Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

    Har länge velat köpa UT's Pike kit men känns väldigt dyrt så det har aldrig blivit av helt enkelt. Men ev. blir det sedan men till en början tänkte jag prova oljebronsbussningar och ev. en lättad linspridare med UT's knivbult. Då vet jag inte ännu om jag ska köpa linspridaren från årets modell av Record, den ser ju ut att vara av alu. Hur mycket dessa delar kommer påverka kastandet har jag dock ingen aning om, så vore kul om ni andra kunde bomba tråden med vad ni ändrat på er rulle och vad detta medfört.

  • #2
    Jag trimmade min Ambassadeur 5601 C4 den äldre modellen
    UT Musky performance
    Lättad linförare med keramisk bult
    Bottenplatta i mässing med monterad extra backspärr
    Mässingstativ
    Ny enkelvev i blått ej med på bild
    Gäddtumgrepp

    Bild
    http://www.fiskesnack.com/forum/albu...chmentid=66229

    Jag kastar nog inte längre men rullen har blivit mycket starkare i konstruktion för det tunga gäddfisket och säkrare att kasta med inga skatbon hittills och bromsen är mycket starkare
    Även om det kostade en hel del så är det värt varenda krona att ha byggt om en rulle som förmodligen inte finns i så många exemplar.

    Det har hänt lite sedan jag postade detta första gången
    5601C4 är lite mera modifierad och det har tillkommit en ny 5501CS pro rocket med lite trim

    http://www.fiskesnack.com/forum/show...ke-performance!
    Senast ändrad av albatrossen; 2014-07-13, 15:21.

    Kommentera


    • #3
      Min första trimmning är 2:a generationen Ge fan i... för att jag var lite besviken på prestandan på min första och andra Ambassadeur rulle(Har även en 1:a gen otrimmad)
      Där är de Kromat mässingsstativ, UT Reel Performance kit, UT Power star drag, keramisk knivbult och numera även lättad linspridare... http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...&cid=11&scid=3

      Nästa rulle köptes färdigtrimmad, en 5601JB med UT Pikekit och Power Star drag(Rea, så de var dumt att låta bli).
      Nästa rulle vart en orange 5501 Pro Rocket, på rea, köpte samtidigt ytterligare ett RP kit + Knivbult och lättad linspridare.
      Månaden efter den oranga blev de den lila 5501 Pro Rocket med RP kit + knivbult och lättad linspridare. (Också samma Rea).

      Nästa projekt är en 2601C IAR. Tyvärr verkar de som reelman glömt mig...

      Längd i kast kan jag inte påstå har blivit längre men däremot så är trasslen mindre och man behöver inte ta i lika mycket...

      Nörd? Ja troligen...

      Kommentera


      • #4
        Beror ju så på vad man ska ha rullen till för fiske hur man vill trimma dom....
        Jag tog min 6500CS rocket och drevade om till 6,3:1, satte dit en powerhandle och skaffade ett aluminiumstativ utan linspridare.
        Denna rulle ska få följa med upp till Norge och havsfiska med pilk och jigg men skulle även fungera utmärkt där man behöver kasta långt då friktionen från linspridare vid utkast helt uteblir....;P

        Kommentera


        • #5
          Denna tråden ska följas

          I min senaste JB sitter det sinterbussningar, mässing bottenplatta, keramisk knivbult, lättat mellandrev och en Predatorvev.
          Sen är den såklart helt nedmonterad, rengjord, samt återsmord med smörjmedel från Cals sortiment.
          Det är faktiskt något som kan göra underverk på en klassisk Ambassadeur !
          Den är stabil som tusan och kastar tunga beten väldigt bra.
          Grym rulle för det tyngre fisket !
          Jag är toknöjd.

          Kommentera


          • #6
            Se inlägg #5, hur jag gjorde med en av mina rullar.
            Jag har en fullkittad UT-Rocket också, så jag har att jämföra med.


            http://www.fiskesnack.com/forum/show...536#post918536

            Kommentera


            • #7
              Jag byggde min första rulle förra sommaren, en TGC 5001, till tyngre gäddspinn. I den sitter det Sinterbronsbussningar i spolen, ett kromat mässingstativ, keramisk knivbult från mikes reel repair, carbon matrix bromslameller och en predatorvev.
              Självklart rengjord och smord med TGs rocket fuel red label samt cals fett.
              Tanken var att få en rulle som skulle klara tungt fiske utan att vara orolig för att något går sönder vid vattnet till en rimlig peng. Jag är nöjd!

              Kommentera


              • #8
                Gjorde allt som gick att göra på en Pro Rocket & det går inte att jämnföra mot en std .

                Kommentera


                • #9
                  Har en JB där jag polerat alla glidytor, smörjt med rocket fuel red label & cals fett. Har även monterat smooth drag lameller + brickor. Sinterbronsbussningar, keramisk knivbult, lättat mellandrev & slutligen ett powerhandle.
                  Är grymt nöjd med denna rullen & det jag gillar mest är att den känns så stabil.
                  Har inte "trimmat & tunat" för att vinna något egentligen, mest grejat för att det är roligt
                  Bara ett kast till..

                  Kommentera


                  • #10
                    Essensen av UT Pike trimmet för mig är lättviktsspolen och oljesintbussningar.

                    Så budgettrim blir:
                    Oljesintbussningar från Lundgrens eller UT á 179kr.
                    Nya lätta spolen till 2014 års C3:a. Skiljer ett par gram UTs djupa 5500-spole. Kommer ej ihåg pris men under 200kr.

                    Ska du köra lättare beten så byt ut bussningarna mot keramiska lager från Rocket Company, Boca Bearings eller liknande. Och kanske linspridare i aluminium från Abu, finns i lite olika färger jag kör naturell på de flesta av mina.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 057 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 579 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X