Rekommendation av lina? Klassisk Ambassadeur 5000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekommendation av lina? Klassisk Ambassadeur 5000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rekommendation av lina? Klassisk Ambassadeur 5000

    Har en klassisk Ambassadeur 5000 av äldre modell (60-tal). Tänkt använda den till allroundfiske inklusive lättare gäddfiske (upp till 60-70 g max).

    Kan man köra valfri superlina i typ 0,20 - 0,25? Kan det uppstå problem iom de skillnader som finns mellan denna rulle och en modernare ambassadeur, då denna rulle från början är anpassad för nylon snarare än stumma, moderna superlinor?

    Erfarenheter / tankar? Allt uppskattas

  • #2
    Som allroundlina är nog 0,20-0,25 ganska ok på en multi och kan nog funka även med spoltoleranser men din rulle är nog lite tyngre/grövre än vad jag i dag skulle kalla allround. Den gör sig bäst med lite mer kompakta beten från ca 20g och givet vikten på rullen så lirar den mycket bättre på ett spö till gädda än till abborre.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg
      Har en klassisk Ambassadeur 5000 av äldre modell (60-tal). Tänkt använda den till allroundfiske inklusive lättare gäddfiske (upp till 60-70 g max).

      Kan man köra valfri superlina i typ 0,20 - 0,25? Kan det uppstå problem iom de skillnader som finns mellan denna rulle och en modernare ambassadeur, då denna rulle från början är anpassad för nylon snarare än stumma, moderna superlinor?

      Erfarenheter / tankar? Allt uppskattas
      På flera av mina Ambassadeur 5000 multirullar har jag 0,28 mm mossgrön PowerPro spectralina som jag köpte av agenten Daniel Paluch i Gävle...

      PowerPro spectralinan är otroligt bra att ha på multirullar....

      På haspelrullar har jag Berkley Fireline ....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Det kanske går åt någon typ av OT-Wheel då din rulle är gjord för att kasta med nylonlina. Kolla sensibus.se

        Kommentera


        • #5
          Det är nog inga större problem att köra flät på din rulle. Visst är den gjord för nylon. Fanns ju inget annat då. Men samtidigt är väl varenda modern liten lågprofilare gjord för det också.
          Nästan alla bassfiskare kör nylon/FC och då är ju givetvis rullarna gjorda för det också.
          För de är knappast gjorda för vår marknad där man att någon outgrundlig anledning måste ha flät till allt.

          Kommentera


          • #6
            Funkar alldeles utmärkt med flät.
            Med dom betesvikterna hade jag valt en lina runt 0.30.
            Spiderwire stealth smooth 8 är en mkt bra lina till bra peng

            Kommentera


            • #7
              Jag fick rådet att byta centrifugalbromsen på min 5000, då den inte är anpassad för flätlina, se tråden i "Rullar".
              Blev inte av att jag använde rullen då den inte passade i rullfästet på mitt nya spö.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
                Jag fick rådet att byta centrifugalbromsen på min 5000, då den inte är anpassad för flätlina, se tråden i "Rullar".
                Blev inte av att jag använde rullen då den inte passade i rullfästet på mitt nya spö.
                En klassisk 2stift kastar mycket bättre än 6stift. Själv skulle jag aldrig byta ut en tvåstift broms.
                kräver kanske lite mer av kastaren men det är bara att öva.

                Kommentera


                • #9
                  Stort tack för alla svar.

                  Tror jag skall testa med tvåstiftsbromsen till att börja med men bra med tips om sensibus.se, bra med OT-wheel som alternativ om centrifugalbromsen strular.

                  Förstår att 5000-storleken inte är jättelämpad för typ abborrfisket utan att gäddfisket får vara främsta användningsområdet, men vill gärna kunna dra på något abborrdrag om andan faller på ändå, utan att byta spole / lina. Därför går jag gärna ned i dimension på lina så mycket som möjligt, så länge det inte ställer till för mycket problem på andra håll. Brottstyrkan är ju hög även vid typ 0,20 mm och iom att jag inte ska kasta 200-gramsbeten kanske det funkar med 0,20 - 0,25 ändå?

                  Upplever dock att framförallt på multi är risken för skatbo större när man kör tunnare lina?

                  Spiderwire smooth 8 har jag bra erfarenhet av i grövre dimensioner, den är absolut ett alternativ. Ska även kolla in din rekommendation om Powerpro spectralinan Leif.



                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg
                    ---Förstår att 5000-storleken inte är jättelämpad för typ abborrfisket utan att gäddfisket får vara främsta användningsområdet, men vill gärna kunna dra på något abborrdrag om andan faller på ändå, utan att byta spole / lina.---
                    På den tiden jag bara hade ett spinnspö - Ambassadeur 5000D, ABU Caster 132, nylon 0,35 - använde jag emellanåt det till vanliga 7-grams spinnare, om jag inte hade det lätta haspelspöet med. Det gick att få hyggliga kast och att landa abborre med det, även om det inte var fullt optimalt. Problemet var kanske inte kastlängderna, utan att dragen gärna gick för grunt med den tjocka linan.

                    P.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 816 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X