Stroft GTM vs Stroft LS (low stretch) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stroft GTM vs Stroft LS (low stretch)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stroft GTM vs Stroft LS (low stretch)

    (...näää, jag vet inte va GTM står för.. därav rubrikens tillkortakommande... \(^○^)/

    jag letar efter å höra från nån som testat de båda och vad dom tyckte om linorna? ffa då rörande linminne etc... kan tilläggas att jag avser att köra rätt grova dimensioner (0.40 eller 0.45).

    Jag har använt stroft GTM i 0.45, tycker den är rätt trevlig, speciellt nu efter jag testade gå ner i dimension till 0.40 men då av märket Sufix (deras "advance hyper copolymer...yada yada yada...).
    den tycker jag är rätt sopig måste jag säga, hade nog förväntat mig en smidigare bättre lina än strofts GTM i 0.45, men inte...

    därför så letar ja lite erfarenhet här från brädan om nån använt sig av stroft GTM och deras LS? sneglat på LS inför nästa köp av nylon, men beror lite på hur jämförbar den är deras GTM...

    kan kanske vara värt å tillägga att ja fiskar nylon på abumaticar i olika varianter...

    mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    ingen som kört både GTM och LS som har nåra åsikter?
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera


    • #3
      Jag fiskar med båda. Fantastiska linor båda två. Känns väldigt snarlika vid kast. LS är dock betydligt stummare. Kan dock tillägga att jag bara använt LS i dimensioner mellan 0,18-0,25mm så i grov dimension har jag ingen aning. Min erfarenhet säger att gillar man gtm så älskar man LS.
      sufix advance var en riktigt stor besvikelse. Helt okey i tunnare dimensioner. Men från 0,25mm och uppåt var den inte kul. Känns som man fiskar med FC, otroligt mycket linminne.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Jag fiskar med båda. Fantastiska linor båda två. Känns väldigt snarlika vid kast. LS är dock betydligt stummare. Kan dock tillägga att jag bara använt LS i dimensioner mellan 0,18-0,25mm så i grov dimension har jag ingen aning. Min erfarenhet säger att gillar man gtm så älskar man LS.
        sufix advance var en riktigt stor besvikelse. Helt okey i tunnare dimensioner. Men från 0,25mm och uppåt var den inte kul. Känns som man fiskar med FC, otroligt mycket linminne.

        stort tack för svaret!!!

        ja GTM gillar jag, t o m i dimensionen 0.45 beter den sig fint, sen när ja gick ner snäppet till 0.40 men då råkade testa advance så... ptja... precis som du säger, riktigt stor besvikelse...

        men då känns det ju som ja helt klart kan chansa på en rulle LS då utan å känna allt för stor oro, menar den kostar ju heller inga stora summor!
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          Du kommer inte bli besviken. Importerat många nylon och FC linor. Både dyra och lite billigare. Stroft ls är den bästa jag provat.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Du kommer inte bli besviken. Importerat många nylon och FC linor. Både dyra och lite billigare. Stroft ls är den bästa jag provat.
            Fortfarande inte kommit mig för att beställa nytt, men, måste verkligen göras inom kort... för... alltså... heeeeeelt vansinnigt vilken totalt galet usel lina jag upplever sufix advance som... helt sjukt... (värt att återigen poängtera att jag har den i 0.40) knappt att den duger på mitt delfin pimpelspö som alltid ligger i båten med en balansare på för alla dom tillfällena...

            mvh/peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #7
              värt tillägga, kört med den även på haspel nu, satte den där vedervärdiga sufixen på min abu444 som jag har till mina halvdana försök till gäddmete... funkar riktigt sämst även där kan sägas...inte linans fel att jag inte fått nåt på metet än och abun gör sitt bästa för att kompensera linans tillkortakommande men uj uj ujjjj sån usel lina... vansinnigt...
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

                Fortfarande inte kommit mig för att beställa nytt, men, måste verkligen göras inom kort... för... alltså... heeeeeelt vansinnigt vilken totalt galet usel lina jag upplever sufix advance som... helt sjukt... (värt att återigen poängtera att jag har den i 0.40) knappt att den duger på mitt delfin pimpelspö som alltid ligger i båten med en balansare på för alla dom tillfällena...

                mvh/peter
                Ju tjockare desto sämre är den. Tyvärr.

                Kommentera


                • #9
                  Har också använd både Stroft GTM, Stroft LS samt Sufix Advance. Den förstnämnda i många herrans år.
                  Håller med om uppfattningen att Advance är överskattad, kanske drogs även jag med i reklamjippot. Advance påstås töjas 50% mindre än "standard monofilament" men jag kan inte hitta några tester eller mer handfasta uppgifter.
                  Numer har jag ersätt den Advance jag hade på ett par rullar med de två nämnda Stroft-linorna.

                  Mellan GTM och LS upplever jag ingen enorm skillnad, LS är något stelare och stummare även om jag inte tycker skillnaden är avgörande.
                  Stroft har också i sin katalog diagram över bland annat töjning, börja kika på sidan tolv.
                  Där visar de att det skiljer cirka 3-4 procentenheter i töjning mellan GTM och LS vid belastning med halva brottstyrkan, till LS fördel. Mycket intressant grafik!

                  Sedan finns även Stroft ABR som ska vara mer nötningstålig, jag tycker den har en trevlig färg och tänkte testa linan som tafsmaterial vid abborrfiske istället för den fluorocarbon jag använder nu. Eftersom den ska ha samma töjning vid 50% belastning som Strofts egna fluoro tänker jag att det kan fungera bra då jag gärna har en hyfsat stum tafs vid det fisket.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Ju tjockare desto sämre är den. Tyvärr.
                    jo så är det ju helt klart, med alla nylonlinor iaf, så blir det ju som oftast sämre egenskaper på det mesta (utom brottstyrkan då förståss...) när man envisas med att köra grova dimensioner som jag, så det får man ju lov å ta me i beräkningen...

                    fortfarande inte fått tummen ur, så har metat en del med advance nu fortaättningsvis (och pimplat med) och det jag väl faktiskt kan ge den är att den upplevs ganska nötningstålig och stark efter ett gäng med olika former av bottennapp och misshandel... hahaha, men fortfarande i övrigt helt fruktamsvärd å ha å göra med...
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X