Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Gjorde en liten koll som är ganska intressant från amerikanska sidor.
    Den 0,17 jag beställt är 20ibs i USA
    powerpro s8 20ibs = 0,23mm
    sufix 832 20ibs = 0,23
    daiwa j-braid 20ibs = 0,23
    Daiwa samurai 20ibs = 0,22mm

    Detta är ju ganska spännande. En 20ibs lina är ca 0,22-0,23mm
    x9 20 ibs är 0,17mm !!
    Detta är en helt onödig sak jag skriver nu, men "ibs" med små bokstäver är förkortning på en orolig tarm... "LBS" som nu, på Engelska, skrivs med små bokstäver "lbs" eller "lb" är förkortningen på pounds, dvs styrka efter latinska ordet Libra Pondo (våg/vikt). Detta är efter antikens Romare var runt och härjade i England. Spelar detta någon roll? Nej. Men jag kom ihåg något sedan över 20 år sedan på historia lektionerna, vilket är lite trevligt haha

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg

      Detta är en helt onödig sak jag skriver nu, men "ibs" med små bokstäver är förkortning på en orolig tarm... "LBS" som nu, på Engelska, skrivs med små bokstäver "lbs" eller "lb" är förkortningen på pounds, dvs styrka efter latinska ordet Libra Pondo (våg/vikt). Detta är efter antikens Romare var runt och härjade i England. Spelar detta någon roll? Nej. Men jag kom ihåg något sedan över 20 år sedan på historia lektionerna, vilket är lite trevligt haha
      Inte alls onödig. Du har fullkomligt rätt. Tänk vad vad små saker kan få väldigt fel innebörd.
      Men vissa linutvecklare kanske har ibs mage. Därav problem som blir med fel dimension och annat. En orolig mage är inte kul.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Har aldrig riktigt insett fördelen med för tunna linor. Brukar välja flät i 15-20 ibs. Tanken är till mitt 3/4oz spö. Perfekt till lite allround i insjöar. Men vi får se.
        Förstår, vara bara lite nyfiken..Jag har faktiskt 15lb Tracer Braid från USA (köpt 2011!) på min T3 MX med SV spole som saknar diameterangivelse... kanske är den ca 0,15?

        Funkar bra i alla fall men låter lite, inte 8 trådig. Valde 0,13 SW SS 12 som ska på en annan abborremulti, den ska också vara lite grövre än angivet så kanske 0,15 IRL där med? Kör med lite tunnare då jag inbillar mig att det får ned betet lite bättre.

        Intressant med "din" kommande X9 från USA som ska vara 0,17. Tror nästan mer på 20lb än det och att din 0,17 är grövre IRL, liknande de andra du tog upp som jämförelse.
        Sen antar jag att dina 15-20lb linor är USA specade linor? Har en SW SS 8 0,10 på ett par hasplar och den är tunn men nog något mer än angivna 0,10, SW sägs vara det och den svenska specen säger 9,2 kilo (!) och det är väl typ 20lb ungefär men "Europeiska 20lb" så att säga.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Förstår, vara bara lite nyfiken..Jag har faktiskt 15lb Tracer Braid från USA (köpt 2011!) på min T3 MX med SV spole som saknar diameterangivelse... kanske är den ca 0,15?

          Funkar bra i alla fall men låter lite, inte 8 trådig. Valde 0,13 SW SS 12 som ska på en annan abborremulti, den ska också vara lite grövre än angivet så kanske 0,15 IRL där med? Kör med lite tunnare då jag inbillar mig att det får ned betet lite bättre.

          Intressant med "din" kommande X9 från USA som ska vara 0,17. Tror nästan mer på 20lb än det och att din 0,17 är grövre IRL, liknande de andra du tog upp som jämförelse.
          Sen antar jag att dina 15-20lb linor är USA specade linor? Har en SW SS 8 0,10 på ett par hasplar och den är tunn men nog något mer än angivna 0,10, SW sägs vara det och den svenska specen säger 9,2 kilo (!) och det är väl typ 20lb ungefär men "Europeiska 20lb" så att säga.
          Du ska aldrig jämföra vikten som står på linorna här mot USA. Här ljuger de värre än den värsta hästhandlare. Min beställda x9 är faktiskt köpt i Sverige dock. Men när jag jämför så finns samma tjocklek, har man tur är det samma lina. Bara märkt lite lustigt här. Men det vet man ju inte, Daiwa j-braid började jag köpa när den kom ut i USA. När man sen köpte och testade Europa varianten så blev det en otrolig besvikelse. En helt annan lina
          Men likväl så är 20IBS x9 i USA mycket tunnare enligt deras spec än vad samtliga konkurrenter uppger. Det tycker jag är lite märkligt. Men jag hoppas den är bra. Vi får se.

