[RULLMEK] En Record-snabb genomgång... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[RULLMEK] En Record-snabb genomgång...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [RULLMEK] En Record-snabb genomgång...

    Tycker det har varit lite stiltje på strip-downs senaste tiden och tänkte jag kunde fylla tomrummet med lite qvasi-pretentiöst ögongodis.

    Som vanligt en länk till terminologi-tråden som även innehåller länkar till mina andra rullmekar-trådar.
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi

    En rulle som lite då och då dyker upp till diskussion är, förutom JB:n som antagligen är den mest diskuterade (ABU-)rullen men som jag ej äger, Ambassadeur Record RCN XX C6.
    Har några dylika i min ägo och tänkte det kunde vara av intresse att dissekera och se vad som egentligen (utöver de utifrån lätt sebara detaljerna) skiljer en Record från tex C3 eller raket.

    Har i tidigare trådar (tycker jag iaf) gått igenom hyfsat väl hur och var man bör smörja, så jag skippar allt sånt här utan kör bara en isärplockning.

    Rullen i det här inlägget har är en RCN51 C6 med rullfotsnummer 150020/44.
    Sprängskiss: ABU Ambassadeur Record No. 51 (15 00 Titanium 1).pdf

    Det man direkt ser utifrån är förstås tumtangent istället för tryckknapp, liksom C3 har Record kupad palming-gavel men kromat mässingsstativ jämfört med C3:ans aluminiumstativ.
    Den hålborrade spolen (som tyvärr syns dåligt på första bilden) är ännu en detalj som skiljer sig åt, mer än man kan tro vid första anblicken.
    Även veven har fått sig en omgång i pelarborren.
    Click image for larger version

Name:	P5190074.JPG
Views:	1
Size:	244,8 KB
ID:	1810717


    Isärtagning tillgår på sedvanligt manér, inga konstigheter där inte.
    Click image for larger version

Name:	P5190076.JPG
Views:	1
Size:	302,3 KB
ID:	1810718


    Lossar man vevgavelns tumskruvar går det att lyfta av hela vevgaveln, samma C-broms som på andra moderna ambor. Här syns även spolen lite bättre.
    Click image for larger version

Name:	P5190078.JPG
Views:	1
Size:	206,7 KB
ID:	1810719


    Innanför C-bromsen (som bänds loss) finner man ett kullager, till skillnade från C3 och raketerna har Recorden ingen kopparbricka innanför lagret.
    Click image for larger version

Name:	P5190080.JPG
Views:	1
Size:	172,3 KB
ID:	1810720


    På motstående sida av spolen sitter en bussning innanför nylondrevet, i en C3 eller raket sitter här ett lager (TGC:n har däremot även den en bussning).
    Click image for larger version

Name:	P5190085.JPG
Views:	1
Size:	229,1 KB
ID:	1810721


    Här kan man se vad som Recorden så speciell - i spolen sitter ett envägslager.
    Envägslagret sitter orienterat så att spolen vid utkast roterar runt lager i gavlarna, så lagret och bussningen som vi såg ovan används endast vid invevning.
    Click image for larger version

Name:	P5190092.JPG
Views:	1
Size:	157,6 KB
ID:	1810722


    Sen fortsätter resan, precis som det brukar se ut.
    Click image for larger version

Name:	P5190095.JPG
Views:	1
Size:	180,9 KB
ID:	1810723
    Senast ändrad av Mooki; 2012-05-21, 13:42.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  • #2
    Under locket, i motorrummet ser det också ut som det brukar.
    Click image for larger version

Name:	P5190096.JPG
Views:	1
Size:	226,0 KB
ID:	1762747


    Gavlarna däremot innehåller något som fanns hos klassiska ambor men som man inte ser så ofta nuförtiden - nämligen anledning till att det kallas lagerkopp (pga lagret förstås).
    Click image for larger version

Name:	P5190102.JPG
Views:	1
Size:	173,1 KB
ID:	1762748


    Likadant i andra gaveln.
    Click image for larger version

Name:	P5190106.JPG
Views:	1
Size:	194,1 KB
ID:	1762749


    Linspridaren känns också igen.
    Click image for larger version

Name:	P5190109.JPG
Views:	1
Size:	218,6 KB
ID:	1762750


    Jag har för vana att med en skalpell skära loss mellandrevet - notera att Recorden har ett kullagrat mellandrev (lagret sitter kvar på drev-stolpen).
    Innanför gavellagret sitter in kopparring följt av kopparshims. Den böjda ståltråden är låsningen till gavellagret (sitter en likadan i andra gaveln).
    Click image for larger version

