Lina på multirulle Daiwa Tatula CT TYPE R 100H - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina på multirulle Daiwa Tatula CT TYPE R 100H

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lina på multirulle Daiwa Tatula CT TYPE R 100H

    Köpte nyligen en DaiwaTatula CT type R 100H,har påspolad sufix 832 0,16.Kastar mest med vobbler typ rapala shadow rap 15 gr.Hur mycket lina behöver man egentligen spola på en multirulle,från affär var det ca 100 m flätlina.tänkte spola på hemma ,så jag har köpt sufix 832 0,16 120m och spiderwire 0,14 150m.Hur skulle rullen uppföra sig med bara 60-70 meter påspolad.Har läst att man kastar längre med mindre lina på multirulle.Spolar man på hälften på rullarna har man ju till 2ggr.

  • #2
    Jag skulle gå ner i dimension till 0.10-0.12 om det är såpass lätta beten, inte för att jag har rullen i fråga men ändå. 0.16 är lagom till havsöring med ca 30gr beten. Inte svar på din fråga iofs

    Kommentera


    • #3
      Du kastar ju rätt långt med rätt drag så jag hade inte kört på 60m.. Stor chans du kastar slut på det om du slänger på något som kastar riktigt bra.

      Jag upplever ingen direkt skillnad mellan 150m eller 70m på det viktspannet heller.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Old Firehand sammanfattade det hela utmärkt i en annan tråd: Mycket lina, längre kast, mer trassel. Mindre lina, kortare kast, mindre trassel!
        Skit fiske!
        Gösta

        Kommentera


        • #5
          Jag har 0.13 på min och det funkar skitbra oftast står fisken närmare än du tror, så kastlängder för mig är inte det viktigaste kolla hur mycket fisk som flugfiskare plockar upp och där kastas det max 30-35m
          Men som svar på din fråga så hade varje fall jag fyllt rullen med lina, vill du vara sparsam så grunda med lite mer nylon bara
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Sätt på en linräknare och du blir garanterat förvånad över hur kort man egentligen kastar. Jag är känd i mina egna fiskekretsar som en som kastar långt. Oftast längst av alla. Köpte en linräknare för att ta reda på hur långt jag egentligen kastar. Beroende på att jag inte fick ihop hur mycket som är kvar på spolarna efter att jag fyllt rullarna. Vid vanligt fiske, dvs med vanliga beten av den typ och rullar som du skriver om så kommer jag ytterst sällan över 50 m. Oftast kortare än så. Nedåt 40-45 m är vanligare. Med rätt beten och i kraftig medvind så 60 m kanske. Låter kort eller hur men sätt på ett räkneverk och bli förvånad.

            Med tyngre beten och gäddfiske med lättkastade beten så räcker 75 m med råge. Någongång har jag börjat fått slut på lina, dvs jag har sett spolen men aldrig helt fått slut på lina trots lättkastade beten och kraftig medvind. Sätter jag på ett sänke för att bara komma långt och justerar ner bromsen så är det inga problem att tömma rullen om 75 m lina är påspolad. Men vem fiskar med sänken... och inga beten...

            När det gäller hur mycket lina man ska spola på så stämmer Old Firehands kommentar. Det generella rådet är någon millimeter under spolens kant. Du kan finjustera rullens egenskaper genom att variera mängden lina. Med mer lina så kastar man längre men rullen blir instabilare. Mindre lina och rullen blir stabilare men kastar kortare. Givet att man inte justerar bromsen mellan.

            Det är är här som många av tillverkarna tänker fel. Om man nu tar i lite från mina värden ovan och spolar på 75 m på din rulle vilket kommer att räcka och bli över. Med råge så är oftast spolen inte ens halvfull med onödigt korta kast som följd. Då får man antingen spola på dyr flätlina som inte kommer till användning eller grunda med tex nylon. Problemet är att nylon är relativt tungt. Ju tyngre spole desto sämre kastegenskaper. Så lätt spole som möjligt är rådet. Speciellt med lätta beten. Det är just därför de flesta av trimspolarna är grunda.
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-11, 19:42.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #7
              Jag hade nog prövat den lina som sitter på, kanske vänt på den om den är lite sliten för att se om den funkar tillräckligt bra. I annat fall säg 75 meter 0,13-0,15 lina (som ger lite PO-marginaler) om du huvudsakligen ska köra den typen av beten/vikter du själv anger.*

              Om huvudsakligen ännu lägre vikter och "icke kompakta" beten så hade jag övervägt en sån här spole https://www.aliexpress.com/item/DIY-...764479524.html

              * Med viss reservation - med en halvfylld, relativt djup spole som man nog får lov att benämna CT-spolen, så får du en liten diameter på linpaketet vilket gör spolen totalt sett lättare men samtidigt mer svårtstartad med lättare vikter samt högre varvtal under kast vilket kan påverka kastlängd och spolens nervositet...

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svar,blir att fylla rullen några mm under kanten och testa under kommande helgs borrepass

                Kommentera


                • #9
                  Jag beställde en DIY trmspole till min Tatula CT (R) här:
                  https://www.ioffer.com/i/diy-daiwa-t...l-li-632181095

                  Har för mig att jag vägde den till 12g full med 0,15 braid.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har nött på rätt så bra med multirullen och fått in en skaplig teknik,Skickade efter en sådan spole som Anteman föreslog,fick på 90 meter sufix 0,15.Tycker inte att jag kastar längre med den jämfört med original spolen,däremot känns kasten lite lugnare med DIY spolen.Får väl bara till ca 35 m i kasten som bäst,med beten som shadow rap,berkley cutter etc.Blir det någon specielll längd ökning om jag går ner till 0,13 på sufixen

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X