Jag tycker det var tunnt med info på nätet, så jag tänkte att ett par bilder på hur man gör kunde vara till glädje för andra som ger sig på detta, det var ju ganska lätt i slutändan.
Lätta på bromsen så att du enkelt kan dra ut mer lina utan ansträngning. Skruva loss de tre skruvarna som sitter på samma sidan som veven (kan ev. vara två skruvar på vissa D-modeller)
När skruvarna är borttagna så kommer hela gaveln av med lite lirkande. Hela operationen går att göra med rullen monterad på spö, med tafs och allt - men man får iaktta stor försiktighet så man inte tappar någon del om man försöker sig på detta ute på sjön...
Ta ut spolen
Vänd på spolen så ser man de 6 vikterna som ingår i "Variable Brake System" (VBS). På min rulle så var 3 av 6 vikter "aktiverade" när jag öppnade och kikade. För att justera vikterna så kan man peta ut eller in dem med en liten skruvmejsel. På bilden nedan så är samtliga 6 vikter "aktiverade" i ändläget.
Sätt tillbaks spolen och se till att den kommer ner ända i botten mot utan spel eller glapp. Sätt tillbaks gaveln samtidigt som du håller upp frikopplingstangenten i låst läge, detta är viktigt och missar man detta så kommer det inte gå att låsa/frikoppla rullen efteråt.
Skruva ihop allt och dra upp en 10+:are, förhoppningsvis utan problem med kink och overruns
Lätta på bromsen så att du enkelt kan dra ut mer lina utan ansträngning. Skruva loss de tre skruvarna som sitter på samma sidan som veven (kan ev. vara två skruvar på vissa D-modeller)
När skruvarna är borttagna så kommer hela gaveln av med lite lirkande. Hela operationen går att göra med rullen monterad på spö, med tafs och allt - men man får iaktta stor försiktighet så man inte tappar någon del om man försöker sig på detta ute på sjön...
Ta ut spolen
Vänd på spolen så ser man de 6 vikterna som ingår i "Variable Brake System" (VBS). På min rulle så var 3 av 6 vikter "aktiverade" när jag öppnade och kikade. För att justera vikterna så kan man peta ut eller in dem med en liten skruvmejsel. På bilden nedan så är samtliga 6 vikter "aktiverade" i ändläget.
Sätt tillbaks spolen och se till att den kommer ner ända i botten mot utan spel eller glapp. Sätt tillbaks gaveln samtidigt som du håller upp frikopplingstangenten i låst läge, detta är viktigt och missar man detta så kommer det inte gå att låsa/frikoppla rullen efteråt.
Skruva ihop allt och dra upp en 10+:are, förhoppningsvis utan problem med kink och overruns
Kommentera