Färg på flätlina vid gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg på flätlina vid gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Nu fiskar jag förvisso mest abborre men har samma resonemang där som vid gäddfisket.
    För mig är det viktigaste att JAG ser linan bra, dels för att ha koll på hur spänd linan är och hur betet rör sig men även för att lättare registrera bottenkontakt och hugg.
    Sedan jag anpassade färgen på mina linor efter mina ögon får jag mer fisk, därför funderar jag sällan kring hur väl fisken ser linan numera.

    När du nämner bassfiskare, menar du då vanliga fritidsfiskare eller menar du tävlande proffs som måste anpassa varenda liten detalj som kan öka fångstchanserna?
    Tror mycket bassfiske sker i reservoarer med klart vatten och hårt fisketryck, där tror jag definitivt så osynlig lina som möjligt kan hjälpa.
    Det är nog skillnad på hur bass och gädda jagar också, om det har bäring på valet av lina vet jag inte men kan vara värt att undersöka.
    Ungefär så har jag resonerat, det är riktigt skönt att se linan och då få mer kontroll.

    Jag fiskar i väldigt klart vatten (Vättern och sjöar i samma vattensystem) och tror just därför att det mycket troligt kan påverka en del hur jag presenterar mina beten.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

      Ungefär så har jag resonerat, det är riktigt skönt att se linan och då få mer kontroll.

      Jag fiskar i väldigt klart vatten (Vättern och sjöar i samma vattensystem) och tror just därför att det mycket troligt kan påverka en del hur jag presenterar mina beten.
      Har fiskat ganska mycket i Vättern genom åren, främst abborre men även en del gädda.
      Kan inte uttala mig särskilt mycket kring gäddfisket men vid abborrfiske gällde förr relativt tunn nylon (0.18-0.25mm) hela vägen fram till beten, hur mycket mer nylon syns än fluoro tvistar de lärde om men jag upplevde inte märkbart sämre fiske efter byte till gula och gulgröna flätlinor.
      Då använder jag förvisso en relativt lång tafs i klart vatten, cirka 1 meter.

      Merparten av fisket har skett längs sjön sydöstra kant i stilla väder med mycket gott siktdjup.
      Kanske hade resultatet varit bättre med fluoro hela vägen men då jag gör jämförelser mellan linor jag fiskat med märks betydligt större skillnader mellan linornas egenskaper än antalet hugg/fiskar landade.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
        Har klurat lite på detta med färg på huvudlina vid gäddfiske. De flesta sjöar jag fiskar i är väldigt klara, men det händer att jag fiskar mörkare skogssjöar.

        Har färgen någon betydelse?
        Jag fiskar med mono eller flouro-tafs på ca 70cm.
        Hur pass mycket påverkas gäddan av synlighet på tafs och huvudlina?



        Hur tänker ni kring detta?
        "14. Fluorgul flätlina visar huggen snabbare.
        Ögat är tio gånger snabbare än handen! För att se linan bättre och huggen snabbare använd gärna fluorgul eller fluororange flätlina!. Den påvisbara fördelen med fluorgul flätlina är att den är lättare att se vid pimpelfiske, jiggfiske, spinnfiske, havsfiske och trolling. Alla sportfiskare vill ju kunna se en plötslig slackning eller en liten, nästan omärkbar darrning hos linan. Det är exakt just då som fisken lyfter eller snuddar vid betet! Om du tror att fisken skyggar för eller skräms av en ljust gul eller orange färg, då kan du svartmåla 2 - 3 meter av linan närmast betet med en vattenfast spritpenna."

        Old Firehand
        Leif Engström


        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #14
          Bassfiskeprofsen fiskar nog med exakt den lina sponsorn vill sälja. Proffs har nog någon meter flourocarbonlina närmast betet. Eller hel flourocarbonlina. Den är nog helt genomskinlig och ofärgad. Om dom får välja själva vill säga.
          Vad gäller gädda, har jag svårt att tro att färgen hamnar bland de viktigaste egenskaperna. Mycket viktigare för fiskaren.
          Själv kör jag sällan något annat än ren nylonlina. Jag tycker fisket blir trevligare så.
          /John

          Kommentera


          • #15
            En annan fördel med fluocarbon som huvudlins är ju att den sjunker vilket kan göra att små wobblers (crankbaits) går djupare. Fiskar man lite mer sjunkande beten så ger ju då en sjunkande lina en ”rakare” väg mellan fiskaren och betet.
            Så inte alltid bara synligheten som spelar in tror jag.
            Glad påsk på er alla!

            Kommentera


            • #16
              Finns många intressanta klipp på Youtube om hur beten och linor syns i vatten. Det som syns mest är mörka linor eftersom det ger mest kontrast och FC minst.
              Personligen tror jag inte gäddor bryr sig, själv föredrar något som jag ser tydligt för att se eventuella hugg.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
                Har klurat lite på detta med färg på huvudlina vid gäddfiske. De flesta sjöar jag fiskar i är väldigt klara, men det händer att jag fiskar mörkare skogssjöar.
                Har typ 5-6 gäddsett jag fiskar med just nu och färgerna jag kör med är mossgrön sufix 131, gul sufix x8 och vit spiderwire.

                Har färgen någon betydelse?
                Jag fiskar med mono eller flouro-tafs på ca 70cm.
                Hur pass mycket påverkas gäddan av synlighet på tafs och huvudlina?

                ​​​​​​Jag gör mina tafsar väldigt slimmade med mindre Beteslås och så liten knut jag kan,men har sett många som kör crimps och krympslang en bra bit upp bakom Beteslåset. Många butiker gör så med deras hemgjorda säljtafsar.

                Hur tänker ni kring detta?
                --------------------------------------------

                Hej Jonez;

                I många sjöar kan en mossgrön flätlina vara att föredra, men i de flesta vatten är ofärgad, homogen nylonlina den lina som inte irriterar eller skrämmer vare sig Gädda, Gös eller andra rovfiskar...
                Gillar du att fiska Gädda hittar du fler svar i mina 34 Gäddfisketips nedan...

                Glad Påsk!

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19
                • Terraplane
                  Vad är detta för lina
                  av Terraplane
                  Hej
                  Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                  2023-08-20, 09:27

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                8 svar
                1 831 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg richtermo  
                Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                7 svar
                2 363 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sikkfisk  
                Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                4 svar
                275 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mr Morgan  
                Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                8 svar
                413 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Brappa
                av Brappa
                 
                Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                13 svar
                532 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg senzitivity  
                Arbetar...
                X