[RULLMEK] Närmre titt på en trotjänare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[RULLMEK] Närmre titt på en trotjänare...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [RULLMEK] Närmre titt på en trotjänare...

    Tänkte det kunde vara av intresse att studera innanmätet av en äldre Amba då dessa skiljer sig en hel del åt jämfört med nyare ambor.
    I det här fallet är det kanske snarast en "halvgammal" rulle som studeras, men det är en av de äldsta i min arsenal.
    Följdaktligen presenterar jag för Er en 5001 C med rullfotsnummer 86-0 90-91.
    Sprängskiss: ABU Ambassadeur 5001 C Left (86 0 n 4).pdf

    Fast innan jag drar igång hänvisar jag som vanligt till mitt terminologi-inlägg med länkar till mina andra rullmekar-trådar.
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi.

    Kolla gärna in i länkarna i ovan nämnda tråd för lite mer om smörjning och så, jag hafsar glatt förbi det mesta av sånt i den här tråden.
    Det lilla jag säger är väl; olja i snabbrörliga delar, fett i långsamtgående delar.

    Ordförklaringar:
    Multirulle.
    Multi brukar översättas med "många" eller "flera". I praktiken betyder detta att har man väl skaffat sig en multirulle vill man gärna ha många fler. Vissa källor (oftast s.k. haspelfiskare) anser istället att termen kommer av att man kan använda en multirulle till väldigt mycket (bojsänke, försvarsvapen etc) utom att fiska med.
    Multiplikatorrulle.
    Alternativ benämning till ovan. Jämför med Multiplicera.
    Ordets sammansättning kommer av att om man har fler än en multiplikatorrulle brukar de mer eller mindre oförklarligt föröka sig, leder ofta till utrymmesbrist på hyllorna, penningabstinens i plånboken och ifrågasättande kommentarer från omgivningen.
    Källa: F. Hollenknulr und Prof. V. Lebensknecht. Scandinavische Fishereigeräte mit einrichtung am die Swedische Landschaffe an die Nordsee. 1958 Munich Volkesbildungsvorlage Gmbh.

    Åsså en stor j**la brasklapp!
    Att börja pilla med sina rullar kan fresta hårt på ekonomin, och det gäller att inte ha för många rullar samlade på samma ställe om ens respektive skulle råka ramla över kollektionen - kan bli så konstiga frågeställningar som dyker upp...
    Click image for larger version

Name:	14345-25545739-All.jpg
Views:	1
Size:	881,1 KB
ID:	1810761


    Nåja, nedan ses hur som helst rullen innan demontering och rengöring, lite smågrisig men inte alltför farligt.
    Click image for larger version

Name:	P5190115.JPG
Views:	1
Size:	201,2 KB
ID:	1810749



    Lossa mutterlåsningen, vevmuttern, spårryttaren, veven, fjäderbrickan och sist stjärnvredet (felgängad vevmutter för vänstervevade rullar, men det är precis som det ska vara).
    Click image for larger version

Name:	P5190118.JPG
Views:	1
Size:	105,0 KB
ID:	1810750



    Under stjärnvredet sitter i sedvanlig ordning två kupade brickor i ()-formation, fjäderbrickan längst till vänster sitter mellan vev och stjärnvred.
    Click image for larger version

Name:	P5190123.JPG
Views:	1
Size:	67,5 KB
ID:	1810751



    Lossa vevgavelns tumskruvar och ta loss vevgaveln, under lagerkoppen sitter ett gavellager låst med en låsring.
    Click image for larger version

Name:	P5190124.JPG
Views:	1
Size:	155,7 KB
ID:	1810752



    En äldre variant av C-broms. Som synes är spolaxeln fast monterad i spolen, jämför gärna med Ultra Cast eller Ultracast rullar där lagren sitter i spolen istf i gavlarna.
    Undantaget bland moderna ambor torde vara Recorden som har lager både i gavlarna och i spolen, där gavellagren används vid utkast och spollagren vid invevning pga ett nållager i spolens mitt, mer om det i min tråd om Record-rullar http://www.fiskesnack.com/forum/show...genomg%C3%A5ng
    Click image for larger version

