[Rullmek] Mysterierulle... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[Rullmek] Mysterierulle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [Rullmek] Mysterierulle...

    En av mina kollegor som nyligen konverterat till den rätta vägen och införskaffat sin första Ambassadeur gjorde detta via en svensk auktionssajt.
    Resultatet blev en rulle i den tidlösa färgen röd, och av någon helt obegriplig anledning ville han ha högervevat - men det torde bero på att han är vänsterhänt

    Trots frenetiskt gnuggande av geniknölar och ett kompulsivt googlande har jag inte helt säkert fastställt vilken rulle det egentligen är - därav titeln.
    Det jag tror mig ha kommit fram till är att det är en 5600AL, det finns en liten chans att det istället är en 5600A men det håller jag som mindre troligt.

    Nåja, eftersom det är en för mig obekant rulle (finns en uppsjö sådana har jag upptäckt, inte bra för privatekonomin...) tänkte jag att det var lika bra att dokumentera isärtagning och ihoplockning.
    Tråden kan därmed även tjäna som info-bank åt min kollega för den skull han så småningom ser ljuset och skruvar sönder rullen.

    Å som vanligt en länk till min rullterminologitråd med länkar till mina rullmekartrådar.
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi


    Rullen är (troligtvis) en 5600 AL, rullfotsnummer 81 03 00
    Att finna rullschema för denna rulle med det rullfotsnumret har visat sig rätt knepigt, tyvärr.

    Först några bilder på utsidan, notera särskilt den totala avsaknaden av klisterlappar och annan märkning som skulle kunna hjälpa till att fastställa modellen.
    Click image for larger version

Name:	P8270002.JPG
Views:	1
Size:	112,1 KB
ID:	1811964 Click image for larger version

Name:	P8270003.JPG
Views:	1
Size:	138,5 KB
ID:	1811965


    Lossa veven och småpysslet som tillhör den (tror detta moment varit med i de flesta andra av mina trådar så kika i dem om osäkerhet uppstår).
    Eftersom rullen är högervevad är vevmuttern och stjärnhjulet gängade som en helt vanlig bult/mutter.
    Lite roligt (för rullnördar iaf) är vevmuttern som är märkt "OIL" - fast om man lossar den och droppar olja är det enda positiva man uppnår att vevaxeln inte korroderar.
    Syns inte helt tydligt men vevmutterns låsbricka är sprucken och ska bytas, blev inte så i den här tråden men jag har för mig att jag har några dylika liggande så när jag grävt fram dem så...
    Click image for larger version

Name:	P8270004.JPG
Views:	1
Size:	101,6 KB
ID:	1811966


    Tumskruvarna lossas.
    Click image for larger version

Name:	P8270005.JPG
Views:	1
Size:	158,9 KB
ID:	1811967


    Vevgaveln lyfts av och spolen tittar fram.
    Click image for larger version

Name:	P8270007.JPG
Views:	1
Size:	139,5 KB
ID:	1811968


    Spolen plockas ur.
    Click image for larger version

Name:	P8270008.JPG
Views:	1
Size:	74,9 KB
ID:	1811969


    Ser lite smågrisigt ut, men efter 30 år må det vara förlåtet.
    Click image for larger version

Name:	P8270010.JPG
Views:	1
Size:	276,6 KB
ID:	1811970


    Lossa motstående gavel (palminggavel) från stativet, så bör man ha det här i handen (eller på bordet snarare).
    Click image for larger version

Name:	P8270014.JPG
Views:	1
Size:	98,5 KB
ID:	1811971


    Det frilagda stativet.
    Click image for larger version

Name:	P8270015.JPG
Views:	1
Size:	117,7 KB
ID:	1811972
    Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 21:45.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  • #2
    Lossa de två skruvarna på vevgaveln och lyft av själva gaveln, mycket fjädrar och mojänger var det här.
    Den spretande fjädern uppe till höger i bild är återföringsfjädern för kopplingen.
    Click image for larger version

Name:	P8270018.JPG
Views:	1
Size:	118,7 KB
ID:	1763606


    Vy från andra hållet, snäppet värre än min 5001C som jag avhandlade i en tidigare tråd.
    Lite kul är att man redan nu kan se att huvuddrevet skiljer sig lite från normalt...
    Click image for larger version

