Nya stella sw 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya stella sw 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nya stella sw 2013

    Är det någon som har koll på hur historien har fortlöpt? Jag tänker på glappet i rotorn och i skaftet som alan hawk uppmärksammade i sin recension. Det var ju flera som bekräftade att problemet fanns i deras rullar, och senare så bekräftade ju även shimano austria att problemet fanns och att shimano japan jobbade med fallet.

  • #2
    Erftersom ingen visste något om fallet, går vi över till fråga 2

    Jag råkar ju vara lite sugen på att köpa en, men har aldrig sett eller känt på en i verkligheten, så det känns ju inte så bra att beställa en utan att ha fått svar på följande:

    Hur stora är dom egentligen? Jag som är van vid 2500-storlekar, kommer jag märka nån större skillnad när jag sätter den på ett 2.10m spö? Vet att den väger mer (tänker mig 4000 eller 5000 storlek) men svårt ändå att tänka sig hur det bli i verkligheten.

    Ser man udda ut med en stor (?) saltvattenrulle på spöt när man mest håller sig till åar o sjöar?

    Om jag behöver större spö, hur stort? Vill sikta på ett kort spö bland dom acceptabla längderna.

    Kommentera


    • #3
      https://www.youtube.com/watch?v=V1UpMvrSm5c

      För mig får saker gärna vara snygga, flashiga, pimpade och vad man nu kan komma på. Men jag tror att du borde börja med att ta reda på:
      1. Vad du skall fiska.
      2. Vilka beten du skall använda.

      Först när du har det klart för dig är det dags att fundera över vilken rulle/storlek du skall ha. En rulle i 5000-storlek är inte för stor för till exempel gäddfiske. Men jag blir lite perplex över att du vill köpa en rulle för sju tusen kronor och sedan bekymrar dig över hur andra tycker det ser ut...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        https://www.youtube.com/watch?v=V1UpMvrSm5c

        För mig får saker gärna vara snygga, flashiga, pimpade och vad man nu kan komma på. Men jag tror att du borde börja med att ta reda på:
        1. Vad du skall fiska.
        2. Vilka beten du skall använda.

        Först när du har det klart för dig är det dags att fundera över vilken rulle/storlek du skall ha. En rulle i 5000-storlek är inte för stor för till exempel gäddfiske. Men jag blir lite perplex över att du vill köpa en rulle för sju tusen kronor och sedan bekymrar dig över hur andra tycker det ser ut...
        Inte utseendet i sig, men om folk tyckt att det såg fel ut så hade det förmodligen VARIT fel också.. Mer så jag tänkte.

        Min plan var att ha en normalrulle i storlek 30(abu)/2500 (shimano) till det vanliga fisket i båten på sjön eller att kasta lite med efter abborre o gädda, och sedan ha en lite större rulle till lax i åar, och att jag inte ska behöva hyra rulle om jag nån gång tar nån fiskeresa på saltare vatten.

        Jag har en stella 2500fe och en revo neos 30d, vilka är i typ samma storlek. Tänkte sälja nån av dom och köpa en större men vet som sagt inte riktigt vad man får om man köper typ en 5000. Om dom passar till spöna jag har, och om det blir jobbigt att veva efter ett tag. Har läst att en del tycker vevrörrelsena blir för stora när handtagen blir längre.

        Kommentera


        • #5
          Hmmm. Jag ska själv komplettera med den nya Saragosa SW 6000. Ska bli min nya haspel för spinn efter hälleflundra (har en Saragosa 10000F redan till det som jag tycker är lite tung).
          Vilken linkapacitet behöver du för laxfisket? Jag hade nog velat haft ca 300m 0,50mm nylon.
          Hade själv hellre köpt fyra Saragosa SW till priset av en Stella SW.
          Jag har också läst om Alan's findings på Stella SW, men inte om ngn lösning. Köp och sälj på 360tuna.com kan du hitta Stellan till 'bästa' pris

