Val av haspelrulle ~500kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av haspelrulle ~500kr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
    Min Neos beggade samman på en halv säsong, sammanlagt kanske 10 pass efter öring
    Vad var det som gav upp?

    Lämna en kommentar:


  • Sg
    replied
    Hade utan vidare tagit Trion om jag valt mellan de rullarna.
    Bang for the buck = Okuma.

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av El Crapone Visa inlägg
    Det blev Daiwan.
    Då är det väl bara att önska dig och de du lånar ut den till ett riktigt skitfiske med den nya rullen. Återkoppla gärna med ett omdöme när du använt den ett tag.

    Lämna en kommentar:


  • El Crapone
    replied
    Det blev Daiwan. Kul att testa något nytt! Tack för hjälpen gott folk.

    Lämna en kommentar:


  • RullTrassel
    replied
    Jag har bara dålig uppfattning om Neos men goda gällande orran!

    Min Neos beggade samman på en halv säsong, sammanlagt kanske 10 pass efter öring

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Hur Orran är jämförd med Neosen kan jag inte uttala mig om. Penn Sargus är en fin rulle men dessvärre har man snålat och gjutit huvuddrevet i någon billig aluminiumlegering vilket gör att man nog får sätta ett frågetecken för livslängden. I valet mellan den och Excelern skulle jag ta den senare (äger båda, låt vara Sargus i en större modell).

    Lämna en kommentar:


  • El Crapone
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Ska man sammanfatta de i trådstarten angivna alternativern så är väl såväl Siennan som Crossfiren hyfsat rejäla budgetrullar. Rullar som duger bra att fiska med och som inte ramlar i bitar vare sig den första eller andra säsongen (och säkert håller längre än så med ett minimum av omvårdnad).

    Trion är en mer ambitiös rulle, aggressivt prissatt, som dessvärre dras med ett något tveksamt renommé vad gäller kvalitén.

    Exceler S är en rulle i mellanprissegmentet. Det är ett besvärligt segment eftersom de prismedvetna väljer budgetrullarna medan prylb*garna går direkt på premiumrullarna (om de kan finansiera det). Den spelar alltså i åtminstone en division över budgetrullarna och även till det angivna ordinarie priset (runt 1500 spänn) är det en prisvärd rulle. Ingen Stella men definitivt ett seriöst fiskeredskap. Med tre siffror på prislappen är den väldigt mycket "bang for the buck". Daiwa är underskattat/illa marknadsfört här i landet. Det är bara att tacka och ta emot.
    Tackar för all info lausvik. Ska in och känna på en Sienna imorgon, men antagligen kommer det bli en Daiwa Exceler S 2500 som köps denna vecka.

    Har dock ett par funderingar kvar.
    Abu Garcia Orra S som finns nedsatt lite här och var. Idag äger jag storebrorsan Revo Neos som jag gillar. Hur står sig orran i förhållande till den. Kommer man bara känna sig missnöjd när man får den i handen?

    Har även fått erbjudande att köpa en Penn Sargus 2000 för ett bra pris. Hur kan man tänka sig att den står gentemot Exceler S och Orran? Är storlek 2000 för litet för spöt och medellätt gädd/gösfiske?

    Lämna en kommentar:


  • pontus.karpp
    replied
    Jag har provat ett par storlekar av okumas safina noir, mycket prisvärda rulla! Har hållt bra än sälänge efter drygt 1 års regelbunden användning! Ligger väl på runt 300 spänn i vissa webshoppar.

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Ska man sammanfatta de i trådstarten angivna alternativern så är väl såväl Siennan som Crossfiren hyfsat rejäla budgetrullar. Rullar som duger bra att fiska med och som inte ramlar i bitar vare sig den första eller andra säsongen (och säkert håller längre än så med ett minimum av omvårdnad).

    Trion är en mer ambitiös rulle, aggressivt prissatt, som dessvärre dras med ett något tveksamt renommé vad gäller kvalitén.

    Exceler S är en rulle i mellanprissegmentet. Det är ett besvärligt segment eftersom de prismedvetna väljer budgetrullarna medan prylb*garna går direkt på premiumrullarna (om de kan finansiera det). Den spelar alltså i åtminstone en division över budgetrullarna och även till det angivna ordinarie priset (runt 1500 spänn) är det en prisvärd rulle. Ingen Stella men definitivt ett seriöst fiskeredskap. Med tre siffror på prislappen är den väldigt mycket "bang for the buck". Daiwa är underskattat/illa marknadsfört här i landet. Det är bara att tacka och ta emot.

    Lämna en kommentar:


  • RullTrassel
    replied
    Min röst går på Siennan, har en som är gammal som gatan nu och den snurrar på fint!

    Har överlevt mycket skit och servade den precis, sett till vad den innehåller så får jag säga att den är väldigt hållbar.

    Kanske just på grund av att den innehåller 99% plast och typ 2 kullager

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 035 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf
 
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
561 svar
95 677 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Koster
av Koster
 
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
10 952 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
271 svar
47 523 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Herrlin
av Herrlin
 
Startad av Flintpelle, 2022-01-17, 18:22
50 svar
6 150 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Arbetar...
X