Är flourcarbonlina verkligen motiverat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är flourcarbonlina verkligen motiverat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är flourcarbonlina verkligen motiverat?

    Som jag förstått det är flourcarbon ett miljöproblematiskt ämne, både vid tillverkning och som restprodukt efter användning. Värre än nylon. Jag har aldrig använt fc. så jag vet inte om det är så bra jämfört med nylon. Ni som använder fc. vad säger ni? Är det värt att använda trots dess negativa miljöpåverkan?

  • #2
    Nu ska jag va "Internet-bitter" men jag vill poängtera att jag inte är någon internet/miljö-polis . Tittar vi på framställning av alla våra kära fiskeprylar så är det nog inte många som är direkt miljövänligt.

    Allt från:
    Framställningen av vikter i olika slag (Volfram, Bly, Zink m.m), krokar, kolfiber till spön, metaller och annat till rullar m.m.
    Samt själva brytningen i olika gruvor efter råvara som Volfram (eller som folk kallar det Tungsten, för att man inte vet vad det heter på svenska), Bly, stålframställning till krokar som dessutom i sig är kemiskt vässade... njae, inte direkt miljövänligt.
    Att, som många gjort, få bort pftalater ur sina gummibeten och blandningar är ett steg, men samtidigt måste vi komma ihåg var gummi kommer ifrån. Är det oljebaserat har vi den huvudvärken och är det naturgummi är det enorm skogskövling som gjort att vi kan massproducera gummi.

    Är alla i någon form eller annan mindre miljöfarligt. Sen kan vi pratat om hur FC eller Nylon inte bryts ner på ett tillfredställande sätt.

    Eftersom allt vi använder, i denna frågan då FC eller Nylon är mindre bra, anser JAG det bästa sättet att göra rätt för sig, slänga sitt skräp på rätt ställe så att det inte kontaminerar vatten, riskerar fisk/fågellivet m.m.

    Men återigen vill jag poängtera att jag inte vill vara någon internet/miljö-polis på något sätt.

    Den lilla boven som FC eller Nylon-utgör i vårt älskade fiske bör vara försumbar så länge vi slänger vårt skräp på ett vettigt och riktigt sätt. Oavsett vad vi fiskar med och nästintill hur kommer vi vara miljöförstörande.
    Detta är på inget någon sanning utan är mer MIN reflektion på hur det fungerar och skulle vi tänka på att sådant så skulle vi inte kunna fiska alls.

    Titta bara på alla båtar, motorer och batterier vi använder i vårt fiske.. men det är ju en helt annan historia


    MEN för mer svar; Personligen använder jag FC eller titan till tafsarna.
    Senast ändrad av Mijni; 2019-08-15, 13:56.

    Kommentera


    • #3
      Du har många bra poänger Mijni men jag retar mig gallfeber på när folk insisterar på tunn fc för t ex borrefisket.
      1. Personligen tror jag fisken bryr sig lika mkt om tafsmaterialet som den gör om lekande, krokar och fjäderringar.
      2. Tunn fc går av väldigt lätt. Det lämnar både mer material i våra vatten kontra mängden wiretafs och gäddor får simma runt med små borrewobblers och jiggar i käften med en fc stump. Bara det är för mig motiv nog att köra med en tunn wire istället
      Darts coated wire är väldigt följsam och rentav mer flexibel än t ex 0.28 fx

      Kommentera


      • #4
        FC som material kanske är sämre än nylon ur miljösynpunkt, men med FC byter jag ytterst sällan någon tafs dom jag har nu på gäddspöna är säkert 2 säsonger.
        Har aldrig fått en tafs avbiten eller förlorat något bete som sitter munnen på en gädda .
        Med dom fördelarna då har jag svårt att tro att nylon är bättre.

        Kommentera


        • #5
          "Kom och köp konserverad gröt!"

          Marknaden kräver att vi handlar nya saker ofta... annars faller ekonomin över hela världen.

          Handen på hjärtat... en saab v4 från 70-talet drog lite mer än en halv liter bensin per mil med dåtidens dåliga vägar och däck... en ny Renault Clio bensinare drar runt en halv liter milen idag... Jag säger inte att det var bättre förr men är det så jäkla mycket bättre idag?

