Flätlina eller nylon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina eller nylon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Finns nästan inte en enda flätlina i sverige som håller den angivna vikten. Grejer är att i testet som länkades ovan så testar dem med knutar. Det gör dem inte när dem testar brottstyrkan i fabrik bara för att höja siffrorna. Men vem fiskar inte med någon sorts knut?
    Ska du ha ett någorlunda accurate resultat så dra bort ca 1/3 av den angivna brottstyrkan så kommer du mycket närmare den faktiska styrkan.

    Kommentera


    • #12
      Som ovanstående är inne på tycker jag inte man bör köpa flätlina på grund av den påstådda brottstyrkan.
      En bra ledtråd till varför är att kika på samma linfabrikat på andra marknader, som USA, där brottklassningen oftast ligger kring hälften.

      Ett exempel är den USA-importerade Daiwa J-Braid X8 jag använder, 0.15mm har en uppgiven brottgräns på 10 pund vilket ungefärligen motsvarar 4.5 kilo.
      På europamarknaden säljs 0.16mm med en uppgiven brottgräns på 20 pund/9 kilo.

      Köp gärna flätlina men gör det på grund av andra egenskaper.
      Jag fiskar nylonlina på flera av mina rullar, både haspel och multi, och tycker definitivt att den har sin plats. Använder främst nylon på små rullar till lätt fiske, främst med vobblers och spinnare mellan 2-8 gram.
      Använder främst dimensioner runt 0.20mm och upplever att framförallt nötningståligheten är vida överlägsen superlinornas, kastegenskaperna är dessutom väldigt bra trots relativt grov dimension.

      Kommentera


      • #13
        Spiderwire Stealt Smooth är min favorit på mina multirullar. Nylon använder jag aldrig på multi... jo vid vinterfiske.
        Fireline funkar fint på haspel tycker jag.

        Kommentera


        • #14
          Uppdatering
          Kollade med min lokala handlare, enligt honom är Fladen bara snäppet sämre än de mer kända märkena, så även tjockleken, 0,30 håller 0,34, han rekommenderade Spider wire.
          En fiskekompis har testat Fladen, enligt honom funkar den på vertikalfiske, men ger sämre kastegenskaper på haspel jämfört med andra linor

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
            Uppdatering
            Kollade med min lokala handlare, enligt honom är Fladen bara snäppet sämre än de mer kända märkena, så även tjockleken, 0,30 håller 0,34, han rekommenderade Spider wire.
            En fiskekompis har testat Fladen, enligt honom funkar den på vertikalfiske, men ger sämre kastegenskaper på haspel jämfört med andra linor
            Man måste skrapa lite mer på ytan.

            Detta tex: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...13#post2492113

            Sen, även fladen har olika typer av sina flätlinor.

            Och många av alla märken och typer görs säkerligen i ett fåtal fabriker.
            Sålda i bulk till olika varumärken efter olika specifikationer.
            Och sen säljs till ett galet överpris, beroende på hur "fint" märket är
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #16
              En fördel med flätlinor är ju att när den blir sliten så vänder man på den så blir den som ny!
              Funkar inte på nylon som blir knorriga som fan, nu har jag inte fiskat med nylon på många år så dom har säkert blivit mycket bättre!

              Kommentera


              • #17
                De senaste 10 åren har bara använd flätlinor. Men i år har jag fiskat i vissa vatten, där flätlinor är förbjudna. Utvecklingen av nylonlinor har blivit flera 100% bättre än när jag använde dem sist. Slitstarkare, hållbarare och mycket mindre stretch. Slipper mycket av isbildningarna i spöringarna, nu när det är kallt. Sufix advance och Sufix super 21 är linor jag kan rekommendera.

                Kommentera


                • #18
                  Nu blev jag liiite nyfiken...JontaK - vilken mono ev. FC kör du? Julle68 vilken Sufix av de två föredrar du och varför? Nog är det 21:an nylon du kör, inte FC:n?
                  Senast ändrad av anteman; 2019-02-16, 11:26.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Nu blev jag liiite nyfiken...JontaK - vilken mono ev. FC kör du?
                    Sufix Advance, Stroft GTM samt Stroft LS.

                    Den sistnämnda, där LS står för "Low Stretch", är den jag föredrar i de flesta fall.
                    Bra brottstyrka och mycket fina övriga egenskaper.
                    Advance är helt okej men dess överlägsenhet gentemot gamla hederliga nylonlinor av bra sort känns kraftigt överdriven.

                    Importerade några sorters olika fluorocarbon för många år sedan och använde som huvudlina på bland annat Daiwa Presso
                    samt en gammal Symetre 750, tröttnade ganska fort på linminnet och den ökande stelheten jag upplevde över tid jämfört med nylon.
                    Sunline, P-Line och Seaguar är fabrikaten jag använt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Det blir lite mindre linminne på Sufix super 21nylon, men advance känns som den har lite mindre stretch. FC använder jag endast till tafsar pga miljön.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                      8 svar
                      611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Arbetar...
                      X