FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Bjelk Visa inlägg
    Hej!
    Ursäkta om ämnet redan finns, hittade inget som gav mig svar.
    Har nyss köpt ett haspelprylar för fjällfiske. Daiwa ninja LT 1000 rulle med Berkley FireLine Ultra 8 Carrier flätlina (0.10 tror jag). Tillsammans med ett Fladen maxximus travelx 4 delat 180 cm spö. Tycker det låter en del i spöt när jag tar hem lina, det kanske är så med flätlina? Har aldrig fiskat med det förr.

    Tack!
    Hej, är du helt säker på att du inte har någon sprucken ring då? Räcker med ett litet märke på fel ställe..

    Jag kan hålla med andra här att gamla vanliga Fireline låter lite mer, minns också för ett antal år sedan då jag köpte nån Fireline Tournament tror jag den hette, den var verkligen platt i profilen och ganska stel och lät ännu lite mer.
    Med modernare flätlinor har jag personligen iaf sällan ens reflekterat över hur de låter. Om det låter såpass så man stör sig på det skulle jag som sagt spontant tro att ngt är fel, har haft nån polare som inte fiskar så mkt som dragit ett kast med sitt spö och börjat veva, så hör man hur det skrapar, då ber man få kolla på spöt och ja då är det en liten spricka i toppöglan...

    Flätlinorna jag nu kör mest med till lättare fiske är Gunki Slide Braid samt Sunline Siglon PE, båda 8-trådiga, otroligt fina linor, kostar kanske lite mer, men de är iaf i mitt tyckte knäpptysta.​​​

    Kommentera


    • #22
      Firelines flätlinor låter mest av alla jag har provat.
      Dom håller bra men jag har slutat att köpa dom eftersom att dom låter dubbelt så mycket som andra linor.
      Värst är deras tracer braid, den skär i öronen.

      Kommentera


      • #23
        Tack för alla tips och svar hittils!

        Ursprungligen postat av Dragovich Krokow Visa inlägg

        Hej, är du helt säker på att du inte har någon sprucken ring då? Räcker med ett litet märke på fel ställe..

        Jag kan hålla med andra här att gamla vanliga Fireline låter lite mer, minns också för ett antal år sedan då jag köpte nån Fireline Tournament tror jag den hette, den var verkligen platt i profilen och ganska stel och lät ännu lite mer.
        Med modernare flätlinor har jag personligen iaf sällan ens reflekterat över hur de låter. Om det låter såpass så man stör sig på det skulle jag som sagt spontant tro att ngt är fel, har haft nån polare som inte fiskar så mkt som dragit ett kast med sitt spö och börjat veva, så hör man hur det skrapar, då ber man få kolla på spöt och ja då är det en liten spricka i toppöglan...

        Flätlinorna jag nu kör mest med till lättare fiske är Gunki Slide Braid samt Sunline Siglon PE, båda 8-trådiga, otroligt fina linor, kostar kanske lite mer, men de är iaf i mitt tyckte knäpptysta.​​​
        Ser inget iaf! All utrustning är som sagt helt ny och borde inte ha kunna skadats. Tack för tipset dock.
        Knäpptysta som nylon? Jag tror jag kommer störa mig på ljudet från min lina när det är fina lugna dagar på sjön. Funderar på om jag ska prova en annan lina som det tipsas om eller köra nylon. Tips på nylonlinor och dimension till mitt ändamål? eller köpa till en extra spole med annan lina och ha som reserv och för att kunna prova lite olika

        Kommentera


        • #24
          Ja smaken är som baken, delad men jag skulle (om jag vore linljudssensitiv) hellre köra med dessa
          Click image for larger version  Name:	18-100_xl_1.jpg Views:	0 Size:	35,5 KB ID:	2575872

          ...än helt lämna flätlina för nylon! :-)

          För övrigt så gör inläggen i spööglorna en del vad gäller oljud men jag vet inte på rak arm vilket material mina "tystaste" spön har.

          Vet faktiskt inte vilket spö det är, jag tänker inte mycket på hur mina spön låter med flätlina, kanske en vanesak.
          Senast ändrad av anteman; 2021-04-12, 16:51.

          Kommentera


          • #25
            Jag drog nyss på 0.12 Firelinte ultra och upplevde att den lät i början också,
            men efter 6-8pass låter den knappt... så ge det några pass

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

              Man känner minsta nafs i betet. Men just för "ädelfisk" kan det bli lite väl stumt med flätlina om du inte har ett mjukt spö.
              Använd nylon tafs längst ut , 2m eller liknande. Då har du fördelen av båda linorna.

              Kommentera


              • #27
                Finns nån Knut bättre än alberto eller dubbel grinner till skarven ?
                kör albertoknuten men microringarna på dagens spön tycker jag ingen Knut löper lätt i så jag har tröttnat och minskat tafslängden nu

                Kommentera


                • #28
                  Vanlig blodknut.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ser ut som i stort sett ut som dom jag kör på så då är det nog lika illa med en sån för mig albertoknuten känns säkrare än blodknuten på bekostnad att den kanske blir lite längre när man snurrar fler varv tycker både 0.30 och 0.40 fc löper illa genom öglor just vid skarven för mig

                    Kommentera


                    • #30
                      FG ger lägst profil så man sparar spöringarna när man kör lång tafs som jag gör.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X