Bästa flätlina just nu. (Haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa flätlina just nu. (Haspel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Hur är Shimano's Kairiki till haspel? Blev sugen på att prova den efter att ha sett något Youtube-klipp om den, men dem som använde den fiskade ju med multirulle. Den är ju visserligen inte så dyr men vore intressant att höra om någon har prövat den! Framförallt på haspel då eftersom jag inte fiskar med multi.
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • #22
      Tror fireline fortfarande är bäst överlag till haspelrullar men folk vill ha nya tuffa namn på linorna som samuraj osv.

      Kommentera


      • #23


        Den bästa tandtråden för fiske med haspelrulle är, enligt min uppfattning, Nanofil.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av gösUno Visa inlägg
          Tror fireline fortfarande är bäst överlag till haspelrullar men folk vill ha nya tuffa namn på linorna som samuraj osv.
          Tro det mest handlar om att alla inte gillar linor som är "fused" samma gäller viss spiderwire som är tillverkad på samma sätt. Personligen gillar jag inte fireline och tycker att tex sufix 832 både lägger sig bättre på rullen och har bättre hållbarhet.

          Namnet tror jag spelar noll roll med tanke på vad alla dumma namn på beten/linor/spön/rullar etc. Snarare att pris är en större faktor vid lin köp då folk vill ha fina beten, spön och rullar men gärna den billigaste linan man kan hitta...

          /Apan
          Senast ändrad av Monkey; 2017-12-18, 09:11.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av gösUno Visa inlägg
            Tror fireline fortfarande är bäst överlag till haspelrullar men folk vill ha nya tuffa namn på linorna som samuraj osv.
            Så din krispiga analys är att "Samuraj" är ett tuffare namn än "Fireline" och då vill folk ha den med det coolare namnet? Hur var det när "Fireline" kom då? Var det bara ett coolare namn eller var det faktiskt så att linan (för de flesta situationer) var bättre än de gamla monofil-gummibanden och att folk valde den nya p.g.a. bättre egenskaper...

            Som "Monkey" skriver så har åtminstone jag skippat "smälta" (fused) linor för länge sedan. Gillar inte oljudet dom för med sig och jag gillar inte känslan. Jag kör med Sufix 832 på alla mina rullar (det blir en sådär 30 rullar) och jag har inga problem med den linan på någon av dom. Inga vindknutar, ingen nedskärning, den tappar inte färgen o.s.v. Nu ska jag i.o.f.s. prova en "samuraj"-lina på ett par små hasplar, så får vi se hur det går.

            Kommentera


            • #26
              Tänker att vi ska tro så lite som möjligt om vilken lina som passar vårt egna fiske och helt enkelt pröva oss fram och dra egna slutsatser.

              Det stämmer säkerligen att Fireline och andra fused-linor passar bättre till alla haspelrullar om man inkluderar de billigaste men var och en får dra sina slutsatser om flätlinor. Jag har då inte haft något negativt att säga sedan jag gick över till flätlina i år.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av gösUno Visa inlägg
                Tror fireline fortfarande är bäst överlag till haspelrullar men folk vill ha nya tuffa namn på linorna som samuraj osv.
                Vet att den är populär men förstår inte vad som är bra med den , har själv provat den & den är inte är inte rolig att fiska med .
                Den låter mer än något annat jag har provat , mediokra kastlängder , tappar färg mer än något annat .
                Den enda anledningen jag kan hitta varför man ska köpa den är att den funkar bra på (billigare) rullar där inte linuppläggningen är bra .

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                  Hur är Shimano's Kairiki till haspel? Blev sugen på att prova den efter att ha sett något Youtube-klipp om den, men dem som använde den fiskade ju med multirulle. Den är ju visserligen inte så dyr men vore intressant att höra om någon har prövat den! Framförallt på haspel då eftersom jag inte fiskar med multi.
                  Köpte en spole 0.12 av ovanstående lina. Efter ett gäng tappade beten och helt oförklarliga linbrott åkte jag tillbaka med linan till butiken. Jag tillsammans med butikspersonalen testade dragstyrkan på linan. Den skulle hålla för 7 kilo. Det högsta värdet vi uppmätte var 1 kilo innan linan brast. Slutade med att dom plockade bort linan från hyllan. Verkade vara fel på hela batchen med 0.12. Jag tappade förtroendet och gick tillbaka till sufix 832. En annan sak jag reagerade på var hur otroligt glatt linan var. Kör nästan uteslutande palomarknuten och den har ALLTID hållit för mig men den funkade inte på kairikin. Säkert en bra lina om 0.12 håller för 7 kilo men jag kommer inte köpa den igen tyvärr.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
                    Köpte en spole 0.12 av ovanstående lina. Efter ett gäng tappade beten och helt oförklarliga linbrott åkte jag tillbaka med linan till butiken. Jag tillsammans med butikspersonalen testade dragstyrkan på linan. Den skulle hålla för 7 kilo. Det högsta värdet vi uppmätte var 1 kilo innan linan brast. Slutade med att dom plockade bort linan från hyllan. Verkade vara fel på hela batchen med 0.12. Jag tappade förtroendet och gick tillbaka till sufix 832. En annan sak jag reagerade på var hur otroligt glatt linan var. Kör nästan uteslutande palomarknuten och den har ALLTID hållit för mig men den funkade inte på kairikin. Säkert en bra lina om 0.12 håller för 7 kilo men jag kommer inte köpa den igen tyvärr.
                    Bra info där! Nu är det precis den linan och i den dimensionen jag tänkt prova, så nu får jag ut i fiskeförrådet och provdra...Återkommer med info!

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                      Den enda anledningen jag kan hitta varför man ska köpa den är att den funkar bra på (billigare) rullar där inte linuppläggningen är bra .
                      Jag testade sufix 832 på min lilla 399krs Okuma i sommras utan några som helst problem. Så billiga rullar behöver inte betyda att de bara fungerar med fireline...
                      /Apan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                      8 svar
                      611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Arbetar...
                      X