Ursprungligen postat av Silverbågen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken är Er absoluta favorit multirulle som bara måste följa med ut på fisketuren ??
Collapse
X
-
1a JB modellen som släpptes var utan IAR, tror inte man ska kalla det för "förserie" eller prototyp utan det var en separat modell. Tanken var en så robust rulle som möjligt utan ngr "pryttlar som kunde paja" och som alla vet så är backspärrslagret en av de saker som enklast tar stryk vid jerkfiske. Dock ville marknaden ha IAR, av ganska så givna skäl, så det införde man i den uppdaterade varianten. Gavlarna på ursprungs-JB´n har samma mått som de med IAR, så det är väl bara att pressa dit ett IAR-lager. C i modellbeteckningen innebär att rullen har minst 1 kullager men används även för rullager (IAR)..
-
Förutom då att en av mina bekanta har en med rullfotsnummer 130013/09 utan IAR har jag även sett att det noterats utomlands.
Frågan är hur såpass många förserierullar kommit ut i handeln? Eller så har de inte hundraprocentig koll nere i Svängsta - det är väl något av en tradition därnere att det råder viss förvirring om alla olika rullvarianter/årtal etc...
Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
...med tanke på det kritiska utlåtandet i recensionen i länken ovan så verkar det rimligt att anta att ABU var rätt snabba på att rätta till den lilla "barnsjukdomen" som avsaknaden av IAR innebar....Ursprungligen postat av Mooki Visa inläggFörutom då att en av mina bekanta har en med rullfotsnummer 130013/09 utan IAR har jag även sett att det noterats utomlands.
Frågan är hur såpass många förserierullar kommit ut i handeln? Eller så har de inte hundraprocentig koll nere i Svängsta - det är väl något av en tradition därnere att det råder viss förvirring om alla olika rullvarianter/årtal etc...
Själv har jag visserligen stundtals varit lite irriterad på det lilla glappet...men inte tillräckligt för att göra nåt åt det....förrän jag nu i höstas tyckte att det var dags för en grundlig service och då passade på att fråga om det gick att åtgärda...
/S
Kommentera
-
När jag fiskar med multi brukar en röd Amba 5000 av sjuttiotalsmodell fylld med 0,30 nylonlina ligga i ryggsäcken som ens lags livlina.Ursprungligen postat av pripps blå Visa inläggåker aldrig ut med en rulle.
minst ett par nödraketer 5500 el 6500 i beredskap, en dålig dag har inga begränsningar.
Kommentera
-
Fiskar upp denna gamla tråd igen...
Har fått en ny trivsam bekantskap i rullarsenalen (eller snarare tre..;-)
Men en 5000D (direktdriven) får också hänga med numer som komplement....
Smidigt, fränt, otäckt, spännande mm...
Ni andra? nya favvorullar ?
Mvh
//Anders
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|