Skarvknut fluorocarbon flätlina går av! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvknut fluorocarbon flätlina går av!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kör ul till havsöringen här på västkusten, de är många men blir ju inte enorma. Tagit en del upp till 2,5 kg, där över är det svårt. Majoriteten av dragen mellan 7-13 gram.

    Kommentera


    • #12
      Som sagt, gå upp i dimension på huvudlinan så är nog problemet löst. 0.17 är något av standardrek för havsöring på ostkusten, ser inte varför man skulle behöva köra tunnare på västsidan. På borrespöna kör jag 0.11-0.12 och FC 0.45, om du skulle använda så grov FC för havsöring skulle nog gången på betena hämmas men typ 0.28-0.30 borde funka.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Danis78c Visa inlägg
        Tredje 50-150 kr havsöringsdraget som seglade mot horisonten på två veckor!!! Kört fg, uni och modifierad albright och samtliga har falerat. Knutarna blir superslimmade och fina, men det är som de häktar i någon ring eller något, sen blir det flyga av. Nån som har några tankar? Händer det er?
        -------------------------------------------------

        "Uni knot to Uni knot" använder jag själv som skarvknut både till homogena nylonlinor och flätlinor....
        Går dina linor av bör du kanske gå upp i lindimension eller köpa ny lina före varje fiskesäsong...
        Kolla även insidan av toppöglan och spöringarna....

        Old Firehand
        Leif Engström

        https://www.google.com/search?q=uni+...hrome&ie=UTF-8
        Senast ändrad av Old Firehand; 2022-04-20, 10:22.

        Kommentera


        • #14
          Håller med Holden, gå upp i dimension på flät och FC,ingen mening att ”UL:A om det bara strula” s a s.
          Fisken behöver nog inte tjockare lina men fisket, ringa nötningsmarginaler på tunna linor. Om du behöver tunnt för kastlängd nu, välja hellre lite grövre lina och kompensera med ett lite längre spö (och alltid välfylld spole) om det ens behövs.

          Kommentera


          • #15
            Flourcarbon helt värdelöst till havsöring, byt ut den till nylon så försvinner problemet 100%, bättre stretch i nylon och det är bra till havsöring. Kör lång leader oxå, 2-3 varv runt spolen ska det vara så belastar du inte knuten på samma sätt som om du har kortare… prova

            Kommentera


            • #16
              Säger samma: gå upp i storlek huvudlina och FC. Jag kör 0,13 J- braid ( jaja, men min j-br. har hållit utan problem) samt 0.28 fc. FG eller förbättrad Albright.
              Och då är jag bland vänner den som kör tunnast lina (iofs Östkust och Gotland).
              Min vän Tomas Sköld ( Dittdrag/Truttan) kör enbart 0.17 smokefärgad flät. Inget taffs. Och han drar många hö under säsongen. 0.06-0.10 kör jag till borre.
              Men jag repeterar bara vad Holden o.a. redan har sagt.

              Kommentera


              • #17
                Utter, aldrig fel att repitera, förstärker en tes... Rusty Hook, på vilket sätt är FC fel som slittafs för HÖ? Att det går av spontant som för TS eller är alltför stum? Aldrig upplevt FC som bristfällig till flera abborrekit så...?

                Har just det på mitt nyväckta HÖ-kit, endast fiskat en dag med kitet med gott utfall men en dag är ju lite minst sagt... och med 0.38 tafs. Vilket kan låta grovt men glöm inte att vi (jag) kör beten 20-30g...
                Är det många av er som ser skillnaden i HÖ-betets förföriska gång med tafs på 0.25 kontra 0,35? De är inte så känsliga som vissa vill tro vad gäller gången, dessutom kan den saken lösas med rätt bete...

                Om man t ex tycker en Gladsax rör sig för lite, välj då Vicke eller Falkfish... Och hur vet man att livlig gång är det mest gångbara? Har en massa HÖ-beten med gång alltifrån "pinne" till "livliga" och de funkade allihop men inte lika bra varje dag...
                Senast ändrad av anteman; 2022-04-22, 20:34.

                Kommentera


                • #18
                  Jag har inga problem med fc. Aldrig haft. I de dimensione 0.28-0.35 har jag svårt att föreställa mig, och inte upplevt någon försämrad gång jämförd med nylon.
                  Den är slitstarkare och teoretiskt mera osynlig än nylon.

                  Kommentera


                  • #19
                    Peter B är nog den här i forumet som har flest timmar på havsöring. Gissar att de knutar och lindimensioner han använder är välbeprövade.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Utter, aldrig fel att repitera, förstärker en tes... Rusty Hook, på vilket sätt är FC fel som slittafs för HÖ? Att det går av spontant som för TS eller är alltför stum? Aldrig upplevt FC som bristfällig till flera abborrekit så...?

                      Har just det på mitt nyväckta HÖ-kit, endast fiskat en dag med kitet med gott utfall men en dag är ju lite minst sagt... och med 0.38 tafs. Vilket kan låta grovt men glöm inte att vi (jag) kör beten 20-30g...
                      Är det många av er som ser skillnaden i HÖ-betets förföriska gång med tafs på 0.25 kontra 0,35? De är inte så känsliga som vissa vill tro vad gäller gången, dessutom kan den saken lösas med rätt bete...

                      Om man t ex tycker en Gladsax rör sig för lite, välj då Vicke eller Falkfish... Och hur vet man att livlig gång är det mest gångbara? Har en massa HÖ-beten med gång alltifrån "pinne" till "livliga" och de funkade allihop men inte lika bra varje dag...
                      Jag tycker flourcarbon håller sämre i knutar, är stelare och mindre smidig, den slits fortare än nylon och när det är slitet går den lättare av plus sämre stretch än nylon och till havsöring vill jag ha lite strech typ. Som huvudlina kör jag 0,15-17 och på den skarvar jag 0,30 max 0,35 nylon(stroft) och ca 2-3 varv runt spolen plus spölängd och ca 50-60cm. Kör 90% genomlöpare så vid dragbyte klipper jag knuten å knyter om… Funkar bäst i min smak…

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 369 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X