Abu Garcia Ambassadeur Silver Max 2 - långtidstest - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Ambassadeur Silver Max 2 - långtidstest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu Garcia Ambassadeur Silver Max 2 - långtidstest

    Click image for larger version

Name:	DSC_0350-crop.JPG
Views:	1
Size:	180,5 KB
ID:	1813996

    Den här rullen är ett impulsköp. Det var helt enkelt så att jag, likt en dum gädda, högg när jag sprang på den till ett pris strax under femhundringen. Veckan innan hade jag gjort ett ätminstone någotsånär överlagt inköp av en Orra SX. I den mån jag tänkte när jag köpte på mig även den billigare rullen så var det närmast att ha den som någon slags back-up. Därför är det naturligtvis fullt logiskt att Orran ligger kvar i sin kartong utan att ens ha fått någon lina påspolad medan Silver Maxen redan har varit i full aktion.

    Katalogpriset för Orran är 1.499 kr (fast Dogger sålde den tre hundralappar billigare) och för Silver Maxen ska man, enligt Napp&Nytt, egentligen betala 899 kr. Även om det finns ännu billigare multirullar så får alltså Silver Max 2 sägas vara en budgetrulle. Kan en sådan vara något att ha? Fungerar den lika bra som en dyrare rulle? Och hur håller den?

    Frågorna ovan (och några andra) tänker jag ta reda på svaren på genom att den kommande säsongen (om den hänger med så länge) ge den här lilla rullen vad den tål. Mest kommer det att handla om kustspinn efter havsöring och den har redan avverkat tre pass (och hjälpt mig att landa en 2,5-kilos utan problem). Överlever den vinter- och vårfisket så blir det säkert en del gädd-, gös- och abborrspinn framåt sommaren.

    Click image for larger version

Name:	97435.jpg
Views:	1
Size:	5,3 KB
ID:	1813999

    Jag tänker inte överbelasta rullen genom att använda den till tungt sk jerkfiske eller till något annat tyngre fiske. Dessutom brukar jag vara hyfsat noga med min utrustning så rullen kommer att hållas ren och välsmord.

    Det här ska bli intressant.

    edit. Det slog mig först nu, men Silver Max är ju ett väldigt coolt namn på en rulle för öringfiske...
    Senast ändrad av lausvik; 2013-01-08, 12:27.

  • #2
    Verkligen!
    http://www.reverbnation.com/burnout28

    Kommentera


    • #3
      Abu Garcia Ambassadeur Silver Max 2 - långtidstest; Mina första intryck

      Jag hade, som sagt, just köpt en Orra och Silver Maxen har en hel del gemensamt med Orran men är i andra avseenden helt annorlunda. Gemensamt för de båda rullarna är drivlinan (sk Duragear mässingsdrev) och slirbromsen (som påstås klara upp till 7 kilo). Orran har två fler kullager. Exakt var de sitter har jag inte kontrollerat, men jag har svårt att tänka mig att de ska i någon avgörande mån påverka rullerns prestanda och hållbarhet. Såvida inte de komponenter som använts är av sämre kvalitet bör alltså Silver Maxen vara i princip lika hållbar som Orran.

      Här är en länk till en sprängskiss av rullen.

      De påtagliga skillnaderna mellan rullarna är att Orran har centrifugalbroms medan Silver Maxen är magnetbromsad samt att Silver Maxens stativ är av grafit medan Orran har aluminiumstativ. Silver Maxen är därför något lättare än Orran (227 g rep 246 g). Exteriört är Orran mer påkostad. Silver Maxens silverfärg ser något billig ut och verkar inte vara särskilt stryktålig. Redan efter några timmars användning lyser den svarta plasten (eller om de kallar det för grafit) gavelplåtarna är gjorda av igenom på ett ställe.

      Jag har valt att fylla spolen med 0,30 mm nylonlina. Monterad på ett åttafotsspö och med havsöringbeten runt 20 gram (Vicke, Witch och Krocodile) känns det som om rullen arbetar väl inom sin komfortzon. Jag kommer senare att pröva den på såväl sex- som niofotare och med såväl lägre som högre betesvikter. Till att börja med hade jag friktionsbromsen konservativt inställd (så att draget drog ut ca 25 cm lina om man skakade spöet med spolen frikopplad) och magnetbromsen nära maxläget. Kastlängderna blev då måttliga. Nu har jag friktionsbromsen inställd så att draget kan dra ut lina i en jämn takt till det når marken och magnetbromsen mellan mitten- och minimilägena. Efter ca sex timmars kastande har jag inte lyckats få ett enda skatbo men det finns fortfarande litet att ge på inställningsmässigt och jag har kastat med "snälla" beten, så det går säkert att få backslag men det känns ganska tryggt (även för en multinewbie som mig) att kasta med den här rullen. Jag misstänker att det kan finnas en koppling mellan kastlängder och risken för "overruns" men för öringspinn i lufttemperaturer runt nollstrecket ger jag gärna bort de sista metrarna om det innebär att jag slipper stå och trassla ut skatbon med frusna fingrar. Samtidigt upplever jag kastegenskaperna som helt OK och det finns, som sagt, några snäpp kvar på bromsinställningarna.

      Mot slutet av det senaste fiskepasset tyckte jag att ljudet från rullen vid utkast ändrades och antar att det var ett tecken på att den behövde ytterligare smörjning. Vid hemkomst demonterade jag den vänstra gaveln, tog ur spolen, gjorde rent och smorde upp axeltapparna och deras lagringspunkter (med ABU:s vanliga rullolja). Jag har inte kastst med rullen därefter men det känns som om smörjningen gjorde nytta.

