Lina till havsöringsfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till havsöringsfisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Anteman med flera. Jag lägger 155-160 m 0.15 på mina 2500 rullar. Har nylon I botten och då kan jag vända linan en sväng och ändå ha helt färsk lina. Måste kapa nån dm i stort sett varje/ varannan pass vid dobben där blir slitaget/friktionen stor. Har cirka 3.5 m tafs fluo till flugan.
    Snålhet från tillverkarna gör att det inte medföljer extraspole . Hade varit intressant att byta spole o testa annan lina med samma spö o rulle för o göra en så identisk jämförelse som möjligt.
    Har varit med om att tracer braid delat sig så den går bort.
    Jag byter ut linan i stort sett varje år men då har den gått 150-180 pass och en snittid på 4h/pass.
    Mitt sätt : Peter b

    Kommentera


    • #12
      Tack Peter, så om jag begriper dig rätt så kör du 3,5 meter tafs utanför spötoppen tillsammans med bombardan som dock löper på flätlinan och bombardan glider aldrig över skarven? Då förstår jag valet av dina långa spön. Att det funkar är ju uppenbart för alla på FS! :-)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Så köper man 150m Berkley Ultra 8C så kan man vända på linan och klara sig 2 säsonger?
        Skulle tro det. Jag spolar på ca 100 m lina och kastar väl kring 50 m i rätt förutsättningar. Det borde gå, men man får vara uppmärksam på ifall linan blivit fnasig.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Skulle tro det. Jag spolar på ca 100 m lina och kastar väl kring 50 m i rätt förutsättningar. Det borde gå, men man får vara uppmärksam på ifall linan blivit fnasig.
          Precis och kör man säg 10-20 HÖ-fisken per säsong på dedikerad rulle så kan man nog vänta ytterligare något år eller så innan man vänder på steken s a s...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Ivarssomn Visa inlägg
            Precis fått hem min Shimano Stradic FL 3000hg och funderar vad man ska köpa för lina till den.
            Vilken är bästa linan just nu?
            Fireline Ultra 8?
            -------------------------------------------

            Hej Ivarsson;

            När jag kastar efter Havsöring med haspelrulle använder jag helst nylonlina som Silver Thread eller dagens motvsvarande...

            När jag kastar med multirulle är min favoritlina Power Pro...

            Old Firehand
            Leif Engström


            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Jag vet inte hur dina prioriteringar när det kommer till lina ser ut, men för min del har jag 3 saker jag fokuserar en hel del på.

              Hållbarhet, funktion och förfining.

              Hållbarhet innebär allt som har med linans förmåga att klara sig över tid. Hur bra den tar sig mot stenskrap, hur lätt den snärtas av, hur bra den klarar sig mot stenskrap efter 1 år, hur bra knutstyrka den har etc. Det här är det absolut viktigaste på vilken lina jag än köper. För att jag ska kunna lita på en produkt och för att jag ska kunna känna att jag verkligen kan fiska mitt allra bästa, då måste linan ha bra hållbarhet.

              I funktion ingår alla praktiska linegenskaper som man gärna vill finns där. Kastar linan bra? Är den lätt att knyta? Sågar linan genom tången bra? Jag ser gärna att linan uppnår de funktioner jag tycker i viktiga. För min del innebär detta att jag vill ha en lina som kastar bra och som ligger bra på rullen (en lina som inte bygger jättemycket), så att linuppläggningen fungerar bra i hård vind.

              Förfining är aspekter som går bortom funktion, sådant som ger en bättre känsla. En lina som är len genom ringarna, en lina som inte blöder färg, en lina som ger den där extra fiskekänslan. Många har inte det här som krav, men vill man ha det där lilla extra och gillar trevlig utrustning, då tycker jag att man ska tänka på förfiningen. Du vevar trots allt en hel dag, ofta i kallt väder, och då ska det ändå kännas trevligt att fiska. Jag uppskattar när min utrustning ger mig "the warms and fuzzies." Trots att det kostar mer är det värt det eftersom att fiskekänslan blir trevligare.

