Köpte i veckan ett spinn-fiske-set, bft roots 7,9 - 170g + 5601 JB + 0.35 tracer braid.
Har bara vart ute och fiskat med det 2 dagar men är inte riktigt nöjd med kastlängderna, vill dock påpeka att detta är min absolut första spinn-utrustning bortsett ifrån ismetespöna.
Är medveten om att spöt är aningen kort och att linan är väldigt grov, men tycker att jag borde kunna kasta längre än 30 meter trots att kast-tekniken säkerligen behöver finslipas.
Kan tillägga att jag hittills endast kastat beten mellan 100-110g då jag inte har så många beten som lämpar sig till detta spö ännu.
När rullen kom i förpackningen var 4 utav 6 centrifugalvikter aktiverade och det var så jag fiskade första dagen.
Nästa dag inaktiverade jag 2 stycken, fiskade alltså med 2 vikter aktiverade, men märkte ingen större skillnad.
I manualen så står det att den mekaniska bromsen skall vara ställd så att betet sakta sjunker 25cm vid en lätt knyck på spötoppen och det är så jag har ställt den, vågar jag lätta den lite mer utan att behöva oroa mig för skatbon?
Som det ser ut just nu, endast 2 C-vikter aktiverade och mek-bromsen ställd som i manualen så tror jag inte ens att jag behöver bromsa kastet med tummen innan betet slr i vattnet, har dock inte testat men tycker att rullen bromsar tillräckligt mycket på egen hand.
Hur skall jag ställa in rullen för att nå längre kast? Inga C-vikter över huvud taget? Eller fler C-vikter och superlätt mek-broms? Kommer främst att ligga i 100g-spannet på betena om det nu spelar någon roll!?
Har bara vart ute och fiskat med det 2 dagar men är inte riktigt nöjd med kastlängderna, vill dock påpeka att detta är min absolut första spinn-utrustning bortsett ifrån ismetespöna.
Är medveten om att spöt är aningen kort och att linan är väldigt grov, men tycker att jag borde kunna kasta längre än 30 meter trots att kast-tekniken säkerligen behöver finslipas.
Kan tillägga att jag hittills endast kastat beten mellan 100-110g då jag inte har så många beten som lämpar sig till detta spö ännu.
När rullen kom i förpackningen var 4 utav 6 centrifugalvikter aktiverade och det var så jag fiskade första dagen.
Nästa dag inaktiverade jag 2 stycken, fiskade alltså med 2 vikter aktiverade, men märkte ingen större skillnad.
I manualen så står det att den mekaniska bromsen skall vara ställd så att betet sakta sjunker 25cm vid en lätt knyck på spötoppen och det är så jag har ställt den, vågar jag lätta den lite mer utan att behöva oroa mig för skatbon?
Som det ser ut just nu, endast 2 C-vikter aktiverade och mek-bromsen ställd som i manualen så tror jag inte ens att jag behöver bromsa kastet med tummen innan betet slr i vattnet, har dock inte testat men tycker att rullen bromsar tillräckligt mycket på egen hand.
Hur skall jag ställa in rullen för att nå längre kast? Inga C-vikter över huvud taget? Eller fler C-vikter och superlätt mek-broms? Kommer främst att ligga i 100g-spannet på betena om det nu spelar någon roll!?

Kommentera