          En wiretafs svaga länk lär väl vara låset och den håller länge vilket är dåligt för dom som tillverkar och säljer produkten.

          En tafs av nylon eller flourcarbon blir snabbt mycket sämre efter lite nötning mot botten eller vassa tänder och måste bytas oftare vilket är bra för dom som tillverkar och säljer prylarna.

          Stora skeddrag och spinnare håller i en evighet... därför ska vi fiska med gummi som går sönder efter några fighter med fisk...

          Jag går på handlarnas alla argument i reklamen eller när jag pratar med dom i butik och köper på mig alla möjliga prylar som jag sen inser att jag absolut klarar mig utan.

          Kommentera


          • #6
            Då är jag kanske udda, jag kör FC 0.40 till borren. Går inte tunnare, ibland kör jag 0.50 oxå.

            Visst har jag fått gädda oxå, men tafsen har intr gått av än så länge varje fall
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Kör också FC 0,38-0.40 som tafs till borre från en par spolar inköpta 2011... Smidigt med FC/nylon till det fisket så man kan skarva en lång tafs med en nätt FG-knut som slås om vid tafsskada. Tanken är att få lite mer slitmarginal än 0,10 flätlina om/när en gädda kliver på, funkat bra hittills.

              Om det ger mer borre än en tunn wire ska jag dock låta vara osagt. Har precis som TS svårt att tro att fisken skyggar för tunn wire men samtidigt faller pladask för gummi, plåt och krokar... Fast andra svär på en märkbar skillnad (eller om det var andra okända faktorer inblandade...?)

              Är väl i mångt och mycket en fråga om tro, må tro? Det vi tror på fiskar vi bättre med...

              Kör utöver titan även FC/nylon till gädda när jag fiskar grunt och inte vill ha vikten av wire framför betet, funkar det med. FC må vara lite slitstarkare sägs det, men å andra sidan dyrare, en billigt uppsättning nylontafsar ca 0,90-1,0 räcker långt. Synar, känner på tafsen och byter vid märkbara skador...

              Som tafsmaterial kan man nog knappast anse FC som utgörande en stor miljöpåverkan enligt min mening. Sen fiskar en del helt med FC/nylon av andra orsaker, t ex egenskaper som att att den syns mindre än flätlina (nylon) och dessutom sjunker/fiskar djupare (FC) och håller borren bättre med styvt spö...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                Som jag förstått det är flourcarbon ett miljöproblematiskt ämne, både vid tillverkning och som restprodukt efter användning. Värre än nylon. Jag har aldrig använt fc. så jag vet inte om det är så bra jämfört med nylon. Ni som använder fc. vad säger ni? Är det värt att använda trots dess negativa miljöpåverkan?
                Hej Nila;

                Fluorocarbon är en något hårdare och tuffare variant av vanlig homogen nylonlina. Som huvudlina fungerar fluorocarbon riktigt bra och framför allt vid bottennära fiske i tuffa förhållanden där nötning från stenar och grus kan förekomma. Fluorocarbon fungerar dessutom riktigt bra som tafsmaterial, då fluorocarbonlinan blir så gott som osynlig i vattnet vilket är en stor fördel vid fiske efter skygga fiskar i klara vatten...

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Det är Ptfe som är problematiskt ur miljö synpunkt FC är istortset inert och reagerar inte lätt med andra ämnen.
                  möjligen att tillverkningen är sämre för miljön än nylon.
                  gällande "gummi beten" så är ju dessa til absolut största delen gjorda av PVC plastglas mjukgörare och även utan mjukgörare är det inget vidare för miljön.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19
                  • Terraplane
                    Vad är detta för lina
                    av Terraplane
                    Hej
                    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                    2023-08-20, 09:27

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                  8 svar
                  1 814 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg richtermo  
                  Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                  7 svar
                  2 347 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sikkfisk  
                  Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                  8 svar
                  611 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Kulfisk
                  av Kulfisk
                   
                  Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                  4 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mr Morgan  
                  Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                  8 svar
                  407 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Brappa
                  av Brappa
                   
                  Arbetar...
                  X