Hur f-n tänkte ingenjörerna när de ritade nya Calcutta D? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur f-n tänkte ingenjörerna när de ritade nya Calcutta D?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja, jag funderade på samma sak och det är bara att aktivera två och köra. Så har jag haft på många av mina calcuttor/curadon.

    Min calcutta TE 51 GT behöver lite mer justering pga jag kastar ner till 4 grams beten med den, men alla andra calcuttor jag har haft som har varit större än 100 modellen, fungerar otroligt bra men bara två plastvikter aktiverade.
    Från början ogillade jag designen, men efter några funderingar, då kändes som att det ska inte vara något problem, framför allt om det är 300 modellen och relativt stora beten det handlar om.

    Att ingenjörerna designade rullen så här beror på att den blir mkt mer robust om den gavel är solid , vilket du kommer att behöva när du fångar stora fiskar.

    Häls /T
    Senast ändrad av tonyex; 2012-08-19, 23:19.

    Kommentera


    • #12
      Sitter inte centrifugalbromsen i den andra gaveln som den gör på de tidigare modellerna, det har ju funkat väldigt bra i alla fall.
      Kika på min blogg, enjoy!

      Kommentera


      • #13
        Vet inte om det skiljer sig mycket på de nya, men på de tidigare Calcutta-rullarna är det ju bara att lossa på 2 skruvar (för hand dessutom), ta ut spolen, justera centrifugalbromsen och sätta ihop den igen. Görs på mindre än en minut. Bör ju kunna vara lika lätt på denna förutom att det ser ut som man behöver ett litet verktyg för att lätta på skruvarna, men är lite osäker.

        Kommentera


        • #14
          Amba ROCKET!!!!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av odevetu Visa inlägg
            Vet inte om det skiljer sig mycket på de nya, men på de tidigare Calcutta-rullarna är det ju bara att lossa på 2 skruvar (för hand dessutom), ta ut spolen, justera centrifugalbromsen och sätta ihop den igen. Görs på mindre än en minut. Bör ju kunna vara lika lätt på denna förutom att det ser ut som man behöver ett litet verktyg för att lätta på skruvarna, men är lite osäker.
            ..den nya har inte "tumskruvar" utan kräver mejsel för att lossa gaveln.

            Kommentera


            • #16
              För att kanske avsluta tråden med "gamla" nyheter:
              http://www.tackletour.com/reviewshim...a12vsdpg3.html

              Ser alltså ut som att JDM-versionen har den smarta och dyra konstruktionen med lättåtkomlig centrifugalbroms. USDM-versionen jag antar vi kommer få se här i Sverige fick däremot bli cheap-style och ca 100$ billigare slutpris. Antar att snacket om ökad styrka är till 99% bullshit och att det således handlar om att kunna sätta ett konkurrenskraftigt pris på världens största sportfiskemarknad.

              Kommentera


              • #17
                Jag har lite blandade känslor ang den nya cuttan!

                Om man köper en 301D för att kasta stora beten, då spelar inte så stor roll om man kan inte komma åt centrifugalbromsarna så lätt, för att jag läste att den nya mekaniska bromsen har mikrometrisk precision vilket kommer att hjälpa en hel del med att få spolen att snurra precis som man vill utan att behöva pilla på c-vikterna. Det dom duktiga killar på tackletour.com skriver bör man ta en nypa salt. De lever i sin egen bubbla ibland.

                Jag hittade den här bilden from Shimano support:
                Click image for larger version

Name:	CalcuttaD.jpg
Views:	2
Size:	129,3 KB
ID:	1765144
                Om det är bara så här enkelt, då ska jag säga att så farligt är det inte.

                Det finns dock några nackdelar , framför allt att de tillkom några extra platsbitar, men de ska inte påverka rullens livstid eller användning så mkt. Några som har redan köpt rullen är mkt nöjda med kastlänger och det kan jag förstå för att rullen har linspridaren lite längre ut från spolen, vilket betyder bättre linvinklar och spolen har blivit smalare och högre (eller större i diameter) , dvs lite åt calcutta dc hållet liksom. Rullen har x-ship oxå och det skulle jag vilja testa i praktiken. http://www.cabelas.com/tech-spec-shimano-x-ship.shtml

                Häls /T , en som vill veta mera om rullen innan han slår till.
                Senast ändrad av tonyex; 2012-11-21, 12:31.

                Kommentera


                • #18
                  centrifugalbroms,, haha,,, på min calcutta 50 så har jag plockat bort alla vikter o hela kransen,, justerar bara med mekaniska bromsen. Funkar klockrent till 4-25gr.
                  På 200te och 300te så har jag bara en vikt på vardera aktiverad. Det är ju kvalitetsrullar,, man behöver inte skruva, bara fiska
                  Samma gäller på luna 300orna.,,

                  Men det verkar ju faktiskt lite dumt att dom har "hoppat" över en sån detalj. För det fyller ju en funktion för dom som varierar betesvikt eller har lite växlande vind under sina pass.

                  Kommentera


                  • #19
                    Är det så lätt som på bilden är det ju inte omöjligt. Bara ambassadeurjobbigt, dvs som på 50-talet...
                    Vad jag förstår har 300:an och över inte synkad linspridare som tidigare modeller. Återstår väl att se hur det funkar.
                    Mikrometerprecision är väl kanon i mek-bromsen. Är dock inte övertygad om att det kompenserar för en i övrigt knäpp grundkonstruktion, då man ju såklart vill ha så lite mek-broms i som bara möjligt. "Super free" blir lite för "not so free" i min smak. Vad jag förstått är slirbromsen dessvärre också micrometrig dvs kräver alldeles för mycket vridande för att ge effekt.
                    Men, men, vi får se. Roat mig med att beställa en ny 201 TE i alla fall, eftersom de är så grymt billiga nu.
                    Klassisk och beprövad

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Är det så lätt som på bilden är det ju inte omöjligt. Bara ambassadeurjobbigt, dvs som på 50-talet...
                      Det var roligt det, men när "svampmaffian" ser det, då blir det liv på tråden. Det kan jag lova.
                      Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Vad jag förstår har 300:an och över inte synkad linspridare som tidigare modeller. Återstår väl att se hur det funkar.
                      Nej , den har den inte och jag blev besviken såklart. En av mina våta drömmar är att ha en cutta 301 med synkad linspridare.
                      Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Men, men, vi får se. Roat mig med att beställa en ny 201 TE i alla fall, eftersom de är så grymt billiga nu.
                      Klassisk och beprövad
                      Det är bara och "gratinera" (jag menar gratulera) till ett mkt bra köp!

                      Häls /T

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 081 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X