Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Tjena KeBa!
    Lite ultraljudstvätt är väl skapligt on topic i en rulltrimmartråd

    Det var ingen tråkig tvätt du köpt! Fläskig värre!
    Hur som helst är du inne på helt rätt spår. Till lager och smådelar brukar jag brukar använda små burkar eller flaskor med tätslutande lock. Brukar använda ett par olika burkar med varierande grad av "renhet" fyllda med ren aceton och låta delarna rotera flytta mellan dessa. Viktigt är, som du är inne på att hålla hög temp. Jag har ingen snofsig termostat i min sniktvätt, men brukar blanda upp vatten till uppskattningsvis 70-80 grader C och köra. Det gör enorm skillnad.

    Beträffande lösningsmedel till andra delar använder jag Simple Green, som brukar rekommenderas av amerikanska entusiaster då det skall vara säkert för plast. Har inte överdriven erfarenhet av avfettare, men för att vara något man spär i vatten tycker jag det är oerhört effektivt och prisvärt. Man får spola av grejerna i vanligt kranvatten sen, så lämnar det inte ett spår.
    Jag brukar köra ner stativ och hela skiten i tvätten men har för vana att diska dem först så dom är rena då de läggs i. Använder tvätten mest för sista touchen för att verkligen få "ultrarent". Fördelen med att handdiska dem, tycker jag, är att man får tid att spana igenom slitdelarna hur de ser ut, var fettet byggs upp och hur spåren går i det. Tycker att det ofta kan vara lättare att finna slitage på skitiga delar än skinande.

    Men den absolut mest fantastiska användningen är kullagren. Från att ha använt de flesta "gratismetoder" som dränka i timmar, spinna i aceton på dremmel, osv. till ett par minuter i tvätten. Tar upp, spinner runt, lyssnar och kanske kör på ett par minuter till. Tar ut och blåser rent med tryckluft. Sen är dom fan renare än nya!
    Jo, tvätten verkar bra, 10 liter, 200W värme och 200W UL.
    I morrn åker delar från en 70-talare i baljan!
    När det gäller rengörningsmedel så tror jag att "industritvätten" får provas vidare till allmänt geggiga prylar, har även en "fordonstvätt" som kan funka.
    Lagren får åka i aceton som du beskrev.

    Stort tack för tipsen, verkligen uppskattat!

    //Kenneth

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
      Jo, tvätten verkar bra, 10 liter, 200W värme och 200W UL.
      I morrn åker delar från en 70-talare i baljan!
      När det gäller rengörningsmedel så tror jag att "industritvätten" får provas vidare till allmänt geggiga prylar, har även en "fordonstvätt" som kan funka.
      Lagren får åka i aceton som du beskrev.

      Stort tack för tipsen, verkligen uppskattat!

      //Kenneth
      Inga problem Kenneth!
      Ta det lugnt bara med prylarna. Riktigt kraftiga tvättar kan tydligen få kromet att släppa och målade grejer kör jag aldrig.

      Kommentera


      • #73
        Vet att många kör OK:s naturavfettning i ultraljudstvättar.Det verkar funka bra.

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
          Vet att många kör OK:s naturavfettning i ultraljudstvättar.Det verkar funka bra.
          Hej,
          Jag tog åt mig ditt tips, funkar kanonbra....tack!

          Som en parantes kan jag nämna att den ultraljudstvätten jag köpte är helt fantastisk..
          Temperaturregulatorn möjliggör andra användningsområden....matlagning!
          Köpte en cirkulationspump i en akvariebutik för att få bättre värmespridning.
          Den ihop med värmeregleringen öppnar en ny värld!
          Igår gjorde jag först "64-graders" ägg, därefter rengjorde jag grannens förgasare!
          Nästa steg är kött, den är perfekt till sous vide.....regulatorn går mellan 20-80 grader.
          Dessutom sägs man kunna få helt perfekta pommes frites om man först kör dom i ultraljudstvätt, det ger upp till 5 ggr större anläggningsyta vilket gör dom superfrasiga efter fritering.
          Även marinering av kött sägs fungera kanon i ultraljud.
          ...så numera får jag gå ut i garaget och laga mat!

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
            Hej,
            Jag tog åt mig ditt tips, funkar kanonbra....tack!

            Som en parantes kan jag nämna att den ultraljudstvätten jag köpte är helt fantastisk..
            Temperaturregulatorn möjliggör andra användningsområden....matlagning!
            Köpte en cirkulationspump i en akvariebutik för att få bättre värmespridning.
            Den ihop med värmeregleringen öppnar en ny värld!
            Igår gjorde jag först "64-graders" ägg, därefter rengjorde jag grannens förgasare!
            Nästa steg är kött, den är perfekt till sous vide.....regulatorn går mellan 20-80 grader.
            Dessutom sägs man kunna få helt perfekta pommes frites om man först kör dom i ultraljudstvätt, det ger upp till 5 ggr större anläggningsyta vilket gör dom superfrasiga efter fritering.
            Även marinering av kött sägs fungera kanon i ultraljud.
            ...så numera får jag gå ut i garaget och laga mat!
            Mycket intressant. Kanske läge att investera i en sådan maskin trots allt .

            En komplett Sous Vide-maskin är ju inte helt billig att inhandla.

            ~Paul~

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 286 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 134 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 276 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            89 081 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 362 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X