Vilken är Er absoluta favorit multirulle som bara måste följa med ut på fisketuren ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är Er absoluta favorit multirulle som bara måste följa med ut på fisketuren ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Intressant!

Noterade nu att jag farit med osanning när jag först skrev att rullen var ca 15 år....ca 10 ligger nog närmare sanningen.

Enligt beskrivningen om JB'n som ligger på Lundgrens hemsida står att rullen kom 2004 och tittar jag på rullfotsnumret på min rulle så är det 130013/09, där nån av treorna möjligen antyder att min rulle är från 2003? Kan det vara så?

Noterar också att namnet på rullen som står skrivet runt ena rullgaveln på en chromad dekorrand är Ambassadeur 5601 JB. Alltså inget C med i namnet vilket då möjligen hänger ihop med avsaknaden av IAR. Nån som vet om det kan vara så?

Angående möjligheten att få dit ett IAR lager så vet jag inte exakt hur men killarna på Sportfiskeboden fixade det iaf. Tror att jag i någon rullmekartråd nånstans läst att man i vissa fall får putsa/slipa ned ytterdiametern på IARlagret för att det skall passa. Detta är överkurs för min del och jag vet inte om det krävdes på min rulle, men kan ändå vara en hypotes..

Kul iaf att få lite historia kring sina prylar.....det ökar ju affektionsvärdet på nåt sätt

/S
    1a JB modellen som släpptes var utan IAR, tror inte man ska kalla det för "förserie" eller prototyp utan det var en separat modell. Tanken var en så robust rulle som möjligt utan ngr "pryttlar som kunde paja" och som alla vet så är backspärrslagret en av de saker som enklast tar stryk vid jerkfiske. Dock ville marknaden ha IAR, av ganska så givna skäl, så det införde man i den uppdaterade varianten. Gavlarna på ursprungs-JB´n har samma mått som de med IAR, så det är väl bara att pressa dit ett IAR-lager. C i modellbeteckningen innebär att rullen har minst 1 kullager men används även för rullager (IAR)..

Kommentera

Förutom då att en av mina bekanta har en med rullfotsnummer 130013/09 utan IAR har jag även sett att det noterats utomlands.
      Practical left hand wind Ambassadeur information

Frågan är hur såpass många förserierullar kommit ut i handeln? Eller så har de inte hundraprocentig koll nere i Svängsta - det är väl något av en tradition därnere att det råder viss förvirring om alla olika rullvarianter/årtal etc...
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
        Förutom då att en av mina bekanta har en med rullfotsnummer 130013/09 utan IAR har jag även sett att det noterats utomlands.
        Practical left hand wind Ambassadeur information

Frågan är hur såpass många förserierullar kommit ut i handeln? Eller så har de inte hundraprocentig koll nere i Svängsta - det är väl något av en tradition därnere att det råder viss förvirring om alla olika rullvarianter/årtal etc...
        ...med tanke på det kritiska utlåtandet i recensionen i länken ovan så verkar det rimligt att anta att ABU var rätt snabba på att rätta till den lilla "barnsjukdomen" som avsaknaden av IAR innebar....

Själv har jag visserligen stundtals varit lite irriterad på det lilla glappet...men inte tillräckligt för att göra nåt åt det....förrän jag nu i höstas tyckte att det var dags för en grundlig service och då passade på att fråga om det gick att åtgärda...

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

åker aldrig ut med en rulle.
          minst ett par nödraketer 5500 el 6500 i beredskap, en dålig dag har inga begränsningar.
          pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg
            åker aldrig ut med en rulle.
            minst ett par nödraketer 5500 el 6500 i beredskap, en dålig dag har inga begränsningar.
            När jag fiskar med multi brukar en röd Amba 5000 av sjuttiotalsmodell fylld med 0,30 nylonlina ligga i ryggsäcken som ens lags livlina.

Kommentera

Är lite olika.
              Den som oftast är med är min tuneade Daiwa luna TD 203L.

Kommentera

Fiskar upp denna gamla tråd igen...

Har fått en ny trivsam bekantskap i rullarsenalen (eller snarare tre..;-)

Men en 5000D (direktdriven) får också hänga med numer som komplement....

Smidigt, fränt, otäckt, spännande mm...

Ni andra? nya favvorullar ?

Mvh
                //Anders

Kommentera

Record !! Måste med, så otroligt förlåtande mot vind och vikt och spö. Går inget annat så går den.

Kommentera

Efter fjolårets fiske så är min Curado 201DHSV min klara favorit.
                    Nätt format och riktigt stark, jag gillar den skarpt.

Kommentera

Har två rullar som alltid ligger i båten som jag aldrig är utan.
                      Det en toarulle och en hushållspappersrulle.

På tredje plats kommer VC Piken och tillhörande 9 fots spö.
                      Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 449 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf