Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av kmart Visa inlägg
    Essensen av UT Pike trimmet för mig är lättviktsspolen och oljesintbussningar.

    Så budgettrim blir:
    Oljesintbussningar från Lundgrens eller UT á 179kr.
    Nya lätta spolen till 2014 års C3:a. Skiljer ett par gram UTs djupa 5500-spole. Kommer ej ihåg pris men under 200kr.

    Ska du köra lättare beten så byt ut bussningarna mot keramiska lager från Rocket Company, Boca Bearings eller liknande. Och kanske linspridare i aluminium från Abu, finns i lite olika färger jag kör naturell på de flesta av mina.
    Finns linspridare i alu i olika färger om man beställer direkt från Abu? I sånt fall är det väl mer värt än UT's dyrare grejjor. Ska kika på det där med spolen från en C3:a men har inte den IAR lager i spolen?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
      har inte den IAR lager i spolen?
      Nej, det har den inte.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av kmart Visa inlägg
        Essensen av UT Pike trimmet för mig är lättviktsspolen och oljesintbussningar.

        Så budgettrim blir:
        Oljesintbussningar från Lundgrens eller UT á 179kr.
        Nya lätta spolen till 2014 års C3:a. Skiljer ett par gram UTs djupa 5500-spole. Kommer ej ihåg pris men under 200kr.

        Ska du köra lättare beten så byt ut bussningarna mot keramiska lager från Rocket Company, Boca Bearings eller liknande. Och kanske linspridare i aluminium från Abu, finns i lite olika färger jag kör naturell på de flesta av mina.
        Vet du vilken rulle det sitter naturell spridare i alu på? Jag vet att "nya" record, c3 och c4 har men dom är ju gunsmoke/svarta. Du kanske rent av har nummer på den och linförarmuttern?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
          Vet du vilken rulle det sitter naturell spridare i alu på? Jag vet att "nya" record, c3 och c4 har men dom är ju gunsmoke/svarta. Du kanske rent av har nummer på den och linförarmuttern?
          Har man en lila rulle så kanske den kombinationen ändå blir snygg. Lila gavlar, chromat stativ och svart linspridare samt ev. svarta veven, tror det hade varit snyggt Frågan är väl då om det finns enkelvevar i svart från Abu

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
            Finns linspridare i alu i olika färger om man beställer direkt från Abu? I sånt fall är det väl mer värt än UT's dyrare grejjor. Ska kika på det där med spolen från en C3:a men har inte den IAR lager i spolen?
            Ja naturell/gunsmoke/svart är alla Abu originaldelar. Den UT blåa har Sportfiskeboden tagit fram så den finns bara där. De andra lägger de bara på en saftig prislapp på.

            Tror naturell inte kommer på nån rulle i original men köpt flera stycken från Abu Service så finns därifrån iallf. De jag har fått har varierat lite, några har varit mer åt det matta hållet och nån mer åt det blanka. Har inte några kvitton tillgängliga men tror den saknar artikelnummer.

            C3-spolen har inget IAR lager. Jag har trimmat tre rullar med dessa nu och är mycket nöjd.

            Edit:

            Min senaste mod:
            C3 2014 spole
            Lundgrens oljesintbussningar
            Borrat linspridardrev från El Camino.
            Smooth drag bromslammeller + metallbrickor
            Click image for larger version

Name:	amba1.jpg
Views:	1
Size:	44,9 KB
ID:	1773496Click image for larger version

Name:	amba2.jpg
Views:	1
Size:	51,5 KB
ID:	1773497
            Senast ändrad av kmart; 2014-05-12, 16:11.

            Kommentera


            • #16
              QUOTE=outkaszt;925618]Har man en lila rulle så kanske den kombinationen ändå blir snygg. Lila gavlar, chromat stativ och svart linspridare samt ev. svarta veven, tror det hade varit snyggt Frågan är väl då om det finns enkelvevar i svart från Abu[/QUOTE]


              Click image for larger version

Name:	WP_20140302_001.jpg
Views:	2
Size:	344,8 KB
ID:	1773498

              "Svart" enkelvev

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                QUOTE=outkaszt;925618]Har man en lila rulle så kanske den kombinationen ändå blir snygg. Lila gavlar, chromat stativ och svart linspridare samt ev. svarta veven, tror det hade varit snyggt Frågan är väl då om det finns enkelvevar i svart från Abu

                Click image for larger version

Name:	WP_20140302_001.jpg
Views:	2
Size:	344,8 KB
ID:	1773498

                "Svart" enkelvev[/QUOTE]

                Är det en Abu vev?

