Behöver hjälp med inställningar utav ambassadeur 5601 JB för längre kast! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med inställningar utav ambassadeur 5601 JB för längre kast!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med inställningar utav ambassadeur 5601 JB för längre kast!

Köpte i veckan ett spinn-fiske-set, bft roots 7,9 - 170g + 5601 JB + 0.35 tracer braid.

Har bara vart ute och fiskat med det 2 dagar men är inte riktigt nöjd med kastlängderna, vill dock påpeka att detta är min absolut första spinn-utrustning bortsett ifrån ismetespöna.

Är medveten om att spöt är aningen kort och att linan är väldigt grov, men tycker att jag borde kunna kasta längre än 30 meter trots att kast-tekniken säkerligen behöver finslipas.

Kan tillägga att jag hittills endast kastat beten mellan 100-110g då jag inte har så många beten som lämpar sig till detta spö ännu.

När rullen kom i förpackningen var 4 utav 6 centrifugalvikter aktiverade och det var så jag fiskade första dagen.
    Nästa dag inaktiverade jag 2 stycken, fiskade alltså med 2 vikter aktiverade, men märkte ingen större skillnad.

I manualen så står det att den mekaniska bromsen skall vara ställd så att betet sakta sjunker 25cm vid en lätt knyck på spötoppen och det är så jag har ställt den, vågar jag lätta den lite mer utan att behöva oroa mig för skatbon?

Som det ser ut just nu, endast 2 C-vikter aktiverade och mek-bromsen ställd som i manualen så tror jag inte ens att jag behöver bromsa kastet med tummen innan betet slr i vattnet, har dock inte testat men tycker att rullen bromsar tillräckligt mycket på egen hand.

Hur skall jag ställa in rullen för att nå längre kast? Inga C-vikter över huvud taget? Eller fler C-vikter och superlätt mek-broms? Kommer främst att ligga i 100g-spannet på betena om det nu spelar någon roll!?

Fler c-vikter och mindre mekanisk broms. Sätt tillbaks c-vikterna som de var från fabrik (4) och släpp lite i taget på mek-bromsen och kör några kast. Tipset från manualen är för den "idiotsäkra" inställningen, om du vill kasta utan att tumma vid nedslag. Om du har bromsen ställd så att du inte tappar ner ett drag på över 100g är det alldeles för hårt för att få bra kastlängd.

Med hyfsad teknik kommer du kunna köra helt utan mekanisk broms så småningom. Jag har så löst att spolen glappar i sidled till exempel, men jag kastar å andra sidan inte så stora drag så det kan ju vara lite små skillnader.

Kommentera

Behåll de två aktiverade vikterna och ställ mekbromsen så att spolen inte glappar, men inte mer. Sedan är det bara att träna tummen, utan den blir det skatbo när betet träffar vattenytan. Att kasta med för mycket mekbroms är som att köra med handbromsen på. Bussningarna brukar också kräva lite inkörning innan de kastar optimalt.

Kommentera

Även betens utseende påverkar ganska mycket av kastlängden inte bara rullens inställning. Det är en ganska stor skillnad mellan tex Toby 60gr och McMio tail 60gr i kastlängd!
        För min del brukar det funka bra att ställa in mekaniska bromsen genom att frikoppla spolen och låta draget sjunka ned mot marken så att spolen inte ger overrun skatbon när draget har tagit i marken, Ibland får man tajta till den lite granna med min kastteknik beroende på vikten på draget.

Kommentera

Körde på med 2 c-vikter aktiverade igår och ställde bromsen precis så att betet kunde slå i marken utan att ge overrun.
          Kasten blev faktiskt märkbart längre men jag är inte helt nöjd ändå, vill kunna kasta en bra bit längre.

Hur löst törs jag ställa bromsen? Det är ju inte särskilt svårt att stoppa spolen innan betet slår i vattnet, finns det risk för overrun redan innan betet slår i vattnet ifall jag ställer bromsen för löst och kastar på "fel sätt"?

Kommentera

Hur löst törs jag ställa bromsen?
            Det är din egen kastteknik som till största delen avgör hur mycket du kan släppa på bromsen så nöt på och testa, du kommer med tiden lära dig känna i näven vad som är lämpligt.

Kommentera

Följer du disskussionerna här så kommer du märka att alla har sina favoritinställlningar, dom blir med tiden lite personliga. Du måste hitta dina.

Jag kör personligen helt utan mekbroms och med en eller två vikter aktiverade. Behöver det bromsas mer så sköter jag det med tummen. Jag har med tiden lärt mig hålla tummen bara någon millimeter från spolen under kastet, då känner jag direkt om linanreser sig och bromsar instinktivt, det sitter i ryggmärgen numera. Visst sker det misstag, men inte lika ofta som om jag skulle lita helt på mekaniken och bromsa ner rullen.

Ska du testa att lätta på bromsen så är mitt tips att ställa dig på ett lämpligt ställe och öva. Försök inte lätta bromsen och ta i från tårna för att kasta långt, det garanterar skatbo. Försök istället lungt och sakta flippa iväg betet ett tjugotal meter, men kontrollerat och ta i minimalt. Då kan du i princip kasta utan att lyfta tummen helt från spolen. När du känner att du har koll så lätta lite på bromsen och se vad som händer. Snart hittar du ett läge som känns bra, då kör du på den inställningen tills vidare.

Att få upp längden handlar inte om att ta i, det sitter i timingen att ladda spöt och låta spöt göra jobbet. När timingen sitter kommer längden automatiskt.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag gör precis som anders@gäddfiske.se.
                Ställer den mekaniska bromsen så att spolen inte glappar, liiite liiite är ok.
                Som många redan sagt, håll tummen tätt över spolen och minska lite i taget så märker du när linan börjar resa sig.
                Sen hänger det mycket på teknik, val av bete och vind. Under svåra förhållanden kan du öka lite eller aktivera fler vikter.

Kommentera

Anders beskrivning är mkt bra att följa.
                  En annan sak med JB är att den måste fiskas in. Ju mer du fiskar desto bättre kommer rullen prestera + din teknik kommer att bli bättre.
                  Ta det bara lugnt och nöt på så ska du se skillnad på kastlängden snart.
                  Grattis till bra val av grejer.

Kommentera

Tack för tipsen allihopa!

Har smörjt upp rullen med lite olja ett par gånger, lättat lite mer på bromsen och fiskat in den en hel del, och det börjar artar sig, blir bara nöjdare och nöjdare med rullen

Undrar om denna går att trimma på något vis samt om det är värt sitt pris?

Just det, i smörjschemat i manualen står det att man skall lossa på bulten till veven och droppa ett par droppar olja där, får fasen inte upp den med min sexkantsnyckel, tips någon? Droppade lite olja runt om hur som helst, såg ut att rinna ner fint

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 031 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf