Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Såg på tuben (Tackle Advisor) polera pinjondrevet och huvudrevet då det tydligen ska göra stor skillnad på känslan när man vevar. Vad tror ni, är det värt att göra? Är det någon som har provat? Tänker då mest på mina ambassadeurer med den snabbare utväxlingen. Dom känns inte alltid så lena minst sagt.

    Kommentera


    • Det fungerar. Man får ju dock inte glömma att det är fler kugghjul samt evighetsskruven som rör på sig. Om man polerar alla ytor där någonting löper mot någonting annat och smörjer med rätt olja/fett där det ska vara och stativet är rakt kommer den rullen bli mer lättvevad.

      Om det är värt det? Om man har tid, ork och lust samt kunskap om hur man polerar metall så tycker jag att det är värt det för egna känslan när jag torrvevar i soffan.. när jag fiskar märker jag inte, eller har inte tid att tänka på om det känns lent och mjukt att fiska med. :-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Det fungerar. Man får ju dock inte glömma att det är fler kugghjul samt evighetsskruven som rör på sig. Om man polerar alla ytor där någonting löper mot någonting annat och smörjer med rätt olja/fett där det ska vara och stativet är rakt kommer den rullen bli mer lättvevad.

        Om det är värt det? Om man har tid, ork och lust samt kunskap om hur man polerar metall så tycker jag att det är värt det för egna känslan när jag torrvevar i soffan.. när jag fiskar märker jag inte, eller har inte tid att tänka på om det känns lent och mjukt att fiska med. :-)
        Har precis köpt en dremel och är sugen på att polera något. Någon kunskap har jag inte men jag är ganska duktig på att läsa på och lära mig. Har inte tummen mitt i handen så att säga och tycker det är kul att nördar in mig :-)

        Kommentera


        • Kör på bara! Det finns nya delar att köpa om det inte blir bra ;-)

          En "toktrimmad" rulle där allt snurrar lätt kommer oftast kännas mer rå än en rulle som inte snurrar lika lätt.

          Att bara sitta och torrveva en rulle i soffan någon timma gör ju att delarna nöts in lite mot varandra och efter en stund känns troligtvis även den rullen bättre. Om slirbromsen hackar och känns ojämn torrvevar man med lätt ställd slirbroms tills även den känns som man vill ha den.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Kör på bara! Det finns nya delar att köpa om det inte blir bra ;-)

            En "toktrimmad" rulle där allt snurrar lätt kommer oftast kännas mer rå än en rulle som inte snurrar lika lätt.

            Att bara sitta och torrveva en rulle i soffan någon timma gör ju att delarna nöts in lite mot varandra och efter en stund känns troligtvis även den rullen bättre. Om slirbromsen hackar och känns ojämn torrvevar man med lätt ställd slirbroms tills även den känns som man vill ha den.
            Har haft min fulltrimmade 4601 c3a till abborrefisket en hel säsong och käns fortfarande rå. Kändes mjuk och fin vid invevning innan jag bytte till 6,3:1 utväxlingen. Vill ha lite snabbare men käns väldigt rå när jag kör cranks.

            Kommentera


            • Tycker tyngre fiske räcker det med att fiska in 6,3:1 dreven för att få en len och fin gång.
              Till lättare fiske tycker jag det det passar bättre med en lägre utväxling och en mindre vev istället.
              En 5,3:1 och en 35 mm vev är perfekt för abborrefisket.
              Gärna en med kullagrad knopp från Sportfiskeboden ;⁠-⁠)

              Kommentera


              • Pinjong och huvuddrev ska "nötas" in tillsammans och det kommer ta tid att bara veva in dessa.

                Det finns ju hur mycket polermedel som helst att använda. Vissa tar mer än andra på delarna. Autosol äter ju ganska snabbt. Häxan kopparputs... hällrengöring till glashäll på spisen. Det där är väl några saker man brukar kunna ha hemma. Men det finns ju hur många olika polerpastor som helst som är ämnade för metallarbeten.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  Har precis köpt en dremel och är sugen på att polera något. Någon kunskap har jag inte men jag är ganska duktig på att läsa på och lära mig. Har inte tummen mitt i handen så att säga och tycker det är kul att nördar in mig :-)
                  vilket tillbehör har du tänkt polera med? tänkte du använda något polermedel?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                    vilket tillbehör har du tänkt polera med? tänkte du använda något polermedel?
                    Tänkte köra med den blåa polerar pastan. Den som är lite finare typ och används på mjuka metaller som aluminium, mässing osv.

                    Kommentera


                    • Den tänkte jag köra.
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X