Bästa linan för UL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa linan för UL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Håller med dig engqvist tyvärr är det så även hos butiker som förr varit mer nishade men det håller inte ekonomisk utan man måste följa trenderna för att överleva.
    /Apan

    Kommentera


    • #22
      Ja jag tror fortfarande att det primärt har med marginaler att göra och i tillägg till det små volymer på nischade produkter som Monkey nämner. En lina som Morethan 12 braid 135 m för 650-750kr riskerar att bli en hyllvärmare... en sån lina törs nog få butiker föra i mängder...
      Jag skulle aldrig köpa och då är jag inte en typisk "semesterfiskare" med kärlek till nylon...

      Och vad gäller spön... För knappt ett år sedan sökte jag ett praktiskt 2-delat spinnspö ML ca 5-15g 6'8"-6'10" i mellanklass till min spöbag och fann inte ett enda i Sverige... odelade basspön i den klassen fanns det dock flera av...

      Kommentera


      • #23
        Efterfrågan styr ju också tillgång till viss del..blir ju en liten "ond cirkel" dom flesta tar ju handlarnas ord för lag vad som gäller vad som är "bra grejjer".
        Och det dom säljer, tar dom in mer av.

        Det kräver ju inte att man nischar sig för att tex försöka ta hem Tenryu eller Zenaq spön, bara att man lägger till en nivå till i sitt sortiment och vågar bryta Shimano/Daiwa/SG/Berkley uniformen.

        Jag köper vissa av mina Zenaqspön från Rumänien tex, då hamnar dom på ungefär samma pris som ett Westin W8, men du får ett spö som är 100% handbyggt, ett riktigt under av hantverksskicklighet som inte går att jämföra med ett "fabriksbyggt" spö. Varför kan inte Svenska handlare ta in såna spön, skulle hellre stöda ´Svenska handlare, men 98% av dom jag pratat med vet ju tyvärr inte ens vad Zenaq eller Tenryu är.
        Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

        Shore Slow Jigging

        Kommentera


        • #24
          Jag var in igår på järnaffärn(Även fiskegrejer). Frågade om just Seaguar, om dom kunde ta in andra linor än standardlinorna men han säger ungefär som er att dom har sina leverantörer med avtal som dom måste följa. Han sa att Jaktia följer samma linje. Visserligen trodde jag inget annat. Men värt att låta dom kolla upp på plats vad som gäller för dom.

          Köpte lina iaf. Sufix Performance Pro8. 0.12 var det tunnaste dom hade. Tänkte testa iaf. Såg i mina gömmor när jag kom hem att jag faktiskt hade lina inköpt förra året. Sufix Gravity2 0.08, 2.7kg lät väldigt klent. Har ni testat nån av dom?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av ShoreSlowJigging Visa inlägg
            Efterfrågan styr ju också tillgång till viss del..blir ju en liten "ond cirkel" dom flesta tar ju handlarnas ord för lag vad som gäller vad som är "bra grejjer".
            Och det dom säljer, tar dom in mer av.

            Det kräver ju inte att man nischar sig för att tex försöka ta hem Tenryu eller Zenaq spön, bara att man lägger till en nivå till i sitt sortiment och vågar bryta Shimano/Daiwa/SG/Berkley uniformen.

            Jag köper vissa av mina Zenaqspön från Rumänien tex, då hamnar dom på ungefär samma pris som ett Westin W8, men du får ett spö som är 100% handbyggt, ett riktigt under av hantverksskicklighet som inte går att jämföra med ett "fabriksbyggt" spö. Varför kan inte Svenska handlare ta in såna spön, skulle hellre stöda ´Svenska handlare, men 98% av dom jag pratat med vet ju tyvärr inte ens vad Zenaq eller Tenryu är.
            Vet att det finns intressanta butiker i öst. Du får gärna länka till butiken i Rumänien. Kan man hitta spännande grejer inom EU är det inte fel.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Vet att det finns intressanta butiker i öst. Du får gärna länka till butiken i Rumänien. Kan man hitta spännande grejer inom EU är det inte fel.
              Finns en hel del bra, just nu står sig ju också SEK fantastiskt bra mot Turkiska lire, så där kan man fynda..
              Finns många bra Italienska, Bulgariska, Grekiska webshoppar, dom har ju fantastiskt fiske och behöver ofta prylar som håller så dom har ofta förvånansvärt många bla Japanska kvalitétsmärken.

              Många av firmorna där nere säljer ju också grejjer för haprunfiske, så ibland känns dom kanske lite "Meh", men där nere verkar det ofta vara så.

              Det här är en firma (Finns engelskt språk) som är underleverantör till Zenaq och har riktigt bra pris på deras spön, säljer även lite DUO drag som i mitt tycke är dom överlägset bästa spinbaits/swimbaits/wobblers som finns;
              Риболовни принадлежности и Харпунджийска екипировка!
              Senast ändrad av ShoreSlowJigging; 2019-06-04, 18:43.
              Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

              Shore Slow Jigging

              Kommentera


              • #27
                Spön diskuterar vi i annan del av forumet, linor va på tråden / TS

                Kommentera


                • #28
                  Ja sorry.. kapade visst tråden.. Blir lätt så, jag är spönerd..
                  Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

                  Shore Slow Jigging

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Zeppohoj Visa inlägg
                    Jag var in igår på järnaffärn(Även fiskegrejer). Frågade om just Seaguar, om dom kunde ta in andra linor än standardlinorna men han säger ungefär som er att dom har sina leverantörer med avtal som dom måste följa. Han sa att Jaktia följer samma linje. Visserligen trodde jag inget annat. Men värt att låta dom kolla upp på plats vad som gäller för dom.

                    Köpte lina iaf. Sufix Performance Pro8. 0.12 var det tunnaste dom hade. Tänkte testa iaf. Såg i mina gömmor när jag kom hem att jag faktiskt hade lina inköpt förra året. Sufix Gravity2 0.08, 2.7kg lät väldigt klent. Har ni testat nån av dom?
                    Jag har kört pro8 ett par år nu. Tyvärr fiskar jag inte så många dagar per år, men jag har fastnat för pro8 och har snart ingen annan lina på mina haspelrullar. Jag har mest fiskat med 0,15. Med den har jag testat ända ner till de minsta Salmo Hornet. Det funkade bra att kasta även dessa, men kanske att kastet dog lite i slutet. Ska testa 0,10 och 0,12. Det kändes som om spöt laddade bra med salmo hornet. Kanske ger de lite tunnare linorna go känsla genom dragets hela luftfärd. 0,12 funkar säkert väldigt bra till ul. Linan är för övrigt mycket tyst på mina hadpelset.

                    Kommentera


                    • #30
                      Har testat spiderwire smooth 0.08mm crystal och den har funkat riktigt bra påminner om gunki slidebraid 0.08 som kostar 500kr, finns i 0.06 också som skulle fungera grymt till ul fisket

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 829 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 361 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      274 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X