              Beroende på vilka kategorier du tycker är viktiga kan jag rekommendera olika. Jag kan rekommendera linor som checkar för dessa kategorier. Dessa rekommendationer är specifika för havsöring. Jag hade valt helt andra linor till abborre t.ex.

              Om vi bara går efter hållbarhet: Jag har en rekommendation här. PowerPro original. Den finns i både mossgrön och gul. Jag hade den här linan i 4 års tid på en av mina havsöringsrullar. Den tappade ytterst lite färg och var hållbar rakt igenom. Däremot bygger PowerPro original väldigt mycket på spolen, vilket gör att linuppläggningen kan påverkas i hård vind. Den kastar dessutom inte särskilt långt i jämförelse med andra linor. Ska du ha en förfinad lina, tänk inte ens tanken, då den låter som ett tröskvärk genom ringarna på alla havsöringspön jag prövat.

              Linor efter hållbarhet och funktion: SW Smooth 8, Sufix Preformance Braid, Fireline Ultra 8 carrier, Berkley X9

              SW Smooth 8 och Sufix Preformance Braid är hållbara linor. De kastar mycket bra, längre än fireline tracer braid och fireline SZ braid. Sufix Preformance Braid väldigt hållbar, något jag anser är ovanligt för Sufix linor. Sufix 832 har den sämsta hållbarheten jag någonsin varit med om, men det är ett annat kapitel. Jag sätter SW Smooth 8 och Sufix Preformance Braid i samma lilla kategori, då de inte är särskilt förfinade, men de har oerhört bra funktioner. Sufix Preformance Braid upplever jag kastar bättre än vissa 8-trådiga linor.

              Fireline Ultra 8 carrier och Berkley X9 är linor med mycket bra funktioner. Jag skulle påstå att Ultra 8 carrier är lenare än Berkley X9, men inte mycket. Däremot bygger Berkley X9 otroligt mycket på spolarna. Det är en perfekt lina till multirullar, inte lika bra till haspelrullar. Fireline Ultra 8 carrier är en suverän lina...nästan. Jag har upplevt att den åldras snabbt. Därför kan jag inte säga att det är en förfinad lina. Det är dock svårt att hitta lenare linor. Synd bara att den inte riktigt uppnår mina hållbarhetskrav (efter 1 år har linbrott skett). Är du okej med att byta lina varje 10-12 månader är dock detta ett superbra val.

              Linor efter hållbarhet, funktion och förfining: PowerPro S8S V2 (inte version 1), Daiwa Morethan 12x, Gosen 16

              PowerPro S8S V2 är till skillnad från V1 riktigt slitstark. Den håller suveränt. Jag har aldrig hört om minsta problem med V2. Dessutom kastar den otroligt bra, bygger lite på rullen och är oerhört enkel att knyta. Ska du skära genom tång ska du välja en 4x lina. S8S är en 8x lina. För priset är det svårt att hitta något bättre och mer lent, tyst och luftigt...men det existerar linor som slår denna på fingrarna, för några hundralappar till.

              Morethan 12x: Den absolut trevligaste, lenaste, tystaste och långkastande som tagits in på den skandinaviska marknaden. Med risk för att låta som en reklampelare: Den är till för en fiskare som vill ha det lilla extra. Helt onödig om du inte bryr dig om förfining. Jag letar konstant efter en luftig känsla i mina kast: Alltså, när linan inte känns i ringarna under utkastet. Både S8S och Morethan har dessa finesser, men Morethan håller färg bättre. Det är också som att den bara slutar existera i lugna förhållanden. Jag uppskattar verkligen känslan.

