Alla linor linor håller 1/3 av marknadsförd vikt i Sverige. Varför tillåts fusket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla linor linor håller 1/3 av marknadsförd vikt i Sverige. Varför tillåts fusket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
    Här är ett exempel med "Spiderwire Stealth Smooth"

    Marknadsföring:
    Sverige: 0.17mm = 15.8 kg
    USA: 0.17mm = 2.7 kg

    Nästan 6 gånger så hög brottstyrka när den säljs i Sverige.
    I verkligheten håller den mer åt det som marknadsförs i USA.

    Källor:
    https://www.happyangler.se/sv/linor/...ina/p/3121609/
    http://www.spiderwire.com/spiderwire...h/1422615.html
    Vad gör du för fel ?
    Spiderwire håller vad som står och jag drar dom på jobbet i en riktig dragmaskin som kan ställas från 1 kg till 10 ton.

    Jaja, jag älskar spiderwire och har än så länge inte haft något linbrott så jag kör vidare på den och rekommenderar den Starkt, både till Gädda och mindre fisk
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #22
      I Sverige (Europa) går vi mycket på diameter, Amerikanska marknaden köper lina efter brottstyrka.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
        I Sverige (Europa) går vi mycket på diameter, Amerikanska marknaden köper lina efter brottstyrka.
        Hej JohanP
        IGFA representant;



        Visst går vi på lindiameter när vi ska fylla en haspelrulle eller multiplikatorrulle med nylon- eller flät lina. Samtidigt väljer vi en lina med så hög brottstyrka vi hittar med önskad diameter...

        Själv använder jag sedan cirka 20 år tillbaka Berkley Fireline på många av mina haspelruller och Power Pro spectralina på mina multirullar ...
        Undantaget är mitt spinnfiske efter Lax och Öring i strömmande vatten där jag använder homogen nylonlina....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm

        Kommentera


        • #24
          Min erfarenhet är att linorna oftast håller vad som sägs på etiketten. I styrka alltså. Angiven diameter brukar däremot ofta vara helt galen. Linan är alltid avsevärt tjockare än vad som är skrivet på spolen. Nu avser jag flätlinor. Det är ju faktiskt lite kul att tillverkarna av rullar ofta har två olika längdmått angivna på rullarna. En för mono och en för flät. Extra kul blir det när samma tjocklek anges men med helt olika mängd lina. En 0.35 mm lina ska väl inte vara något annat än 0.35? Visst, alla flätlinor är inte helt runda. Men så stor skillnad borde det inte vara.

          Men för mig så är detta ett ickeproblem numera. Jag spolar på en lina som jag gillar och är nöjd med det. Kan inte lösa världsproblemen så varför lägga tid o kraft på detta....
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
            I Sverige (Europa) går vi mycket på diameter, Amerikanska marknaden köper lina efter brottstyrka.
            Kom just ihåg att jag för några år sedan gjort en tråd om linors diameter som också är felande.
            Suffix till exempel har en lina som ska vara 0.08mm och den är lika grov som deras 0.24mm lina.

            Bilder i den här tråden på det:
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...pecifikationer

            Click image for larger version

Name:	image_80704.jpg
Views:	159
Size:	533,2 KB
ID:	2500606


            Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

            Vad gör du för fel ?
            Spiderwire håller vad som står och jag drar dom på jobbet i en riktig dragmaskin som kan ställas från 1 kg till 10 ton.

            Jaja, jag älskar spiderwire och har än så länge inte haft något linbrott så jag kör vidare på den och rekommenderar den Starkt, både till Gädda och mindre fisk
            Vad menar du att jag gör för fel?
            Länkade tillverkaren och återförsäljares specifikationer för samma lina.
            Antagligen så har du väl testat lina med amerikansk (rätt) märkning då om den höll det som står på förpackningen.

            Senast ändrad av .art; 2019-04-07, 18:18.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
              Kom just ihåg att jag för några år sedan gjort en tråd om linors diameter som också är felande.
              Suffix till exempel har en lina som ska vara 0.08mm och den är lika grov som deras 0.24mm lina.

              Bilder i den här tråden på det:
              https://www.fiskesnack.com/forum/fis...pecifikationer



              Vad menar du att jag gör för fel?
              Länkade tillverkaren och återförsäljares specifikationer för samma lina.
              Antagligen så har du väl testat lina med amerikansk (rätt) märkning då om den höll det som står på förpackningen.

              Det stod på min 0.35 lina att den hade en brottstyrka på 40.8 kg. Spiderwire testade jag.

              När jag drog den vid 3 tillfälle fick jag ett snitt på 40.5 kg och det tycker jag stämmer bra på vad det stod på Svenska att den skulle palla.

              Jag skall försöka hinna testa min Spiderwire 0.12, den nya Camo nu i veckan. Den skall palla 10.7 kg

              Men oavsett resultat älskar jag linan
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                Det stod på min 0.35 lina att den hade en brottstyrka på 40.8 kg. Spiderwire testade jag.

                När jag drog den vid 3 tillfälle fick jag ett snitt på 40.5 kg och det tycker jag stämmer bra på vad det stod på Svenska att den skulle palla.

                Jag skall försöka hinna testa min Spiderwire 0.12, den nya Camo nu i veckan. Den skall palla 10.7 kg

                Men oavsett resultat älskar jag linan
                Ok, det ska bli intressant att se vad 0.12an klarar!
                Jag har använt Spiderwire Dura-Silk tidigare men just den sorten finns inte kvar att köpa idag.
                Den var en av dom bättre linorna jag har använt även om jag tror att den inte håller så mycket som det stod på paketet.

                Kommentera


                • #28
                  Hej hå så är vi igång igen =) Tycker att marknadsföra i brottstyrka är bättre än diameter men jag är ju som jag är, inte ofta jag fått en lina som verkar tunnare än angivet...
                  /Surapan
                  Senast ändrad av Monkey; 2019-04-07, 20:47.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Hej hå så är vi igång igen =) Tycker att marknadsföra i brottstyrka är bättre än diameter men jag är ju som jag är inte ofta jag fått en lina som verkar tunnare än angivet...
                    /Surapan
                    hahaha,,,, japp nu ska det utredas igen

                    Kommentera


                    • #30
                      Råd & Rön testade nylonlinor 2009. Bäst i test var Biltemas. Och när SVT's Plus testade flätlinor 2012 så vann clas ohlsons Gavia-lina.
                      Ibland förstår jag mig inte på folk som lägger sjukt bisarra summor på något så simpelt som lina. Billiga linor håller minst lika bra. Jag själv kör på biltemas nylon, funkar hur bra som helst.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                      8 svar
                      611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Arbetar...
                      X