Lina på multirulle Daiwa Tatula CT TYPE R 100H - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina på multirulle Daiwa Tatula CT TYPE R 100H

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Svårt att tänka mig att du vinner så mycket på att gå ner till 0,13, vad säger ni andra?
    Däremot så kan du tvätta ut spolens lager och köra med en bra olja och fortsätta experimentera mera med relationen magnetbroms/mekanisk broms. Vissa rullar är känsligare än andra i det avseendet.

    Hade också köpt en DIY-spole som du gjorde om jag hade haft en Tatula CT. Främst för att slippa fylla på så mycket onödig linmängd med tunn lina samt för att få en rulle som bättre klarar lätta kastvikter (BFS) än den tyngre originalspolen medger. DIY i min länk ovan är gjord för BFS-inspirerat fiske och inte främst för långa kast med lite "tyngre" beten, säg >10g även om den uppenbarligen klarar också den saken...
    Senast ändrad av anteman; 2019-01-09, 15:15.

    Kommentera


    • #12
      Högst personligt verkar det vara det där med lindimension kontra kastlängd.
      Själv fiskar jag aldrig med tunnare flätlina än 0.15mm då jag inte tycker det ger några fördelar förutom skär vattnet något bättre vilket
      jag inte har nytta av.
      Hade definitivt mer bekymmer av att linlagren lade sig omlott på spolen och därmed skapade friktion än jag har av den "grova" linan.
      Då använder jag enbart japantillverkat/premiumrullar, alltså inga budgetvarianter med kass linuppläggning.

      Använder nylon i 0.20mm, gått från betydligt tunnare, även på mina lättaste multi- och haspelrullar vilka kastar ner till 2 gram ungefär.
      Ingen märkbar minskning av kastlängd jämfört med när jag använde 0.12-0.16mm.

      Kommentera


      • #13
        Man brukar inte vinna speciellt mycket i kastlängd med en tunnare lina på en multirulle. Däremot skär en tunnare lina lättare igenom vattenpelaren. Dvs betena går djupare.

        Med haspel är det en helt annan sak. Orsaken är att med multi så spolas linan av från spolen i en hyfsat rak linje mot spöringarna. Med en haspel så ser linan ut som en korkskruv ända fram till den första spöringen för att sedan bli rakare och rakare. Mycket större motstånd mellan lina och spöringar som minskar snabbt desto tunnare lina man använder.

        Det är ju klart om du minskar från 0.35 till 0.14 så är skillnaden stor. Men från 0.16 - 0.12 så blir den minimal på en multirulle. Men ju lättare beten du använder desto större blir den relativa vikt när betet ska dra ut linan.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          Tack för alla råd,håller mig till 0,15 och fiskar på

          Kommentera


          • #15
            Du kan ju fråga Joens här på FS vilken setup han hade i denna länk
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...h-finess-spole

            Tror den röda, hålade grunda spolen i tråden är densamma som du har. Sen finns i videon en svart, ohålad grund spole som benämns Ray's HLC DIY spool. Den kanske är en annan typ av spole, HLC kan ju betyda hyper long cast. Lycka till med kastövningarna!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av tobber61 Visa inlägg
              Tack för alla råd,håller mig till 0,15 och fiskar på
              Se till att experimentera friskt.

              Råd är bra men egen erfarenhet är bättre!
              Ibland kan det vara så att en viss spole/kastbroms-kombination trivs bättre med en viss lindimension.
              Själv tycker jag det är värt att leta upp riktigt släta linor, får för mig att ytan har större betydelse för kastlängden
              än dimensionen (om man håller sig inom rimliga gränser) då det gäller kast med lätta beten.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Du kan ju fråga Joens här på FS vilken setup han hade i denna länk
                https://www.fiskesnack.com/forum/fis...h-finess-spole

                Tror den röda, hålade grunda spolen i tråden är densamma som du har. Sen finns i videon en svart, ohålad grund spole som benämns Ray's HLC DIY spool. Den kanske är en annan typ av spole, HLC kan ju betyda hyper long cast. Lycka till med kastövningarna!
                Ja, MicroCast är ju bra så sett. Den borde vara bättre på det lättare än HLC som normalt är 14gr+ för att kasta så långt som möjligt med de vikterna.
                MEN det var inte det resultatet jag fick där. Där var HLC bättre på alla plan mer eller mindre om jag minns rätt.

                Kör med ett 9ft Berkley Lightning Rod. Ett spö som laddar bra och lugnt, därför jag valde det.
                Linan är en kinalina på 0.14mm om jag minns rätt. Motsvarande 0,16-0.18mm ungefär om man tittar på J-braid. Så inte tunnare än din lina.

                Med 12gr borde du komma längre tycker jag. Men samtidigt är 35m rätt ok med. Tekniken gör en hel del, och likaså spö.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #18
                  Jaha så den röda hålade DIY är Microcast och en svarta ohålade är HLC DIY? Blandade nog ihop dem lite... Är de två DIY spolarna du har/hade i videon från Ray's Studio?

                  Hittade i går en HLC spole men den är nog inte Ray's och den ser djupare ut än den jag minns från dina gamla video från 2017. (Eller var också din HLC spole markant djupare än den röda DIY spolen?)

                  Ber om ursäkt ifall någon tycker jag kladdar ner tråden men eftersom TS redan fått svar så kan det inte skada tråden...
                  Senast ändrad av anteman; 2019-01-09, 15:11.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Jaha så den röda hålade DIY är Microcast och en svarta ohålade är HLC DIY? Blandade nog ihop dem lite... Är de två DIY spolarna du har/hade i videon från Ray's Studio?

                    Hittade i går en HLC spole men den är nog inte Ray's och den ser djupare ut än den jag minns från dina gamla video från 2017. (Eller var också din HLC spole markant djupare än den röda DIY spolen?)

                    Ber om ursäkt ifall någon tycker jag kladdar ner tråden men eftersom TS redan fått svar så kan det inte skada tråden...
                    Jag tror det är så med färgerna iaf. Men HLC är som du säger betydligt djupare..
                    ​​​​​8ch vill minnas att båda är Rays.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X