Linors olika tjocklek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linors olika tjocklek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Sufix 0,185 bör du nog ha till havsöring. Jag kör den dimensionen till liknande fiske. Fast det är laxfiske vid Vättern från land. Till abborre kör jag 0,15 i Sufix 131.
    Man får gå upp en storlek ungefär mot vad man normalt skulle välja då den är tunnare.
    Siglon ADV köpte jag nyligen. Tog med min Sufix för att hitta rätt dimension. 0,242mm og jag för att få liknande tjocklek som 0,185 i Sufix.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

      det blir rejäla vindbågar om det blåser om man har under 0.17 i sunline. Det gorde inte shimanos 0.13mm eftersom den är tyngre.
      Ja en tjockare lina och samma bete tar nog mer vind men menar du att Sunline skulle "ta vind" mer än andra linor lika tunna som den?
      Senast ändrad av anteman; 2022-09-23, 17:03.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

        det blir rejäla vindbågar om det blåser om man har under 0.17 i sunline. Det gorde inte shimanos 0.13mm eftersom den är tyngre.
        Fast en tjockare lina tar ju mer vind, därmed mer linbåge. Jag personligen älskar Sunline i dimension 0,132 eftersom att den båda kastar riktigt långt med finessepresentationer och är mer lätthanterlig med lätta beten än andra linor. Enligt mig är det en av de två bästa linorna till finesse på Sveriges marknad.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Fast en tjockare lina tar ju mer vind, därmed mer linbåge. Jag personligen älskar Sunline i dimension 0,132 eftersom att den båda kastar riktigt långt med finessepresentationer och är mer lätthanterlig med lätta beten än andra linor. Enligt mig är det en av de två bästa linorna till finesse på Sveriges marknad.
          fast jag körde 0.132 mm sunline och det blev världens linbåge efter vinden. Sämsta lina jag använt.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

            fast jag körde 0.132 mm sunline och det blev världens linbåge efter vinden. Sämsta lina jag använt.
            Ja så kan det vara men jag har mycket svårt att tro att just Sunline i sig är orsaken såvida den inte hade ngt fabrikationsfel. I vart fall har jag inte hört, läst att Sunline utmärker sig som en lina som tar vind lätt.

            Dvs liknande hade sannolikt hänt med annan lina i samma reella dimension. Tror mer på yttre faktorer som betet, dess form, vikt, hur vinden betedde sig och dess styrka. Körde du händelsevis annan annan liknande lina vid tillfället med bättre utfall?
            Senast ändrad av anteman; 2022-10-02, 14:02.

            Kommentera


            • #16
              Får va försiktig med info , fick lite" smäll på fingrarna " av anteman när jag var dåligt påläst , han kan det där med linor.
              Min kunskap/erfarenhet är följande : körde tidigare med fireline 0.15 till mitt öringfiske och kunde lägga 155m +-5-10m på mina 2500 rullar med ngn nylonm I botten. Bytte till SPW för att butiken inte hade rätt lina o dimension då fick jag bara på 125m ( cirkus) Mao fel dimensionsangivelse . Nu kör jag 0.11 ( låter supertunt men funkar) SPW och det funkar kanon, känns som om det motsvarar fireline 0.15. Inga linbrott trots spö 11.3 fot o dobb 20g. Inga problem med vindknutar . Enligt mig hänger det samman med 1 för låg kvalitet på rullens linuppläggning , 2 : alltför mycket lina på spolen. Imon bitti är jag på plats o jagar en fet höstöring( el två).
              Peter b

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

                fast jag körde 0.132 mm sunline och det blev världens linbåge efter vinden. Sämsta lina jag använt.
                Hur använde du den? Jag ser många som använder Sunline helt fel. Precis som med spön och rullar är inte alla linor optimalt till allt fiske. Fireline och Sunline, t.ex, är helt olika och man kan därmed inte förvänta sig att kunna använda dem på samma sätt. Sunline är en superfin lina för den som fiskar djupt med jigg eller för den som fiskar med finesseprylar. Jag ser inte Sunline som ett bra alternativ till vanligt jiggfiske eller allroundfiske i skärgården. Det är inte rätt läge att använda en supertunn och superlen lina. Då gör man bättre i att gå upp i dimension. Jag fiskar aldrig med allroundutrustning och kör dedikerade finesse-utrustningar som ska kasta neko-riggar, jika-riggar, dropshot-riggar, nedriggar och free-riggar t.ex. Då vill inte jag fiska med en stel fireline, eller en 4-trådig lina, där friktionen när jag kastar ut den bromsar det lätta betet.

                Kommentera


                • #18
                  Villespinn91 Vilken Sunline variant körde du, Siglon, Adv eller X Plasma? De torde ha lite olika egenskaper vilket Benjamin S är lite inne på. Rulle?
                  Senast ändrad av anteman; 2022-10-03, 23:32.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                    Får va försiktig med info , fick lite" smäll på fingrarna " av anteman när jag var dåligt påläst , han kan det där med linor.
                    Min kunskap/erfarenhet är följande : körde tidigare med fireline 0.15 till mitt öringfiske och kunde lägga 155m +-5-10m på mina 2500 rullar med ngn nylonm I botten. Bytte till SPW för att butiken inte hade rätt lina o dimension då fick jag bara på 125m ( cirkus) Mao fel dimensionsangivelse . Nu kör jag 0.11 ( låter supertunt men funkar) SPW och det funkar kanon, känns som om det motsvarar fireline 0.15. Inga linbrott trots spö 11.3 fot o dobb 20g. Inga problem med vindknutar . Enligt mig hänger det samman med 1 för låg kvalitet på rullens linuppläggning , 2 : alltför mycket lina på spolen. Imon bitti är jag på plats o jagar en fet höstöring( el två).
                    Peter b
                    … och 3. Linan bromsas inte innan betets/dobbens nedslag.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 361 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X