Name:	P8270020.JPG
Views:	1
Size:	111,9 KB
ID:	1763607


    Tittar man på vevgavelns insida ser man ena gavelbussningen.
    Click image for larger version

Name:	P8270021.JPG
Views:	1
Size:	152,2 KB
ID:	1763608


    Gavelbussningen sitter låst från utsidan med en låsring - bekvämt om man råkar ha en låsringstång tillgänglig när det är läge att få bort bussningen.
    Click image for larger version

Name:	P8270024.JPG
Views:	1
Size:	119,4 KB
ID:	1763609


    Tillbaks till drevplattan, rullen saknar förstås IAR och har heller inget lager - istället sitter en plastbussning i vevgavelgenomföringen.
    På bilden ligger (nästan) alla brickor som sitter ovanpå bromsstacken i den ordning de är borttagna.
    Click image for larger version

Name:	P8270026.JPG
Views:	1
Size:	177,3 KB
ID:	1763610


    Den brickan som ej var borttagen i ovanstående bild sitter som visas.
    Click image for larger version

Name:	P8270030.JPG
Views:	1
Size:	107,4 KB
ID:	1763611


    Åsså den kompletta samlingen.
    Click image for larger version

Name:	P8270031.JPG
Views:	1
Size:	65,3 KB
ID:	1763612


    Lyft av vevaxeln med bromsstacken, en massa svart gojs är resterna av vad som en gång i tiden lämnade Svängsta som prima fett.
    Click image for larger version

Name:	P8270032.JPG
Views:	1
Size:	185,7 KB
ID:	1763613


    Lyfter man av bromsstacken från vevaxeln ser man följande, första gången jag sett ett alu-drev i en rulle av 5-storlek...
    Fantastiskt välbevarat, och med "Click Spring" dessutom!
    Click image for larger version

Name:	P8270037.JPG
Views:	1
Size:	119,8 KB
ID:	1763614
    Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 21:18.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Brukar vara en bra idé att dokumentera fjädrarnas placering innan man river ner allt, iaf om man vill få ihop rullen igen.
      Click image for larger version

Name:	P8270040.JPG
Views:	1
Size:	179,8 KB
ID:	1763615


      Ännu en fjäderbild, lite lättare att identifiera fjädrarna när de inte är utdragna.
      Click image for larger version

Name:	P8270041.JPG
Views:	1
Size:	253,4 KB
ID:	1763616


      Å den sista fjäderbilden, nu är även kopplingsreturen bortplockad.
      Click image for larger version

Name:	P8270044.JPG
Views:	1
Size:	153,8 KB
ID:	1763617


      För att få loss pinjongen får man frikoppla och lirka lite, ganska lätt att få loss - betydligt pilligare att få dit igen.
      Click image for larger version

Name:	P8270047.JPG
Views:	1
Size:	166,8 KB
ID:	1763618


      Pinjondrevet har en liten plastkrage som går att lossa.
      Click image for larger version

Name:	P8270048.JPG
Views:	1
Size:	32,0 KB
ID:	1763619


      Så här (o-)fint ser mellandrevet ut innan rengöring - men en synnerligen trevlig låsning som väl blev för dyr.
      Click image for larger version

Name:	P8270049.JPG
Views:	1
Size:	50,3 KB
ID:	1763620


      Linspridaren lossas, precis likadant som för moderna rullar så vill man ha fler ord om den saken kan man botanisera i äldre trådar.
      Click image for larger version

Name:	P8270050.JPG
Views:	1
Size:	121,5 KB
ID:	1763621 Click image for larger version

Name:	P8270051.JPG
Views:	1
Size:	108,0 KB
ID:	1763622
      Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 21:23.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

      Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

      Kommentera


      • #4
        Båda gavellagren sitter på samma sätt, så fram med låsringstången.
        Notera spårningen i gavlarna, finns en liten styrklack på bussningarna som låser i spåret.
        Click image for larger version

Name:	P8270052.JPG
Views:	1
Size:	233,0 KB
ID:	1763623


        Vevgavelns lagerkopp, 3 shims och en filpackning/oljereservoar.
        Click image for larger version

