Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Laponia Visa inlägg
    Tack för svaren, men jag blir inte klokare för det. Kanske jag är för korkad
    Kvarstår faktum, så länge rullens angivna rymd inte är en bluff.

    Om jag inte får mer plats med flätlina på rullen och motsvarande dimension nylon är lika stark (0.12 vs 0.35) varför ska jag då köpa en flätlina för mer pengar?

    Att flätlinan bygger mer, ok, men 3 gånger mer?

    Den enda vettiga anledningen till att ha flätlina är då att den är stummare, samt att ev. kastlängden ökar, men det diskuteras det ju också om.

    Stora nackdelen med flätlina är att den tjorvar mer, nöts mer, spontan går av utan anledning, är mycket dyrare.

    Har jag fattat fel?
    Nu var det länge sedan jag snvände nylon men nog fasen är kontakten bättre ned ex fireline och kastar längre. Sen att den tjorvar mer, jo det gör den men har inte det oftast med linuppläggningen att göra.
    Sällan/aldrig det tjorvar för mej med haspel.
    ​​Multi, ja men då är det mitt eget fel.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Alla linor under Pure Fishing, förutom möjligtvis Fireline är extremt tjocka för sin angivna diameter. 0,09 mm spiderwire är ungefär lika tjock som 0,187 mm Sunline. Fireline mäts nog på ett annorlunda sätt än vad Berkley X9, X5, Spiderwire X8, X12 och Berkley Whiplash mäts på. Nu är inte Fireline helt exakt, men det är ändå en okej tjocklek. 0,10 är ca 0,12 om jag minns rätt, men detta kan ursäktas då linan är plattare.
      När du säger , mäts på annat sätt.
      Du har säkert rätt tillverkarna gör vad dom kan för att sälja men hur f-n mäter dom då?
      Måste man vara ingenjör för att köpa en fiskelina

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        Dyrare linor håller generellt nyskick bättre än vad billigare linor gör. Gosen 16x står ut och känns nästan ny efter 40-50 pass vilket är absurt bra. Dock kostar en 125 m spole 900 kr minus frakt, moms och eventuell tull. Power Pro är den lina som är rimligt prissatt som jag tycker håller allra längst.

        Vill också lägga till att Strike Wire Flash håller diametern bra.
        Förstår helt vad du menar här.
        Men samtidigt håller ju en lina enbart nyskick fram till första kastet. Sen börja det nötas och dras. Efter det går det inte att hålla vad den lovar i specen.

        Är som att bädda rent, bara rent fram till du lägger dig där första gången.
        Samma sak för rullar och spön, fram till första kastet för spöt eller första snurren med rullen. Sen är det inte nyskick längre.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

          Nu ifrågasätter inte jag er men kan inte de dyrare linorna överskattas, just för att de är dyra.
          som jag skrev innan har jag nästan alltid använt Fireline och jag fiskar väldigt mycket men inte haft problem med linan förutom att de tidiga linorna när dom nu kom, fransaden sej.
          Det upplever jag inte idag fast jag har börjat jigga mycket mer.
          Tack för tipset om striktare, Benjamin
          Finns ju ett begrepp kopplat till detta, kognitiv (inköps)dissonans och hur vi människor mentalt gör för att minska den genom att överskatta det köpta för att sas rättfärdiga kostnaden.

          Subjektiv och objektiv kvalitet är ett fenomen vid tex bilköp, ett dyr bilmärke vi köpt gillar vi gärna mer än ett billigare märke även om de objektivt är lika felande eller om den dyra t o m är värre än den billiga. I bland kan upplevd kvalitét "ta över" den faktiska kvaliteten och få oss att må bra med köpet. Anser man att en dyr lina är värd priset så är det väl bara att fortsätta, jag vet inte hur de levererar än.

          Sen är ju kvalitet ett svårt begrepp, det kan vara livslängd, felfrihet eller känslan, upplevelsen av ett fint detaljarbete och dessutom taktilt tilltalande. I bland går dessa storheter samman i en enskild produkt.

