Tips på flätlina till lågprofil rulle ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på flätlina till lågprofil rulle ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på flätlina till lågprofil rulle ?

    Hej !
    jag spolade på nylonlina sen flätlina på min rulle ”lågprofil” men det blev inte bra. Trögt att veva tror den skar in mm, inte säker iofs. Så nu kör jag nylon, den funkar bra men vill köra med nylon så nån som vet en bra Lina som passar till såna rullar ? Eller kanske vet om jag gjorde nåt fel när jag satt dit flätlina..?

  • #2
    En sak jag alltid gör när jag spolar på flätlina (på både haspel och multirulle) är att lägga den i ljummet/varmt vatten i 5-10minuter med ett par droppar diskmedel i. På så sätt blir linan mjukare att ha och göra med, och med en handske på får du bättre linpåläggning när du kan pressa linan mera.

    Sufix 832 och Spiderwire Smooth 8 har funkat bra för mig på lågprofil. Mjuka och smidiga. Dock för lättare fisket vid abborre med lågprofil har jag än så länge bara kört fluorocarbon och tunnare Spiderwire 0.13mm för lätt gäddfiske (upp till 30g).

    Kommentera


    • #3
      Använder sufix advance när jag fiskar med jerk och crankbaits. Vad var det för flätlina du använde?
      Senast ändrad av Julle68; 2020-06-01, 16:33.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
        Hej !
        jag spolade på nylonlina sen flätlina på min rulle ”lågprofil” men det blev inte bra. Trögt att veva tror den skar in mm, inte säker iofs. Så nu kör jag nylon, den funkar bra men vill köra med nylon så nån som vet en bra Lina som passar till såna rullar ? Eller kanske vet om jag gjorde nåt fel när jag satt dit flätlina..?
        Vilken dimension på linan? Har aldrig haft problem med flätlina på multirulle i dimensioner typ 0,14-0,36, tror det blev ngt fel när du la på,... trögt att veva, hm... linan i kläm eller? Lägger du på linan med motstånd under invevningen så lär den inte skära ned i första taget.


        Jag har Sufix, Tracerbraid, Spiderwire och YGK på mina mulitrullar, alla funkar bra. Här fler tips https://www.fiskesnack.com/forum/fis...694-berkley-x9
        https://www.fiskesnack.com/forum/fis...131-gore-braid
        Senast ändrad av anteman; 2020-06-01, 17:41.

        Kommentera


        • #5
          Jag körde fladen 0.20.
          vet inte det blev skit trögt att veva antar att det blev nåt fel när jag spolade på linan. Men vad gjorde jag för fel ? Hade tummen och pekfingret mellan linan så den blev sänd. Vette fan alltså.

          Kommentera


          • #6
            Vissa linor är segare/grövre i materialet än andra. Fladens flätlinor bl.a är ganska hårda och känns som dom sågar i ringarna när man vevar in denna. Annars är dom helt OK att fiska och kasta med.

            Kommentera


            • #7
              Okej. Men tror du att det är linan eller jag som gjorde nåt fel ?

              Kommentera


              • #8
                Kan vara linan. Om det bara är den som är mer högljudd än t.ex nylon, så kan det vara att den är jättesträv. Då låter den mycket, känns "sågig" att veva in osv.

                Kommentera


                • #9
                  Jaa... flätlina kan låta lite men trögt att veva...? Låter egendomligt, mina rullar känns inte tröga med flätlina fast jag har ju knappt fiskat nylon sen Bengt Öste rapporterade på Rapport...
                  Senast ändrad av anteman; 2020-06-01, 20:51.

                  Kommentera


                  • #10
                    Drar igång denna tråden igen
                    Tips på flätlina till multirulle, skall hålla färgen, fiskar regnbåge, abborre och havsöring.
                    Rulle 1 Daiwa aird 100
                    Rulle 2 Daiwa Tatula 200, gäddrulle
                    Har provat J-braid, small av 2 ggr samma fisketillfälle, så den skall bort.
                    Kör J-braid på haspel, där funkar den kanon, och ja, det är samma batch, spolades på i butiken på både haspel och multi.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 361 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X