Name:	P5190129.JPG
Views:	1
Size:	329,2 KB
ID:	1810753



    I palming-gaveln sitter mellandrevet samt nästa gavellager, även detta låst med en låsring. Notera att på äldre rullar sitter mellandrevet fast med en spårryttare, finns också semi-moderna rullar där mellandrevet har nån finurlig konstruktion som går att det går att ta av utan att det sitter spårryttare. För att göra moderna rullar mer lättservade skär man med fördel av plastflänsen som låser mellandrevet och petar dit en spårryttare istället.
    Click image for larger version

Name:	P5190130.JPG
Views:	1
Size:	129,0 KB
ID:	1810754



    Innan för lagret i palming-gavelns lagerkopp ligger 2st kopparshims (vevgaveln har förresten 3 shims).
    Click image for larger version

Name:	P5190131.JPG
Views:	1
Size:	186,7 KB
ID:	1810755



    Lyfter man på vevgaveln ser man själva mekaniken i denna amba, ser rätt mycket mer komplicerad ut än moderna ambor men är inte så farligt när man väl börjar gräva,
    Click image for larger version

Name:	P5190134.JPG
Views:	1
Size:	263,1 KB
ID:	1810756



    Här är förresten bildbeviset på att vevgaveln lagerkopp har 3st shims...
    Click image for larger version

Name:	P5190139.JPG
Views:	1
Size:	323,1 KB
ID:	1810757
    Senast ändrad av Mooki; 2012-05-22, 13:48.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  • #2
    Lite annan vinkel på bromsplattan/drevplattan eller vad man vill kalla den. Notera backspärrshaken - saknas IAR i den här rullen.
    Click image for larger version

Name:	P5190137.JPG
Views:	1
Size:	213,4 KB
ID:	1762766



    Tittar man på linspridaren ser man att den är densamma som idag.
    Click image for larger version

Name:	P5190144.JPG
Views:	1
Size:	154,8 KB
ID:	1762758

    Click image for larger version

Name:	P5190145.JPG
Views:	1
Size:	360,2 KB
ID:	1762759




    Tillbaks till drevplattan...
    Click image for larger version

Name:	P5190146.jpg
Views:	1
Size:	365,7 KB
ID:	1762760



    Lyft av delarna i bromsstacken i tur och ordning.
    Click image for larger version

Name:	P5190147.JPG
Views:	1
Size:	345,3 KB
ID:	1762761

    Click image for larger version

Name:	P5190148.JPG
Views:	1
Size:	289,1 KB
ID:	1762762



    Jämfört med modernare rullar finns det betydligt färre bromslameller, skulle rekommendera att byta till CarbonTex (men det har jag inga hemma så jag skippar det just nu).
    Click image for larger version

Name:	P5190150.JPG
Views:	2
Size:	208,0 KB
ID:	1762763



    Efter att bromsstacken avlägsnats är det bara att börja plocka bort resten av delarna också.
    Click image for larger version

Name:	P5190153.JPG
Views:	1
Size:	311,4 KB
ID:	1762764




    Närbild på kopplingsmekanismens fjädrar, utlagda som de sitter på förra bilden.
    Click image for larger version

Name:	P5190154.JPG
Views:	1
Size:	117,2 KB
ID:	1762765
    Senast ändrad av Mooki; 2012-05-21, 06:35.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Onödigt mycket fett...
      Click image for larger version

Name:	P5190156.JPG
Views:	1
Size:	360,2 KB
ID:	1762767



      Här visas en detalj på drevplattan som man med gott samvete kan låta bli att pilla isär, småpilligt att få isär men bra mycket mer bekymmersamt att få dit igen...
      Click image for larger version

Name:	P5190158.JPG
Views:	1
Size:	156,8 KB
ID:	1762768

      Click image for larger version

Name:	P5190162.JPG
Views:	1
Size:	172,8 KB
ID:	1762769



      Envisas man med att ha isär så är det bara att dra ur sprinten som låser fjädern.
      Click image for larger version

Name:	P5190165.JPG
Views:	1
Size:	211,5 KB
ID:	1762770



      Tyvärr är det bara de här delarna man får loss...
      Click image for larger version

Name:	P5190167.JPG
Views:	1
Size:	96,1 KB
ID:	1762771



      Och då har man ändå en massa rörliga delar kvar på drevplattan, så man vinner inte så värst mycket.
      Click image for larger version

Name:	P5190168.JPG
Views:	1
Size:	212,3 KB
ID:	1762772



      Rengjort och avtorkat ser det ut så här på min tidning... (gavellagren ligger fortfarande i fotogen så de finns inte med på bilden).
      Click image for larger version