Name:	P8270053.JPG
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	1763624


        Kul detaljstudie över bussningarna, notera den konvexa utsidan.
        Dessa borde kvala in i kategorin SG som man ibland ser omnämnas i samband med äldre ambor (SG = Självcentrerande Glidlager).
        Utformningen tillåter bussningen att vrida sig i lagerkoppen så att den alltid är parallell med spolaxeln.
        Har även funnits kullager med samma utformning, men dessa är nog extremt svåra att få tag i idag.
        Click image for larger version

Name:	P8270056.JPG
Views:	1
Size:	36,0 KB
ID:	1763625


        Översiktsbild, delarna rengjorda.
        För att få bort det gamla fettet blev det ett ordentligt bad i lysfotogen och därefter diskmedel+vatten.
        Här syns aluminiumdrevet i all sin prakt. Känns nästan lite synd att man sen ska gegga ner alltihop igen...
        Click image for larger version

Name:	P8270068.JPG
Views:	1
Size:	327,3 KB
ID:	1763626


        Drevplattan (jag har redan hunnit peta dit den lilla kopparbrickan under huvuddrevet noterar den skarpögde).
        Smörj med bra fett, jag körde med en pensel för att få in fett ordentligt under kopplingsmekanismen.
        Drog på ganska rikligt med fett och manövrerade mekanismen för att fettet skulle krypa in ordentligt, överskottet tog jag bort med en torr pensel innan vevgaveln skruvades ihop.
        Det hade gått att ta av ytterligare några delar, men man ska inte överdriva
        Click image for larger version

Name:	P8280069.JPG
Views:	1
Size:	132,7 KB
ID:	1763627


        Vevaxeln och bromsstacken monteras ihop.
        Click image for larger version

Name:	P8280073.JPG
Views:	1
Size:	80,5 KB
ID:	1763628


        Ordningen är: Vevaxel, Bromslamell, Huvuddrev, Bromslamell...
        Click image for larger version

Name:	P8280075.JPG
Views:	1
Size:	49,4 KB
ID:	1763629


        ...och avslutningsvis "knarrplattan" eller vad man nu ska kalla den för?
        Click image for larger version

Name:	P8280076.JPG
Views:	1
Size:	59,6 KB
ID:	1763630


        Backspärrshaken sätts runt kuggkransen, kopparflärparna på var sin sida.
        Click image for larger version

Name:	P8280077.JPG
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	1763631
        Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 21:48.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #5
          Vevaxeln på plast - och en fettmängd värdig en romersk orgie.
          Fjädrarna sådär lite nonchalant utplacerade.
          Click image for larger version

Name:	P8280078.JPG
Views:	1
Size:	142,2 KB
ID:	1763633


          Fjädrarna monteras - men lämna ena änden på fjädern i bildens nedre vänstra del fri...
          Click image for larger version

Name:	P8280082.JPG
Views:	1
Size:	154,0 KB
ID:	1763634


          ... för där ska kopplingsreturen in först.
          Click image for larger version

Name:	P8280085.JPG
Views:	1
Size:	173,3 KB
ID:	1763635


          Sedan kränger man på sista fjäderänden.
          Click image for larger version

Name:	P8280087.JPG
Views:	1
Size:	217,3 KB
ID:	1764501


          Distansbrickor i den ordning de ska placeras, den kupade och avfasade brickan närmst bromsstacken.
          Click image for larger version

Name:	P8280088.JPG
Views:	1
Size:	183,4 KB
ID:	1764502


          Typ såhär:
          Click image for larger version

Name:	P8280090.JPG
Views:	1
Size:	151,6 KB
ID:	1764503


          I lagerkoppen placeras de tre kopparshimsen samt filtpackningen, lite RFR (Rocket Fuel Red Label) droppas i så filtpackningen blir mätt och belåten.
          Click image for larger version

Name:	P8280093.JPG
Views:	1
Size:	78,3 KB
ID:	1764504
          Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 21:49.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

          Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

          Kommentera


          • #6
            I palminggaveln monteras bussningen, lite RFR här också.
            Click image for larger version

Name:	P8280095.JPG
Views:	1
Size:	132,7 KB
ID:	1764505 Click image for larger version

Name:	P8280096.JPG
Views:	1
Size:	95,5 KB
ID:	1764506


            Sen kan man passa på att återmontera mellandrevet.
            Click image for larger version

Name:	P8280096a.JPG
Views:	1
Size:	61,0 KB
ID:	1764507 Click image for larger version

