Tips på flätlina till lågprofil rulle ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på flätlina till lågprofil rulle ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Har du testat Daiwa J-braid X8 Grand?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Har du testat Daiwa J-braid X8 Grand?
      Läst flera på FS som haft problem med J-braid, möjligen den mest omtalade på FS i det avseendet på senare år..? Kanske Grand är en helt annan fågel trots snarlikt namn?

      Annars är många här nöjda med spiderwire Stealth Smooth 8, kanske inte främst för färgbeständigheten även om den funkar för mig, utan andra bra egenskaper till rimligt pris, jag håller med dem.

      Till TS, finns minst 2 olika ganska färska trådar på FS om flätlinetips en heter typ Berkley X9 och så Sufix 131 Gore braid. Kommer pröva Sufix X8 och Berkleyn ovan härnäst.

      Kommentera


      • #13
        Daiwas lina verkar vara väldigt ojämn i kvalitén, har själv provat den och aldrig provat en sämre lina.
        Spiderwire stealth smooth 8 har jag kört många år med till borre, gädda, musky och från 0.10-0.35 och multi och haspel och det har aldrig varit några problem

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Har du testat Daiwa J-braid X8 Grand?
          Ja, det är denna linan jag har nu.
          Men som sagt den funkar bra på haspel, men inte på mina multirullar.
          Vad kör ni på för dimension på linan, jag har 0.16, kan det vara att den är för tunn för multirulle ?

          Kommentera


          • #15
            anteman, du hade länkat till en sida där någon testat linor, han var ju begeistrad i Sufix 131, men jag tycker precis som honom att den är snordyr.
            om man skulle välja mellan Sufix 832, Sufix X8 eller spiderwire smooth 8, vilken hade ni valt och varför ?

            Kommentera


            • #16
              Ja 131 är "för dyr" tycker jag, 832 och Smooth 8 är ok brukslinor men jag är lite nyfiken så nästa blir nog S X8 eller B X9. Varför? Tja lite nyare, läst gott om dem så kanske ännu lite bättre till vettigt pris...?
              Senast ändrad av anteman; 2021-01-15, 22:19.

              Kommentera


              • #17
                Daiwas J-braid X8 och J-braid X8 Grand är två helt olika linor.
                Grand består av andra fibrer (IZANAS) och ska på pappret vara helt överlägsen gamla X8. Men det är ju vid praktiskt fiske linan bekänner färg.

                Jag har inte testat Grand än men har två spolar på väg hem men i dimension 0,06 och 0,10 till mete (haspel).

                J-braid har några på FS skrivit dåligt om men jag vill minnas att det var varianten med 4 kardeller (X4). Jag har använt den i en tjock dimension (omkring 0,35) till att dänga tunga gäddgummin upp till 150 gram och den har funkat klockrent.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-01-16, 01:08.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #18
                  [QUOTE=anteman;n2569268]


                  Annars är många här nöjda med spiderwire Stealth Smooth 8, kanske inte främst för färgbeständigheten även om den funkar för mig, utan andra bra egenskaper till rimligt pris, jag håller med dem.
                  (/QUOTE]
                  Tycker den suger upp påtok för mycket vatten, jag jämför då främst med Surfix 131 och 832.

                  Kommentera


                  • #19
                    Som jag tolkar det skall det vara en rund lina på multi, Sufix X8 verkar vara ett bra val.
                    Är lite allergisk till Berkley, då jag har haft deras fireline men tyckte inte om den, X9 är kanske i en annan klass.
                    Vad är era rekommendationer på tjocklek på lina till abborre, regnbåge och havsöring ? dragvikt mellan 5-30 gram
                    ​​​​​​Vad är era rekommendationer på tjocklek på lina till gädda? dragvikt upp till 70-80 gram

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
                      (/QUOTE]
                      Tycker den suger upp påtok för mycket vatten, jag jämför då främst med Surfix 131 och 832.
                      Haft 832 50lb/0,34 (USA specifikationer) på ett par gäddrullar i flera år och jag tycker det suger ganska mkt vatten, på en mkt nyare haspel och tunn lina funkar det bättre, så även ett par tre år gammal SW S smooth 8 även den i tunn dimension.

                      Jag upplever att man märker av "suget" i mindre utsträckning på haspel och i tunnare dimensioner.
                      Rek multilina borre m.m. 0,14-0,15, kör du ofta djupt så kan en ngt tunnare vara att föredra, tvärtom och mest HÖ, lite grövre. Gädda 0,28-0,35. Det senare kan tänkas lite väl grov för dina vikter men rullen rymmer tillräckigt med 0,35 och kan klara ett å annat bottenapp bättre...

                      Att J-braid X8 och J-braid X8 Grand inte är samma förstod jag, frågan är hur mkt de skiljer sig? Läste för övrigt att de som äger varumärket Dyneema nu döpt om det till Izanas... ?
                      https://m.marketscreener.com/quote/s...kets-21749746/

                      Om Sufix X8 https://www.google.com/amp/s/www.hen...l%3fformat=amp
                      Senast ändrad av anteman; 2021-01-18, 22:36.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                      8 svar
                      611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Arbetar...
                      X