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
            Hmmm. Jag ska själv komplettera med den nya Saragosa SW 6000. Ska bli min nya haspel för spinn efter hälleflundra (har en Saragosa 10000F redan till det som jag tycker är lite tung).
            Vilken linkapacitet behöver du för laxfisket? Jag hade nog velat haft ca 300m 0,50mm nylon.
            Hade själv hellre köpt fyra Saragosa SW till priset av en Stella SW.
            Jag har också läst om Alan's findings på Stella SW, men inte om ngn lösning. Köp och sälj på 360tuna.com kan du hitta Stellan till 'bästa' pris
            Jag vet faktiskt inte vilken lina jag ska använda till laxen.. Har alltid kört med 0.2 flätlina som allround och funderar på att fortsätta med det. 0.2 behöver man ju linda flera varv runt armen för att kunna dra av vid bottennapp, så det bör ju räcka till enorma laxar då spöt fjädrar och slirbromsen slirar.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
              Jag vet faktiskt inte vilken lina jag ska använda till laxen.. Har alltid kört med 0.2 flätlina som allround och funderar på att fortsätta med det. 0.2 behöver man ju linda flera varv runt armen för att kunna dra av vid bottennapp, så det bör ju räcka till enorma laxar då spöt fjädrar och slirbromsen slirar.
              Som jag och några till skrev i din andra tråd: det är inte så mycket fiskens storlek som gör att man vill ha en kraftigare lina vid den här typen av fiske utan nötningståligheten. En 0,2 flätlina smäller av ganska så fort om linan går i mot en sten när du har en lax på kroken – och just sten är det väl ofta ganska gott om vid laxfiske i älvar. Men men, kör du på det om du tror på det.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                Som jag och några till skrev i din andra tråd: det är inte så mycket fiskens storlek som gör att man vill ha en kraftigare lina vid den här typen av fiske utan nötningståligheten. En 0,2 flätlina smäller av ganska så fort om linan går i mot en sten när du har en lax på kroken – och just sten är det väl ofta ganska gott om vid laxfiske i älvar. Men men, kör du på det om du tror på det.
                Det är inte så att jag misstror dig, eller alla andra som dissar flätlinor, men jag gillar att ifrågasätta gamla sanningar

                Min teori är nämligen att eftersom 99.9 procent av alla flätlinor inte är sufix 832, så är påståendet att flätlinor lätt nöts sönder baserat på någon av dom vanliga flätlinorna som består av endast dyneemafibrer, med nån form av coating i bästa fall.

                sufixen har en goretexfiber lindad runt dom övriga fibrerna och skyddar mot nötning, detta låter bra i teorin, men jag har också testat flera linor genom att gnida mot en stentrappa hemma, och skillnaden är som natt och dag.

                Kommentera


                • #9
                  Ja du, det där kan jag ju inte säga emot. Har du gjort ett sådant test så är det ju så, och då bör ju linan även funka till laxfisket ja, trots sin tunnhet. Själv testade jag Sufix 832 på haspelrulle en gång och det gav mig lintrassel utav bara fan (sk windknots i utkasten), men, det är bara mina erfarenheter och med det du nu skriver tycker jag absolut att du ska testa att göra så som du tänker.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Ja du, det där kan jag ju inte säga emot. Har du gjort ett sådant test så är det ju så, och då bör ju linan även funka till laxfisket ja, trots sin tunnhet. Själv testade jag Sufix 832 på haspelrulle en gång och det gav mig lintrassel utav bara fan (sk windknots i utkasten), men, det är bara mina erfarenheter och med det du nu skriver tycker jag absolut att du ska testa att göra så som du tänker.
                    Dina erfarenheter delas även av mig. Vill man undvika lintrassel och knutar är fireline eller liknande mycket bättre, sufixen är tyvvär lite trasselbenägen. Ingen aning hur monolina ter sig? Flera år sen jag fiskade med monolina, och så grov som tex 0.6 har jag aldrig testat.

                    Finns här några bra förslag på storlek på eventuell ny stella swb till mig? Att 30000-modellen inte passar mig är rätt säkert, alldeles för stor. Men hur väljer man mellan tex 4000/5000/6000/10000? Ska ha till lax och om jag nån gång i livet lyckas lura ut nån fiskekompis på havet, vilket troligtvis händer max 2 gånger i livet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 951 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X