              Gosen 16 är dock den bästa linan som finns på hela vår planet. Den har allt Morethan har, men dessa egenskaper håller i sig väldigt länge. Jag syftar främst på färgen, som är densamma efter 1 års tid av fiskande (ca 65 pass), enligt personen jag fått höra om linan av. Han har aldrig handskats med något som ger samma fiskekänsla någonsin. Personen i fråga beskrev det som att man vevar in en monolina genom spöringarna. Man känner inget. Sedan kostar linan ca 850 kr för ca 135 m, men det är den värd om man vill ha en riktigt förfinad lina.
              Efter en säsong med PowerPro så tänkte jag slänga över den på aborrullen och undrar nu, vart får jag tag på Gosen x16? Verkar inte gå att få tag på i Sverige

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Ivarssomn Visa inlägg

                Efter en säsong med PowerPro så tänkte jag slänga över den på aborrullen och undrar nu, vart får jag tag på Gosen x16? Verkar inte gå att få tag på i Sverige
                Nej, den måste du beställa från Australien. Den listas då och då på eBay. Linan är dyr, men som jag sagt tidigare: Det finns inget som går att jämföra med den. Det här är bara för den som vill ha det bästa av det bästa.

                Här får du en länk till en eBay annons (dimension 0,171 mm): https://www.ebay.com/itm/15419674869...wAAOSws0hfsdY1

                Alternativ (0,216 mm): https://www.ebay.com/itm/16451582211...Cclp%3A2047675

                Alternativ: (0,153 mm): https://www.ebay.com/itm/16479104741...3ABFBM7vCEwqpf

                Alternativ (0,242 mm): https://www.ebay.com/itm/15419675822...4AAOSwHK1fsdq0

                150 m på varje spole som kommer kosta över tusenlappen att få hem till Sverige. Mäter man ut exakt får man på 75 m på två rullar och det räcker ganska bra.

                För övrigt, värt att kolla in, en recension på Gosen 16: https://youtu.be/d-Bt6_GJ9sQ
                Senast ändrad av Benjamin S; 2021-11-24, 23:54.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Nej, den måste du beställa från Australien. Den listas då och då på eBay. Linan är dyr, men som jag sagt tidigare: Det finns inget som går att jämföra med den.

                  Här får du en länk till en eBay annons (dimension 0,171 mm): https://www.ebay.com/itm/15419674869...wAAOSws0hfsdY1

                  Alternativ (0,216 mm): https://www.ebay.com/itm/16451582211...Cclp%3A2047675
                  Tack för snabbt svar!
                  Typiskt, jag som tänkte försöka knappa hem den under BlackFriday

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag är ju nöjd med SW SS8 så knappast en Gosenköpare men har du Ivar funderat på Sufix Gore 131 eller Siglon X8 Adv? Läst gott om dem och sannolikt tillräckligt bra samt mer överkomliga. Finns ju knappt en lina som passar allt, bra slitage-, nötningstålighet brukar innebära en mer robust ytbeläggning och tjockare diameter, kortare kastlängder eller det motsatta... t o m bland havsöringsfiskare värderas egenskaper olika och det gäller nog även sea-bassfiskare på UK, läs gärna Henry Gilbey's tester. Goosen kanske är bland de bästa på någon subjektiv total men sannolikt kan du nå fullgoda, krävande prestanda till halva priset.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Jag är ju nöjd med SW SS8 så knappast en Gosenköpare men har du Ivar funderat på Sufix Gore 131 eller Siglon X8 Adv? Läst gott om dem och sannolikt tillräckligt bra samt mer överkomliga. Finns ju knappt en lina som passar allt, bra slitage-, nötningstålighet brukar innebära en mer robust ytbeläggning och tjockare diameter, kortare kastlängder eller det motsatta... t o m bland havsöringsfiskare värderas egenskaper olika och det gäller nog även sea-bassfiskare på UK, läs gärna Henry Gilbey's tester. Goosen kanske är bland de bästa på någon subjektiv total men sannolikt kan du nå fullgoda, krävande prestanda till halva priset.
                      Får kika på dem med! Absolut, har bara hört så mycket gott om Gosen överlag, så ville pröva på den iallafall

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X