Färg på flätlina vid gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg på flätlina vid gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Färg på flätlina vid gäddfiske

    Har klurat lite på detta med färg på huvudlina vid gäddfiske. De flesta sjöar jag fiskar i är väldigt klara, men det händer att jag fiskar mörkare skogssjöar.
    Har typ 5-6 gäddsett jag fiskar med just nu och färgerna jag kör med är mossgrön sufix 131, gul sufix x8 och vit spiderwire.

    Har färgen någon betydelse?
    Jag fiskar med mono eller flouro-tafs på ca 70cm.
    Hur pass mycket påverkas gäddan av synlighet på tafs och huvudlina?

    ​​​​​​Jag gör mina tafsar väldigt slimmade med mindre Beteslås och så liten knut jag kan,men har sett många som kör crimps och krympslang en bra bit upp bakom Beteslåset. Många butiker gör så med deras hemgjorda säljtafsar.

    Hur tänker ni kring detta?

  • #2
    Alla är ju saliga i sin tro, men efter att ha kört med alla möjliga färger av lina är jag i tron att färgen på linan är helt obetydlig.

    Är samma med tafsmaterial mm, jag är tror inte gäddan bryr sig ett dugg om den syns eller ej.

    Vid göstrolling har jag märkt av en tendens till mindre hugg när jag kört med ståltafs.
    Men tror det hänger mer ihop med att tafsen hämmar gången på wobblern.

    Kommentera


    • #3
      När jag började med spunnen lina på 70-talets slut så hade jag Berkleys grönvita och fisk fick jag. Jag har aldrig använt någon annan färg men det fanns dom som hade orange flätlina redan och det var lätt att reda upp om det blev ett trassel vid havsfiske t. ex.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Alla är ju saliga i sin tro, men efter att ha kört med alla möjliga färger av lina är jag i tron att färgen på linan är helt obetydlig.

        Är samma med tafsmaterial mm, jag är tror inte gäddan bryr sig ett dugg om den syns eller ej.

        Vid göstrolling har jag märkt av en tendens till mindre hugg när jag kört med ståltafs.
        Men tror det hänger mer ihop med att tafsen hämmar gången på wobblern.
        Ja ståltafs är inte till någon fördel vid göstrolling och inte heller vid mete efter gös.
        Jag hade 0,60-0,70 mm nylonlina till tafsmaterial vid mete men vid trolling så körde jag utan tafs.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Känner man att en fluogul lina (eller vilken färg som helst) skulle hindra fisken från att hugga på betet kan man ju alltid färga linan med svart tuschpenna några meter innan tafsen.



          Kommentera


          • #6
            Förr om åren då jag antecknade lite mer än idag märktes ingen skillnad alls över några säsonger i fångstantal vid olika linfärger.
            Oavsett om jag fiskade klart eller mer grumligt.

            I de mörkare vattnen fiskade jag ofta ihop med ett par bekanta som använde långa fluorocarbontafsar medan jag använde titan.
            Inte heller där märktes stora skillnader, nu fiskade vi förvisso med olika beten och intensitet men ändå.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Känner man att en fluogul lina (eller vilken färg som helst) skulle hindra fisken från att hugga på betet kan man ju alltid färga linan med svart tuschpenna några meter innan tafsen.


              Problemet uppstår när samma fiskare samtidigt inte vill skapa kontrast mot himlen.
              Vilket en svart lina gör bäst av alla färger, men då köper han en flaska klorin och bleker dom sista meterna innan betet ;-)

              Kommentera


              • #8
                Tack för era tankar.
                Många bassfiskare är däremot övertygade att fisken skyggar linan och kör flouro.
                Jag har lin-fetisch och är därför nyfiken av vad resten av alla prylnördar tycker.

                Jag har märkt att jag gillar en fluogrön eller gul lina just för att jag ser den i sämre väder eller ljus. Vit lina är också trevligt och känns spo tant som minst synlig för fisken. Men vad är fördelen med en mossgrön lina egentligen? Hmm.

                Kan bli att köpa några spolar med 131 fluogrön och spiderwire smooth x12 i crystal.

                I såfall får ni va beredda i köp&sälj för då kommer det upp en massa premium till salu haha

                ​​​

                Kommentera


                • #9
                  Jonez, bassfiskare fiskar mellan varven med beten som är mer statiska än vid gäddfiske. Långsammaste vid gäddfiske (förutom mete) är ju långsam inspinning av gummibeten medan ett dropshot-tackel som fiskas länge på en punkt blir synat av fisken innan hugg (då är ju linans osynlighet viktig).

                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu fiskar jag förvisso mest abborre men har samma resonemang där som vid gäddfisket.
                    För mig är det viktigaste att JAG ser linan bra, dels för att ha koll på hur spänd linan är och hur betet rör sig men även för att lättare registrera bottenkontakt och hugg.
                    Sedan jag anpassade färgen på mina linor efter mina ögon får jag mer fisk, därför funderar jag sällan kring hur väl fisken ser linan numera.

                    När du nämner bassfiskare, menar du då vanliga fritidsfiskare eller menar du tävlande proffs som måste anpassa varenda liten detalj som kan öka fångstchanserna?
                    Tror mycket bassfiske sker i reservoarer med klart vatten och hårt fisketryck, där tror jag definitivt så osynlig lina som möjligt kan hjälpa.
                    Det är nog skillnad på hur bass och gädda jagar också, om det har bäring på valet av lina vet jag inte men kan vara värt att undersöka.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X