FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter?

    Hej!
    Ursäkta om ämnet redan finns, hittade inget som gav mig svar.
    Har nyss köpt ett haspelprylar för fjällfiske. Daiwa ninja LT 1000 rulle med Berkley FireLine Ultra 8 Carrier flätlina (0.10 tror jag). Tillsammans med ett Fladen maxximus travelx 4 delat 180 cm spö. Tycker det låter en del i spöt när jag tar hem lina, det kanske är så med flätlina? Har aldrig fiskat med det förr.

    Tack!

  • #2
    Japp, det är tyvärr helt normalt.

    Kommentera


    • #3
      Ok! Låter väl inte jättemycket, men är van vid helt tyst. Har bara provkastat spöt några kast, hoppas linans fördelar väger upp. Har väl fiskat en del, men skulle ändå kalla mig nybörjare. Hur mycket skillnad i fisket gör en stum lina?

      Kommentera


      • #4
        Vissa flätlinor låter mer eller mindre, har själv inte använt just linan du pratar om så den kan jag inte säga nått om. Men andra Fireline låter lite "plastigt" speciellt när det är lite tryck på den. Men spöringarna kan göra sitt också.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bjelk Visa inlägg
          Ok! Låter väl inte jättemycket, men är van vid helt tyst. Har bara provkastat spöt några kast, hoppas linans fördelar väger upp. Har väl fiskat en del, men skulle ändå kalla mig nybörjare. Hur mycket skillnad i fisket gör en stum lina?
          Man känner minsta nafs i betet. Men just för "ädelfisk" kan det bli lite väl stumt med flätlina om du inte har ett mjukt spö.

          Kommentera


          • #6
            Tack för svar. Finns det andra linor för mitt ändamål som är tystare?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

              Man känner minsta nafs i betet. Men just för "ädelfisk" kan det bli lite väl stumt med flätlina om du inte har ett mjukt spö.
              Kan det vara en fördel med nylonlina i mitt fall då? Osäker på mitt spö räknas som mjukt eller inte, det är för 2-12 g

              Kommentera


              • #8
                Jag använder uteslutande Spiderwire smooth 8, den är hyfsat tyst tycker jag. Knyt på 1-2 meter fluorocarbon eller nylon längst ut så har du lite gummisnoddseffekt plus mindre risk att fisken skyggar för linan.

                Kommentera


                • #9
                  Flätlina låter generellt ngt eller mkt mer än nylon även om det skiljer en hel del mellan billiga 4-trådiga flätlinor och fina, dyra 8-12-trådiga.

                  Jag kör bara flätlina till vanligt insjöfiske då dess fördelar enligt min uppfattning (styrka kontra diameter, linminne, livslängd, stumhet vid fiske, mothugg, kastlängd) generellt överväger nackdelar (dyrare, känslig för nötning, flyter, låter mer, stumhet vid drillning, man bör ta det lugnare vid drillande och släppa på slirbromsen)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Flätlina låter generellt ngt eller mkt mer än nylon även om det skiljer en hel del mellan billiga 4-trådiga flätlinor och fina, dyra 8-12-trådiga.

                    Jag kör bara flätlina till vanligt insjöfiske då dess fördelar enligt min uppfattning (styrka kontra diameter, linminne, livslängd, stumhet vid fiske, mothugg, kastlängd) generellt överväger nackdelar (dyrare, känslig för nötning, flyter, låter mer, stumhet vid drillning, man bör ta det lugnare vid drillande och släppa på slirbromsen)
                    Tack för utförligt svar! Tror du att dessa fördelar även gäller mig som nybörjare, och skapar mer chanser att få upp fisken?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X