Tunnare lina för bättre längd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tunnare lina för bättre längd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tunnare lina för bättre längd?

    Hej på er,
    Har en ABU Revo4 lågprofil som jag tidigare använt till Gös och lätt Gäddfiske och på den sitter en Tracer Braid 0,20 som jag varit supernöjd med - men jag tänkte börja använda den till Abborrefiske istället. Jag tycker dock inte att jag kastar så långt med de lättare Aborre betena ( 7-15 gram ) som jag gör med de lite tyngre dragen - kommer ett linbyte till exempelvis Tracer Braid 0,14 göra någon signifikant skillnad? ( Har nytt spö avsett för Aborre fiske ) - eller har ni något bättre förslag?

    mvh//John

  • #2
    Under förutsättning att linan inte skär ner i underliggande linlager i utkastet, bör du vinna åtskilliga meter i längd med en tunnare lina. Skär linan däremot ned, kan du förlora ett antal beten vid tvärstopp i utkastet. Det vill följaktligen till att linuppläggningen fungerar perfekt och lägger linan hårt och tätt på spolen.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Det bööör inte spela någon större skillnad på multi. Någon meter här och där. Rullen i sig spelar större skillnad.

      Men om du ställer in bromsarna för lättare beten bör du kunna komma längre än du kanske gör idag

      Kommentera


      • #4
        Tror inte du vinner mkt med multi och lite tunnare lina om du har 0,20. Relativt stor (djup?) spole på den rullen och spolvikt med lina har betydelse.

        Ett längre spö som ger betet mer fart kan vara bättre eller att en grundare, lättare "BFS" spole gör mer, kolla Aliexpress.. Eller en mindre rulle.

        Spole:
        https://youtu.be/4hzq6MIoQKg

        ​​​​​​TEST av betydelse lina/spö/rulle för kastlängder https://fiskogfri.dk/kast-laengere-pa-kysten/
        Senast ändrad av anteman; 2022-05-01, 09:16.

        Kommentera


        • #5
          Hej
          Stort tack grabbar - ska jobba lite med inställningar och så får vi se om jag testar med en tunnare lina - tack för hjälpen !!

          Kommentera


          • #6
            Pröva du, gärna en gammal lina så du inte slänger bort pengar i onödan. Jag är dock tveksam till att det ger ngt, spolen full med lina väger mer än önskvärt med 7-15g beten och längre kastlängder. Kanske att en halvfull spole kan ge ngt men inte säkert, den blir lättare men sannolikt lite mer svårstartad.


            Kommentera


            • #7
              Kör haspelrulle till så lätta beten istället, kommer spara dig mycket huvudvärk.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                Kör haspelrulle till så lätta beten istället, kommer spara dig mycket huvudvärk.
                Nja, smaken e som baken... Har både några multi och haspel till abborrfiske, men sällan beten under 8-10g totalt för mig... Klart att det senare är lite enklare kastmässigt men snabbheten, känslan och precisionen i en multikit är svår att helt bortse ifrån och huvudvärken är mycket låg, knappt befintlig s a s.
                Senast ändrad av anteman; 2022-05-01, 09:20.

                Kommentera


                • #9
                  Är 7-15 gram kastvikten på spöt eller är det vikten på dragen du använder? Eftersom du kommer längre med tyngre drag.
                  Tror typ av spö i förhållande till kast vikt är viktigare än tjocklek på linan när det är en 0.20 du använder.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nej varken eller skulle jag säga primärt, spöt vet vi iof inget om men rullen, ja spolen är lite för stor och tung för goda kastlängder med aktuella betesvikter menar jag..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 361 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X