FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ja även jag kör FG (knyter den helst hemma) och lång FC tafs till flätlinan, funkar även till små spöringar.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Ja även jag kör FG (knyter den helst hemma) och lång FC tafs till flätlinan, funkar även till små spöringar.
      Den verkar bra FG knuten. Jag använder både blod och grinner knut men man kan ju alltid prova något nytt

      Kommentera


      • #33
        FG blir väldigt slimmad, och är rätt enkel att göra när man väl fått till tekniken. Rekommenderar dig dock att knyta om den varje pass ändå, även om knuten är stark och löper lätt genom ringarna så nöts den av relativt fort. Har helt slutat med skarvknutar genom spöringarna efter att ha tappat en del beten pga tafsbrott, men är man noga och orkar knyta om så funkar det som sagt bra.

        Kommentera


        • #34
          Jag kan hålla med om att knyta om är bra men när jag använder grinner som skarvknut behöver jag sällan knyta om.
          Vid botten napp går det nästan alltid av vid betet.
          Att det slits i öglor speciellt vete sjutton, inget jag upplever.

          Kommentera


          • #35
            Ja kenwald nu blir jag lite nyfiken på om du tycker att just FG är en slitkänslig knut eller gäller det även andra skarvknutar som möter, nöter spöringar?

            Jag kör FG med ca 12 varv på var sida, tre halvslag drar åt och sen en 5-6 varvs Risutto - du?

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja kenwald nu blir jag lite nyfiken på om du tycker att just FG är en slitkänslig knut eller gäller det även andra skarvknutar som möter, nöter spöringar?

              Jag kör FG med ca 12 varv på var sida, tre halvslag drar åt och sen en 5-6 varvs Risutto - du?
              Har bara använt FG och dubbel uniknot, men fått flera tafsbrott med båda. Jag har kört totalt 20-22 varv, två halvslag, dragit åt och klippt och sen ett par halvvarv eller en uni med några varv som avslut. Kan vara värt att testa din variant och se om det håller bättre!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • perch61
                Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                av perch61
                Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                2024-01-08, 09:15
              • perch61
                Linpåspolning
                av perch61
                Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                2023-12-29, 10:19
              • Terraplane
                Vad är detta för lina
                av Terraplane
                Hej
                Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                2023-08-20, 09:27

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
              8 svar
              1 831 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg richtermo  
              Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
              7 svar
              2 364 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sikkfisk  
              Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
              4 svar
              276 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mr Morgan  
              Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
              8 svar
              413 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Brappa
              av Brappa
               
              Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
              13 svar
              532 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg senzitivity  
              Arbetar...
              X