Flerfärgad flätlina för vertikalt sejfiske med haspel - önskar tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flerfärgad flätlina för vertikalt sejfiske med haspel - önskar tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flerfärgad flätlina för vertikalt sejfiske med haspel - önskar tips

    Snart är det dags att införskaffa en haspelrulle av större modell (nåt som tar c:a 50 kubikcentimeter lina eller strax under, dvs nåt i 8000-storlek) för det vertikala sejfisket i Norge. Till en rulle ska en ju som bekant ha lina. Jag är ute efter en prisvärd flätlina som byter färg var xx meter (för att kunna ha koll på var betet håller hus). Då det ska feskes vertikalt är ju kastegenskaperna rätt ointressanta. Diametern jag siktar på är nånstans mellan 0,27-0,30 och jag ser helst att modellen finns i 300-350 meters spole. Vill helst inte punga ut mer än en bagis per meter.

    Jag har spanat in några modeller och är nyfiken på folks erfarenheter av linorna. Tips på andra modeller mottages tacksamt. De nominerade är;

    Angel Domäne Hellmaster Round braid 0,30. Denna har jag använt en sväng i Åndalsnes. Dock fick den inte utstå några hårdare prövningar än vad en Sej på strax över 3 pannor har att erbjuda.

    https://www.ribatex.se/products/hell...mane-fiskelina

    Kinetic 4 braid 0,30 . Visserligen på 1200m spole. Men det låga priset lockar, och oroar - får man vad man betalar för?
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ti-colour.html

    ​​​​​​​Daiwa J-braid grand x8 0,28
    ​​​​​​​https://www.fiske.se/daiwa-j-braid-g...lti-color-300m

    ​​
    All you need is Lubb.

  • #2
    Skulle gissa på att de två du länkar till från angel domäne och kinetic mest troligt är samma lina.. Rebrandad kinalina ala wish eller ali express. Men betyder ju inte att den är dålig.

    Kommentera


    • #3
      Tänkte samma sak så har du tid så beställ en sarratoga eller liknande själv finns många som är nöjda med kinalinorna

      Kommentera


      • #4
        de två flätlinor jag varit mer än nöjd med på alla plan är J-braid 0.42 och J-braid grand 0.51

        som synes är dimensionerna vansinnigt tilltagna, men jag trivs brutalt med dessa två linor och kan inte säga något ont om dem!!!

        nu har jag dock tyvärr (än iaf) ingen erfarenhet av norgefisket, så, du får väl ta med det i beräkningen.

        jag kan heller inget säga om j-braid i nån annan dimension, men just dessa två har överlevt brutal misshandel av mig iaf och kommer inte tveka på att köpa dom igen o. och om igen när det nu behövs, brukar ju gå hitta 300m rullar till dugligt pris dessutom!

        mvh å skitfiske på dig/peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          Det är bra att ha en så tunn lina som möjligt så den skär vattnet så bra som möjligt för när man driver kan det gå rätt fort.
          Strikewire 0,36 & den känns korrekt i stl medans J-Braid känns grövre. Några an polarna kör med 0,28 i många år utan problem

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Det är bra att ha en så tunn lina som möjligt så den skär vattnet så bra som möjligt för när man driver kan det gå rätt fort.
            Strikewire 0,36 & den känns korrekt i stl medans J-Braid känns grövre. Några an polarna kör med 0,28 i många år utan problem
            När jag började fiska te havs i Norge för tio år sen körde jag oftast på c:a 0,35 "för säkerhets skull, om nåt stort och elakt kliver på". På senare tid har jag valt något tunnare linor. Har kört Fladen Maxximus PE 0,28 på multirullarna och den har jag kommit bra överens med, i synnerhet när man ska ner på 100 meter eller djupare. I synnerhet om vattnet rör på sig en del.

            Bara för att förtydliga; menar du att Daiwa grand j-braid är grövre än vad som anges? Om ja, ungefär hur mycket grövre?
            All you need is Lubb.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • perch61
              Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
              av perch61
              Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
              2024-01-08, 09:15
            • perch61
              Linpåspolning
              av perch61
              Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
              2023-12-29, 10:19
            • Terraplane
              Vad är detta för lina
              av Terraplane
              Hej
              Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
              2023-08-20, 09:27

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
            8 svar
            1 814 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg richtermo  
            Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
            7 svar
            2 347 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sikkfisk  
            Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
            8 svar
            611 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Kulfisk
            av Kulfisk
             
            Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
            4 svar
            269 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mr Morgan  
            Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
            8 svar
            407 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Brappa
            av Brappa
             
            Arbetar...
            X