      När jag demonterade rullen fanns det fukt på insidan. Om den kom från fisket eller från min avspolning av rullen kan jag inte avgöra men det känns som om det är en god idé att efter ett pass inte bara skölja av rullen utan att även plocka av spolgaveln, ta ur spolen och låta den lufta. Dessutom kan den ju gärna få en droppe olja när man ändå har smörjpunkterna tillgängliga.

      Hittills känns rullen som en trevlig bekantskap och jag hoppas att den ska visa sig vara en god och pålitlig kompis under vinterns och vårens jakt på silvertorpeder.
      Senast ändrad av lausvik; 2013-01-11, 08:53.

      Kommentera


      • #4
        Abu Garcia Ambassadeur Silver Max 2 - långtidstest; Ändrade förutsättningar

        Så här långt har jag använt Silver Maxen med 0,30 nylonlina (eftersom jag varit orolig för att som nybörjare kasta multirulle med en stum flätlina och eftersom jag vil ha en viss elasticitet när jag har en havsöring på kroken) och på ett (billigt) åttafots Abu Garcia Brilliance 12-32 g. Detta har nu förändrats. Delvis beror det på att jag sprang på ett 9´6´´ Berkleyspö för betesvikter 5-20 gram och en underbar mjuk aktion och dels att jag lyckades få tag på vad som ska vara en (måttligt) elastisk flätlina. Nu sitter alltså rullen, fylld med 0,152 mm Rapala Titanium Stretch Braid med en påskarvad tafs av Trilene Fluorcarbon 0,27 mm på ett Berkley SSGC-962ML). Nu ska rullen verkligen få visa vad den går för när det handlar om kustspinn efter havsöring! Förhoppningsvis hinner jag med ett bompass vid Kapellskär i helgen. Om inte min förkylning blir värre...


        edit. Jag vet att detta har ventilerats tidigare här på FS men nog är det märkligt att 0,152 mm flätlina tar lika mycket plats på spolen som samma längd 0,30 nylon...
        Senast ändrad av lausvik; 2013-01-10, 22:10.

        Kommentera


        • #5
          Det där med att spola på flätlina mitt i vintern var nog inte någon av mina bästa idéer. En sak linan är bra på är att transportera vatten som sedan bildar is i spöringarna och linföraren. Det var ett jämrans pysslande med att ta bort is men till sist blev det - på grund av isen - ett skatbo. Rullen funkar annars fortfarande perfekt. Efter dagens pass blev det avspolning, rengöring och så fick lagren några droppar Rocket Oil. Plockar man isär rullen efter varje tur kan man lika gärna köra med tunn olja. Ska bli intressant att se om det påverkar hur den kastar. Och så fick jag trassla ut linan...

          Kommentera


          • #6
            Det med flät på vinter var bra att veta! Tack!
            Tight lines!
            CDan

            Proffs på att lära masken att simma.

            Kommentera


            • #7
              Det har inte varit så mycket fiske den senaste tiden pga isläget. Rullen fungerar fortfarande bra. Jag har kommit in i en rutin som innebär att jag efter varje pass sköljer av den (man sköljer av en rulle, inte spolar av den!) i ljummet vatten, torkar av den p utsidan, tar av vänstergaveln, plockar ur spolen och låter den isärplockade rullen lufttorka. Tapparna på spolaxeln får varsin droppe raketolja (Abus) när jag monterar den igen.

              Jag tycker att jag nu lärt mig att kasta hyfsat med multirulle och att jag kommit på hur jag bäst ska kalibrera bromssystemen på SilverMaxen. Friktionsbromsen ställer jag nu så att betet drar ut linan hela vägen (och tumbroms är nödvändig i slutet av kastet om man ska slippa backslag). Magnetbromsen ställer jag (med 15 grams drag) på ca 1/3 (8-9 snäpp av 26) från minimum. Det är faktiskt riktiigt kul att kasta med den här lilla rullen (men nog tusan kastar jag längre med mina haspelrullar...).

              Kommentera


              • #8
                Click image for larger version

Name:	DSC_0762.JPG
Views:	1
Size:	391,1 KB
ID:	1766875
                Blir bara mer och mer förtjust i den här lilla rullen. Den kastar bra och bekymmersfritt. Den senaste gången jag fick trassel berodde det på isbildning i linföraren. Idag hade jag skrivat fast den på ett Gunki Hayashi 6,5 fotsspö och det var en mycket läcker kombination. Man måste inte använda en niofotare för att kasta efter havsöring, särskilt inte när man står utvadad.

                Kommentera


                • #9
                  Haha, underbart med kontinuitet i rapporten! Om inte annat är det intressant att följa metamorfosen från "haspel och långt glasfiberspö"-ivrare till nöjd över förväntan med multirulle och kort kolfiberspö

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Haha, underbart med kontinuitet i rapporten! Om inte annat är det intressant att följa metamorfosen från "haspel och långt glasfiberspö"-ivrare till nöjd över förväntan med multirulle och kort kolfiberspö
                    Lugn och fin... Jag kastar fortfarande längre och bättre med mina gamla Cardinal 4:or. Långa glasfiberspön har jag, för övrigt, aldrig ivrat för.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 251 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X