Name:	P5190170.JPG
Views:	1
Size:	371,6 KB
ID:	1762773



      Ser så gott som nytt ut efter rengöring.
      Click image for larger version

Name:	P5190172.JPG
Views:	1
Size:	203,5 KB
ID:	1762774



      Först pinjongarmen, sen börjar mecket med att få ihop en av universums mest envetna fjädrar...
      Click image for larger version

Name:	P5190173.JPG
Views:	1
Size:	244,8 KB
ID:	1762775
      Senast ändrad av Mooki; 2012-05-21, 08:24.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

      Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

      Kommentera


      • #4
        Som vanligt, med lite tålamod, lite svordomar, en del våld och en klutt fett förstås, så går det mesta att ställa till rätta.
        Click image for larger version

Name:	P5190175.JPG
Views:	1
Size:	181,7 KB
ID:	1762776



        På med fett och resten av delarna, inget fett i bromsstacken (men hade jag haft CT-lameller hade det åkt dit lite Cal's). Första kopplingsfjädern på plats. Notera backspärrshaken som monteras med kopparflärparna "kramandes" vevaxelns nedre kuggkrans.
        Click image for larger version

Name:	P5190178.JPG
Views:	1
Size:	145,9 KB
ID:	1762777



        Andra kopplingsfjädern...
        Click image for larger version

Name:	P5190180.JPG
Views:	1
Size:	244,4 KB
ID:	1762778



        Tredje och sista kopplingsjädern.
        Click image for larger version

Name:	P5190181.JPG
Views:	1
Size:	241,0 KB
ID:	1762779



        Då var den biten klar!
        Click image for larger version

Name:	P5190186.JPG
Views:	1
Size:	131,2 KB
ID:	1762780



        På med vevgaveln och skruva fast.
        Click image for larger version

Name:	P5190187.JPG
Views:	1
Size:	170,3 KB
ID:	1762781



        De kupade fjäderbrickorna i ()-formation läggs på plats.
        Click image for larger version

Name:	P5190188.JPG
Views:	1
Size:	160,2 KB
ID:	1762782



        Hoppar över till andra gaveln en sväng, mellandrevets stolpe oljas och drevet träs på.
        Click image for larger version

Name:	P5190190.JPG
Views:	1
Size:	132,0 KB
ID:	1762783



        Mellandrevet låses på plats med en spårryttare.
        Click image for larger version

Name:	P5190191.JPG
Views:	1
Size:	161,5 KB
ID:	1762784
        Senast ändrad av Mooki; 2012-05-21, 07:50.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #5
          Studsar vidare igen, den här gången till linspridaren.
          Click image for larger version

Name:	P5190192.JPG
Views:	1
Size:	200,7 KB
ID:	1762785

          Click image for larger version

Name:	P5190193.jpg
Views:	1
Size:	303,4 KB
ID:	1762786

          Click image for larger version

Name:	P5190195.JPG
Views:	1
Size:	200,6 KB
ID:	1762787



          Tillbaks till vevgaveln, montera dit stjärnvred, fjäderbleck, vev, spårryttare, vevmutter och mutterlåsning.
          Är man lite fiffig kan man sätta i gavellagret innan man börjar montera ovanstående delar, det går iaf men är lite mer pyssel.
          Click image for larger version

Name:	P5190196.JPG
Views:	1
Size:	273,0 KB
ID:	1762788



          Sticker emellan med en bild på c-bromsringen på vevgaveln insida, inte så mycket som skiljer mot mina modernare rullar...
          Click image for larger version

Name:	P5190198.JPG
Views:	1
Size:	291,4 KB
ID:	1762789



          Ena gavellagret på plats.
          Click image for larger version

Name:	P5190200.JPG
Views:	1
Size:	188,1 KB
ID:	1762790



          Å det andra också.
          Click image for larger version

Name:	P5190201.JPG
Views:	1
Size:	307,3 KB
ID:	1762791



          På med lagerkoppar (glöm inte kopparshims) och rullen bör vara klar...
          Ut och fiska nu för tusan!
          Click image for larger version

Name:	P5190203.JPG
Views:	1
Size:	291,9 KB
ID:	1762792
          Senast ändrad av Mooki; 2012-05-21, 07:52.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

          Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          10 svar
          3 286 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Smolt
          av Smolt
           
          Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
          44 svar
          10 133 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman
           
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          279 svar
          47 276 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          535 svar
          89 005 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 359 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X