          Har inte använt en riktigt dyr fiskelina så jag vet inte hur pass mycket de skiljer sig från de jag använder. Däremot är jag som sagt så pass nöjd med de egenskaper som mina linor har att jag aldrig irriteras av dem.

          Att en flätlina tex väts och suger upp vatten efter en stunds fiske stör mig ringa, ffa i tunna dimensioner och "varmt" väder.

          Vid riktigt kallt gäddfiske med grövre linor 0,33-0,35 angiven dimension så vore dock en lina med mer "torra" egenskaper av intresse. I övrigt så anser jag idag att 150m lina för säg 400 kr eller mer är för mycket, jag har råd men de jag kör idag är så pass bra att jag avstår, så även en Gosen W16 som säkert håller sig "ny" mkt längre än mina linor.
          Senast ändrad av anteman; 2021-09-17, 14:43.

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Finns ju ett begrepp kopplat till detta, kognitiv (inköps)dissonans och hur vi människor mentalt gör för att minska den genom att överskatta det köpta för att sas rättfärdiga kostnaden.

            Subjektiv och objektiv kvalitet är ett fenomen vid tex bilköp, ett dyr bilmärke vi köpt gillar vi gärna mer än ett billigare märke även om de objektivt är lika felande eller om den dyra t o m är värre än den billiga. I bland kan upplevd kvalitét "ta över" den faktiska kvaliteten och få oss att må bra med köpet. Anser man att en dyr lina är värd priset så är det väl bara att fortsätta, jag vet inte hur de levererar än.

            Sen är ju kvalitet ett svårt begrepp, det kan vara livslängd, felfrihet eller känslan, upplevelsen av ett fint detaljarbete och dessutom taktilt tilltalande. I bland går dessa storheter samman i en enskild produkt.

            Har inte använt en riktigt dyr fiskelina så jag vet inte hur pass mycket de skiljer sig från de jag använder. Däremot är jag som sagt så pass nöjd med de egenskaper som mina linor har att jag aldrig irriteras av dem.

            Att en flätlina tex väts och suger upp vatten efter en stunds fiske stör mig ringa, ffa i tunna dimensioner och "varmt" väder.

            Vid riktigt kallt gäddfiske med grövre linor 0,33-0,35 angiven dimension så vore dock en lina med mer "torra" egenskaper av intresse. I övrigt så anser jag idag att 150m lina för säg 400 kr eller mer är för mycket, jag har råd men de jag kör idag är så pass bra att jag avstår, så även en Gosen W16 som säkert håller sig "ny" mkt längre än mina linor.
            Ja, så är det . Jag har länge brottats med den term du nämner, kognitiv dissonans.
            Endast för att köpa det dyrare av två flugspö.
            Som jag skrivit så har jag använt fireline sen den kom ut på marknaden, främst för kustfiske efter HÖ.
            skillnaden är att den blivit bättre med tiden. Idag varar linan längre och fransar inte som den gjorde i början.
            Tvivlar på att de dyra linor som nämns är så mycket bättre.
            Än så länge i ca 45 år, som jag varit bakom flötet har det inte kommit så mycket revolutionerande.
            Ska väl vara flätlinan då och någon coating på någon fluglina.
            I övrigt sker väl en normal utveckling som på andra område.
            Vi faller mer eller mindre för reklam.

            Kommentera


            • #66
              Jag har inte fiskat vanliga Fireline på många år, närmast är väl Tracer Braid men den är ju flätad.

              Fireline har säkert utvecklats något men varför inte pröva en vanlig 8-trådars flätlina eller kanske Berkley Ultra 8 carrier, de kostar väl omkring det du betalar idag, inte dyra iaf.