Name:	P5190112.JPG
Views:	1
Size:	229,5 KB
ID:	1762751


    Sen är det bara att rengöra och montera tillbaks delarna i omvänd ordning, för lite mer om fett kontra olja hänvisar jag helt fräckt till en av mina äldre trådar.
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...-en-livskamrat


    Spårryttaren som låser mellandrevet, gör det lite enklare att serva i framtiden än snäpplåsningen som jag skar bort med skalpellen.
    Click image for larger version

Name:	P5190113.JPG
Views:	1
Size:	255,7 KB
ID:	1762752


    Sådär, det var allt för den här gången.
    Tänkte att nästa lilla bild-inlägg från min sida ska avhandla en 30-åring (5001C).
    Senast ändrad av Mooki; 2012-05-19, 22:00.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Vad skulle vi göra utan dig Mooki??

      Kommentera


      • #4
        Hehe, ut och fiska kanske när man "slipper" utsättas för min noja att dela med mig av rullars innanmäten...

        Tack & Bock
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #5
          Mycket uppskattat!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
            Hehe, ut och fiska kanske när man "slipper" utsättas för min noja att dela med mig av rullars innanmäten...

            Tack & Bock
            Nja du Mats, utrustningen ska också skötas!
            Det är ju halva nöjet.. Så de så!

            Kommentera


            • #7
              Jättefint kåmpis men är Du sponsrad av Bjurfors numera.....?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
                Jättefint kåmpis men är Du sponsrad av Bjurfors numera.....?
                Haha, visst serru - de står för bordsskydden så inte frugans dukar/löpare eller vaffan det nu är ska blir förstörda
                Motprestationen är väl att frugan har högläsning om alla snuskdyra kåkar hon tycker vi ska överbelåna oss för...
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                Kommentera


                • #9
                  Då var det gjort!
                  Grabbens RCN60 är isärtagen, uppsmord och ihopsatt igen!
                  Jag skippade vevpartiet, det såg jag över i fjol.

                  Jag vill komplettera Mookis tråd, en av många fantastiskt bra rulltrådar!

                  Tack vare tråden blev jag upplyst om att recorden hade kullagrat mellandrev, trevligt!
                  Med instruktionerna härifrån var det en enkel sak att skära bort plasten så att drevet gick att ta bort.
                  Slipade mm, allt enligt instruktionerna.

                  Däremot gick det inte att få ur kullagret i mellandrevet, stört omöjligt.
                  Efter konsulterat expertisen så var det bara att acceptera att det får sitta kvar.
                  Anledning skulle kunna vara att plasten kanske svällt en smula av smörjoljan.
                  Oavsett, lagret satt kvar.....vilket inte är jordens undergång.
                  Varvtalet på drevet är ändå inte i närheten av spolens varvtal.

                  Mellandrevet inklusive lager fick bada i T-röd istället för aceton som skulle förstört drevet.,,,badade, snurrade penna osv..
                  Till sist smörjde jag med "TG gul".

                  Det var egentligen min "komplettering" eller kommentar till tråden,
                  Om någon råkar ut för samma sak, kullagret sitter fast i mellandrevet....nu vet ni, det behöver inte vara fel på Er eller rullen, det kan vara helt naturligt!

                  Tack igen Mooki för tråden!
                  Jag väntar på fler intressanta "rullsprängningar" ifrån dig!

                  ...och för den som inte läst Mookis rulltrådar, börja här;
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi
                  I första inlägget finns länkar till fler fina rulltrådar!

                  //Kenneth

                  Kommentera


                  • #10
                    Kidnappar nästa tråd då..nu är det så att när jag skulle göra service på min record märker jag att det är lite..glapp i axeltappen(?) som linspridardrevet(?) sitter på. Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1411420113505.jpg
Views:	1
Size:	96,9 KB
ID:	1775486Det liksom vickar in, mot centrum på gaveln. alltså borde drevet på spolen förhindra det när det är monterat? Är detta något jag ska oroa mej över? Måste jag ha ny gavel?

                    Edit: Glappet försvann naturligtvis när drevet återmonterades. Så, det var kanske ingen ko på isen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 990 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X