                Linförarna från Abu kostar ca 200kr med frakt så är ju inte så dyrt

                Kommentera


                • #18
                  Nej,det var mest för att visa färgkombon

                  Men Lundgrens har svarta av samma typ som på Karls rulle
                  Senast ändrad av ElCamino; 2014-05-12, 16:34.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
                    Har länge velat köpa UT's Pike kit men känns väldigt dyrt så det har aldrig blivit av helt enkelt. Men ev. blir det sedan men till en början tänkte jag prova oljebronsbussningar och ev. en lättad linspridare med UT's knivbult. Då vet jag inte ännu om jag ska köpa linspridaren från årets modell av Record, den ser ju ut att vara av alu. Hur mycket dessa delar kommer påverka kastandet har jag dock ingen aning om, så vore kul om ni andra kunde bomba tråden med vad ni ändrat på er rulle och vad detta medfört.
                    Vilka trim och modifieringar?
                    Allt började med 6000C UT Nostalgia som Tingström snickrade ihop för några år sedan.

                    En kanonrulle för lite tyngre gäddfiske som kastar mycket stabilt.
                    Efter bilden är tagen är stjärnhjulet bytt mot ett stilenligt med "droppar".
                    Modifieringarna är UT RP + det som "brukar" ingå.
                    Gavlarna är originalgavlar från 70-talet.

                    Sedan köpte jag en 2500C av engquist på FS, sedan var det kört.
                    Det resulterade med tiden en rad olika 25'or som man brukar kalla "fulltrimmade".

                    För ett år sedan började jag fundera på hur mycket man kan göra med en 25'a vilket slutade i den här
                    2500C10 MAG, Heavy d"UT"ty edition

                    Här är det verkligen "all in".
                    UT-trim men med djup spole + allt annat "vanligt" som keramisk e-skruv, UT-lager.

                    Kullager i mängder, tre i veven, tre i spolen, två i evighetsskruven, två i mellandrevet.
                    Jag vet att det kräver underhåll men det är ju ett rent nöje!
                    IAR är ju ett rullager så det räknades inte.

                    Magnetbroms, japp... det kan man köpa i Japan men då till grund avail-spole, det duger inte när jag vill ha djup UT-spole för att få plats med 0.23 lina....så det blev till att snickra själv!
                    Magneterna är placerade i vevgavel för att lätt kunna ändra antal.
                    Lite längre avstånd till spolen än vanligt men plats för många fler magneter....detta hoppas jag ska leda till mindre avståndskänslighet.....vilket är ytterligare en anledning till att jag valde vevgaveln, där ligger ju spolen mot lagret, ingen fjäder....dvs samma avstånd hela tiden.

                    Jag ville fortfarande ha kvar möjligheten till c-broms så den hållaren är flyttad till vänstergaveln.
                    Detta bytet och magnetbromsen krävde endast lite grunnande....sågande...slipande.
                    C-vikterna är egentillverkade för att få lite fler möjligheter att variera storlek på dom.

                    Vevknoppen är egentligen till en mörrumrulle tror jag, passa fint till rullen tycker jag.
                    Reelman snickrade den, tack!

                    "Heavy Duty" består av kromat mässingstativ.
                    3 lager i spolen, 3-skivig slirbroms (grym..), extra backspärrshake, rostfritt huvuddrev.

                    Jag tänkte använda rullen till klassiskt gäddspin i betesvikt 25-50g.
                    Den är ännu ej helt optimerad så jag kan inte helt yttra mig om egenskaperna men jag har gott hopp om att denna rulle kommer bli min favorit!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av kmart Visa inlägg
                      Essensen av UT Pike trimmet för mig är lättviktsspolen och oljesintbussningar.

                      Så budgettrim blir:
                      Oljesintbussningar från Lundgrens eller UT á 179kr.
                      Nya lätta spolen till 2014 års C3:a. Skiljer ett par gram UTs djupa 5500-spole. Kommer ej ihåg pris men under 200kr.

                      Ska du köra lättare beten så byt ut bussningarna mot keramiska lager från Rocket Company, Boca Bearings eller liknande. Och kanske linspridare i aluminium från Abu, finns i lite olika färger jag kör naturell på de flesta av mina.
                      Håller med, men jag skulle nog köra nya grunda lättviktsspolen från 2014 Record som ska passa.

                      http://cdn.stripersonline.com/0/07/1...fe5_image.jpeg

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 057 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 579 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X