Name:	P8280096b.JPG
Views:	1
Size:	127,1 KB
ID:	1764508


            Även vevgavelns bussning ska på plats.
            Click image for larger version

Name:	P8280098.JPG
Views:	1
Size:	93,5 KB
ID:	1764509 Click image for larger version

Name:	P8280099.JPG
Views:	1
Size:	79,7 KB
ID:	1764510


            Linspridaren, jag brukar lossa den lilla plastbussningen i linspridarrörets ände för enklare rengöring.
            Bra om man inte glömmer att montera tillbaks plasbussningen dock.
            Click image for larger version

Name:	P8280102.JPG
Views:	1
Size:	127,7 KB
ID:	1764511 Click image for larger version

Name:	P8280103.JPG
Views:	1
Size:	93,8 KB
ID:	1764512
            Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 21:35.
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

            Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

            Kommentera


            • #7
              Sen trär man i linspridarröret, glöm inte linspridaren som måste på plats i det här momentet.
              Linspridaren ska även löpa i det spårade tvärstaget.
              Click image for larger version

Name:	P8280106.JPG
Views:	1
Size:	109,8 KB
ID:	1764513


              I med evighetsskruven. Lås med låsblecket.
              Click image for larger version

Name:	P8280107.JPG
Views:	1
Size:	164,0 KB
ID:	1764514 Click image for larger version

Name:	P8280109.JPG
Views:	1
Size:	109,2 KB
ID:	1764515


              Knivbulten smörjs med RFR, droppa gärna ner nån droppe i hålet innan knivbulten petas dit.
              Click image for larger version

Name:	P8280110.JPG
Views:	1
Size:	112,5 KB
ID:	1764516


              På med ändhylsan, man kan behöva snurra lite på evighetsskruven för att knivbulten ska hamna på plast.
              Sen kan man skruva fast palminggaveln.
              Click image for larger version

Name:	P8280112.JPG
Views:	1
Size:	140,6 KB
ID:	1764517


              Dubbelkolla att backspärrshaken inte hoppat ur läge.
              Sätt vevgaveln över drevplattan, kopplingsreturen ska lirkas in under gaveln så den ligger i spänn.
              Click image for larger version

Name:	P8280114.JPG
Views:	1
Size:	115,5 KB
ID:	1764518 Click image for larger version

Name:	P8280115.JPG
Views:	1
Size:	141,6 KB
ID:	1764519
              Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 21:39.
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

              Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

              Kommentera


              • #8
                Det kan krävas en del lirkande innan allt sitter fint på plast, sen är det bara att skruva i de två skruvarna.
                Å sen kan man lossa vevgaveln igen eftersom man (rent hypotetiskt) glömde avlägsna det överflödiga fettet.
                Lagerkoppen kan också gängas på plats.
                Click image for larger version

Name:	P8280116.JPG
Views:	1
Size:	102,1 KB
ID:	1764520


                Stoppa tillbaks spolen, sen på med vevgaveln.
                För att vevgevaleln ska gå att sätta pa plats måste kopplingstangenten hållas "upp" (dvs tvärtom mot frikoppling) annars lär det bli svårt värre.
                Click image for larger version

Name:	P8280123.JPG
Views:	1
Size:	195,6 KB
ID:	1764522 Click image for larger version

Name:	P8280119.JPG
Views:	1
Size:	137,4 KB
ID:	1764521


                Vev och allt småkrafs som där tillhör räknar jag med att alla vid det här laget kan om man så skulle väcka dem mitt i natten med förbundna ögon (fast varför man ska ha förbundna ögon när man väcker nån kan man förstås spekulera över, å när det är natt dessutom...? - Verkar lite skumt om ni frågar mig. Vad var det egentligen i den där såsen...? )


                Ovanstående två bilder markerar också slutet på bildsviten.
                Med lite tur är det fler än min i tråden uthängda kollega som finner nöje - och eftersom jag råkar veta att FiskeSnack frekventeras av en hel del riktigt Hardcore Rullnördar är jag snudd på övertygad om att så blir fallet
                Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 21:52.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                Kommentera


                • #9
                  Du är f-n kung Mooki !

                  Låter kanske lite "kinky" men jag tror jag älskar dig

                  Kommentera


                  • #10
                    Vad ska man säga??

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 176 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X