Någon som testat Avail magnetbroms till Ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som testat Avail magnetbroms till Ambassadeur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som testat Avail magnetbroms till Ambassadeur?

    Kunde inte låta bli att beställa en att testa på min Pro Rocket, känns genialt enkel. Någon som har erfarenhet av denna broms?

    http://www.japantackle.com/Tuning_pa...gnet_brake.htm

  • #2
    Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
    Kunde inte låta bli att beställa en att testa på min Pro Rocket, känns genialt enkel. Någon som har erfarenhet av denna broms?

    http://www.japantackle.com/Tuning_pa...gnet_brake.htm
    Kul! Jag har bara den mindre motsvarigheten i min 2501:a men är väldig nöjd. Det är jävligt omständigt att ställa in och jämföra inställningar. Men väl gjort funkar det riktigt bra i det viktspann man valt. Kombinationen av både magnet- och centrifugalbroms är grymt!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
      Kul! Jag har bara den mindre motsvarigheten i min 2501:a men är väldig nöjd. Det är jävligt omständigt att ställa in och jämföra inställningar. Men väl gjort funkar det riktigt bra i det viktspann man valt. Kombinationen av både magnet- och centrifugalbroms är grymt!
      Är det jag tänker. Rullen kommer vara till tungt gäddspinn med beten mellan 60-120g så när jag väl fått till det så den kastar så stabilt som möjligt lär man inte behöva pilla så mycket. Jag värderar ofta stabilare kast framför några meter extra kastlängd.

      (Beställde även en SV1000 spole till min framtida Ryoga. Så jäkla sugen efter din hyllning i import-tråden. Har även ett par Hedgehog ZR-lager liggande till den. Är man sjuk när man samlar på sig delar till en rulle man inte ens köpt än?)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
        Är det jag tänker. Rullen kommer vara till tungt gäddspinn med beten mellan 60-120g så när jag väl fått till det så den kastar så stabilt som möjligt lär man inte behöva pilla så mycket. Jag värderar ofta stabilare kast framför några meter extra kastlängd.

        (Beställde även en SV1000 spole till min framtida Ryoga. Så jäkla sugen efter din hyllning i import-tråden. Har även ett par Hedgehog ZR-lager liggande till den. Är man sjuk när man samlar på sig delar till en rulle man inte ens köpt än?)
        Jag har främst använt den i mina absolut första ul-/finesseförsök tillsammans med en grund availspole. Den bidrar definitivt till att minska nervositeten i rullen som med magnetbromsen också känns långsammare, på gott och ont.

        Jävligt hardcore att beställa en spole till en rulle man inte äger! Sjukt, men på ett bra sätt
        Jag sitter just nu själv och försöker bestämma mig för vilken spole som skall vara i vilken rulle och är grymt sugen på att ta hem en till. Tycker det är lite av charmen med Daiwas lineup. Jag har fem rullar och nio spolar ur fyra generationer över tio år av vilka jag kan mix-matcha rulle och spole efter tycke ock smak. Nu när du outar att du gör sådana tokigheter känns det riktigt sunt att beställa en til, tilll en rulle jag i alla fall äger. Tack!

        Kommentera


        • #5
          Hej Magnus och Oskar!

          Lurar med på en mag.broms (Gillar gamla Ultra Mag och 4-6 C5 Mag X rullar..)

          Magnus: Har du fått bromsen än? - provkastat?

          Oskar: Precis fått hem en Availspole till en av mina 2500or..
          Blev kasten längre / kortare med mag. bromsen - eller var resultatet bara en stabilare rulle?
          Hur många magneter använde du och till vilket viktspann ställde du in den mot?


          Mvh
          //Anders

          Kommentera


          • #6
            Har tyvärr inte hunnit testa min än då vintern helt oväntat bestämde sig för att slå till men den passar bra i rullen iaf. Återkommer med rapport till våren.

            Kommentera


            • #7
              Tjenare Anders!
              Ligger dessvärre med feber men hinner surfa lite mellan skoven av frossa nu när alvedonen kickat in
              Minns dessvärre inte hur många magneter och hur dom var polvända. Kan kolla när jag lyckas palla mig upp ur sängen och plocka isär den. Vill minnas att det var fyra magneter jag använde när jag försökte få den att funka ned mot 3-4g. Lade dock ner projektet till förmån för lite mer lättjusterade och ffa lättare rullar då jag tyckte balansen blev lidande.
              Magnetbromsen stabiliserade helt klart rullen. Är osäker på hur kastlängden påverkades, men antar att priset för stabilitet var kortare kast. Jag kan försöka fräscha upp minnet vid tillfälle om du orkar vänta?

              Kommentera


              • #8
                Då väntar vi på våren Magnus...

                Oskar: Inga problem....Mellan yrselattackerna kanske du hinner ropa in någe kul från Tradera/ Evay.. Krya på dig!!


                Mvh
                //Anders

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 118 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 271 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                88 952 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 349 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X