          Kommentera


          • #35
            Jo jag har förstått att amerikanska och europeiska lbs är "skilda saker". Min gamla Tracer Braid från USA är som sagt 15lb och gissningsvis ca 0,15mm medan som sagt den svenskköpta SW SS 8 i 0,10mm och tunnare än Tracer men sägs klara 9,2kg (20lb) helt klart en överdrift. Hoppas du blir nöjd iaf, go kväll!
            Senast ändrad av anteman; 2021-08-25, 11:57.

            Kommentera


            • #36
              Köpte en rulle spiderwire här om dagen.
              På specen står det
              18kg / 40 LB
              0,19mm / PE3,0

              Har jämfört andra linor som använder PE klassning & dom är runt 0,30mm

              Jämnför man sen det mot vad som står Purefishings hemsida dåär 40LB 0,33mm tjock https://www.purefishing.com/products...34575256420485

              Det är bra magstarkt att ändra specen från 0,33 till 0,19mm om nu linan är en PE3 18kg/40LB lina.


              Kommentera


              • #37
                Magstarkt är i underkant, nästan skrattretande. Den etiketten är tydligt inte sann, borde vara kriminellt, undrar vem som beställt och satt på den? Görs det i USA, här i Europa eller av importören tro? Visar väl att vi ligger långt från ngt slags standardiserat regelverk...

                Hoppas du visste innan och inte var ute efter en 0,19 lina... Spiderwire förefaller vara en av de värre på området. Men min väl använda SW SS 8 0,10 uppfattar jag ändå som hyfsat tunn men inte riktigt lika tunn som en ny Berkley X9 i samma diameter.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Magstarkt är i underkant, nästan skrattretande. Den etiketten är tydligt inte sann, borde vara kriminellt, undrar vem som beställt och satt på den? Görs det i USA, här i Europa eller av importören tro? Visar väl att vi ligger långt från ngt slags standardiserat regelverk...

                  Hoppas du visste innan och inte var ute efter en 0,19 lina... Spiderwire förefaller vara en av de värre på området. Men min väl använda SW SS 8 0,10 uppfattar jag ändå som hyfsat tunn men inte riktigt lika tunn som en ny Berkley X9 i samma diameter.
                  Alla linor under Pure Fishing, förutom möjligtvis Fireline är extremt tjocka för sin angivna diameter. 0,09 mm spiderwire är ungefär lika tjock som 0,187 mm Sunline. Fireline mäts nog på ett annorlunda sätt än vad Berkley X9, X5, Spiderwire X8, X12 och Berkley Whiplash mäts på. Nu är inte Fireline helt exakt, men det är ändå en okej tjocklek. 0,10 är ca 0,12 om jag minns rätt, men detta kan ursäktas då linan är plattare.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Magstarkt är i underkant, nästan skrattretande. Den etiketten är tydligt inte sann, borde vara kriminellt, undrar vem som beställt och satt på den? Görs det i USA, här i Europa eller av importören tro? Visar väl att vi ligger långt från ngt slags standardiserat regelverk...

                    Hoppas du visste innan och inte var ute efter en 0,19 lina... Spiderwire förefaller vara en av de värre på området. Men min väl använda SW SS 8 0,10 uppfattar jag ändå som hyfsat tunn men inte riktigt lika tunn som en ny Berkley X9 i samma diameter.
                    Nu viste jag om att linan är grövre har fiskat mkt med spiderwire, men det var nu när jag såg PE märkningen & den här tråden är aktiv som jag började kolla ordentligt. Nu var det tänkt att ha den till en gäddhaspel men jag kommer nog byta för 0,33 som jag tror den är det blir för grovt.
                    Lite komiskt att på baksidan av kartongen står det smooth & thin


                    Kommentera


                    • #40
                      Nu har jag fått hem min 20LB x9. Är den tjockare än andra 20LB linor. Nej!
                      verkar vara i ungefär samma dimension som andra i samma klass. Alltså omkring 0,23mm
                      varför skriver berkley 0,17?
                      linan verkar riktigt bra men kolla inte på mm utan kolla hellre på LB märkningen. Den verkar stämma.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X