan bygeln fälls? Bygeln bör helst fällas för hand eller att du spänner upp linan med spöt precis innan fällning och en snabb koll att linan lade sig på spolen utan ögla. Så har funkat för mig i många år.

                    Blir kanske en HÖ-tur i morgon och därför la jag nyss på lite extra nylonlina under flätlinan så (multi)spolen är välfylld. Vill kasta långt och då är en välfylld spole viktigt, särskilt på en haspelrulle, ogillar underfyllt extra där.

                    Så här är mina haspelrullar för borre fyllda, gul 0,10 och orange 0,13 (SWSS8/S832) och de ger inga linproblem så som jag fäller/kollar. Kör sällan beten som kan tvinna linan. Klicka för skärpa. Ps. Mkt få här på FS har haft problem med SWSS8, lite felmärkt så välj ett snäpp tunnare under det tänkta om du vill pröva...
                    Click image for larger version  Name:	20220423_200038.jpg Views:	0 Size:	1,66 MB ID:	2599696
                    Senast ändrad av anteman; 2022-04-23, 19:36.

                    Kommentera


                    • Jag vevar på linan, men funderar på att tillverka en axel jag kan ha spolen på i skruvdragaren för att kunna dra på linan utan risk för tvinn…

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 366 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X