              8 carrier är vad jag förstår en "bättre" Fireline, sannolikt rundare iaf med 8 trådar "fused" och den sägs funka särskilt bra till haspelrulle, Peter B här på FS, en havsöringsfiskare av rang har kört den i flera år vad jag förstått. (I typ 0,15 tror jag)

              Diameter är ju svårt som vi kommit fram till i tråden, ta med en bit av den lina du har som en slags referens och jämför, titta, kläm, känn på de nya så lär du hamna hyfsat rätt givet tänkt användningsområde. Titta inte så mycket på angiven diameter, styrka, det kan komplicera som tråden visar.
              Senast ändrad av anteman; 2021-09-17, 17:59.

              Kommentera


              • #67
                Ja, det ska jag göra. Köpte precis fireline till min nyinköpta rulle. Men den du nämner ska jag absolut prova.

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

                  När du säger , mäts på annat sätt.
                  Du har säkert rätt tillverkarna gör vad dom kan för att sälja men hur f-n mäter dom då?
                  Måste man vara ingenjör för att köpa en fiskelina
                  Jag menar att de förmodligen mäter dimensionerna på olika sätt. En kanske mäts direkt när den är klar, medan en annan mäts genom att slå samman diameterna på de individuella trådarna.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Jag menar att de förmodligen mäter dimensionerna på olika sätt. En kanske mäts direkt när den är klar, medan en annan mäts genom att slå samman diameterna på de individuella trådarna.
                    Ok, så kan det vara. Tycker det är för mycket fiffel o båg för att sälja och det drabbas vi sportfiskare av.
                    Jag har väl hittat min lina som jag gillar och håller måttet.
                    Fick förslaget av Anteman att prova Berkley Ultra 8 carrier. Så det kanske jag gör nästa gång det är dags för linbyte.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

                      Nu ifrågasätter inte jag er men kan inte de dyrare linorna överskattas, just för att de är dyra.
                      som jag skrev innan har jag nästan alltid använt Fireline och jag fiskar väldigt mycket men inte haft problem med linan förutom att de tidiga linorna när dom nu kom, fransaden sej.
                      Det upplever jag inte idag fast jag har börjat jigga mycket mer.
                      Tack för tipset om striktare, Benjamin
                      Det kan dem. Jag ogillar vissa dyrare linor också, exempelvis Gunki Slide Braid, som jag tycker håller sämre än många billigare linor. De linor jag nämner (Morethan x12, Saltiga x12, Gosen 16 och till viss del även dyrare Sunline-linor) har jag och andra bra erfarenheter av när det kommer till att hålla nyskick (färg, lenhet, kastegenskaper) längre. Visst kan de kännas bättre bara pga priset, men dessa linor är dyrare för att de är mer förrfinade. Sunline XPlasma Asegai t.ex har en högst unik coating som jag faktiskt upplever att man kastar längre med samt som jag upplever håller bättre en t.ex Fireline och andra billigare linor. Daiwas high end linor har en väldigt speciell coating som är oerhört len och trevlig. Den känns lite som att dra ett finger mot konstgjort silke, alltså väldigt lent.Den här coatingen har jag vid aktivt fiske upplevt ger en känsla av att kasta luft genom ringarna. Det är en oerhört trevlig känsla att känna. Det är som att lite av motståndet i dina kast försvinner. Dessutom har Daiwa Saltiga braid och Daiwa Morethan braid svårt att ta upp smuts vilket är väldigt imponerande. Många linor blir smutsiga ganska snabbt, men inte de två. Gosen 16 ger samma upplevelse, men ännu lenare känsla (som om du drar fingret längs ett hårstrå) och ännu bättre hållbarhet, vilket beror på att man använder den polyethylene som är bytygsatt som mest "high grade" av de polyethylenefiber fiskeindustrin använder. Här kan ni se en video om linan (som jag anser är det bästa som finns på fiskemarknaden världen över): https://youtu.be/d-Bt6_GJ9sQ

                      Tydligen kostar 150 m ca 800-1000 kr beroende på diameter, alltså inte 125 m. En stor anledning till att 12-trådiga och speciellt 16-trådiga linor kostar så mycket är också tiden det tar att väva dem. 1 meter 16-trådig lina tar bra mycket längre tid att väva än vad 1 m 4-trådig lina tar att väva.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      278 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X