Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ridders
    replied
    Förlåt at jag tar upp denna gamla tråden. Ibland har det varit frågor om plastbrickens funktion, och några fiskare mener, att den inte har någon funktion – utom at förhindra spolaxlen at falla ut. Det er fel, tvärtom har brickan en mycket vigtig funktion. Jag skal förklara varför:

    Spolaxlen har en liten mässing”knöl”, sum vid innvevning sitter mot pinionen och s.a.s. holder pinionen på rätt plats i ”växellådan”. Om der inte var någon fixering (=plastbrickan), kan axlen flytta seg axielt. ”Det gør axlen inte” vill många fiskare säga. ”Nja” kommer jag at säga. De flesta bruker en liten glapp i spolan, och om axlen inte er fixerat, kan den lilla mässingknöl inte ”nå” piniongen, eftersom hela axlen har förskjuts axielt bort från vevsidan. Och vad händer nu?

    Det lilla kugghjulet fungerar som en fräsara (cutter) och börjar äta plastokats övra sidan. Det var inte hänt, om axlen hade varit fixerat.

    Som Kungen (Mooki – tacker för excellent artikler om rullmek.) menar jag, at plastbrickans base skal sitte mot växellådan – på detta sättet klämmor plastbricken starkare vid axielt drag mot icke-vavsidan. ABUs ingeniörer har (igen) gjort et fint, men möjligen svårt-att-förstå job.

    Mvh jr

    Lämna en kommentar:


  • outkaszt
    replied
    Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
    Mm, så kan det såklart vara. Då ska det alltså inte sitta bricka i den alls?
    Antar att det inte ska det. Kommer inte ihåg hur det var på min Record men på sprängskisser finns den inte.

    Lämna en kommentar:


  • Jefvelberg
    replied
    Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
    Skulle tro att det beror på att recordens spolaxel ska ligga fritt och kunna rotera. Är det inte den rullen som axeln snurrar vid invevning och spolen vid utkast...
    Mm, så kan det såklart vara. Då ska det alltså inte sitta bricka i den alls?

    Lämna en kommentar:


  • outkaszt
    replied
    Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
    Förresten, på min record 51 finns inga 'hack' eller spår i axeln där plastSKITEN ska haka i. Varför?
    Skulle tro att det beror på att recordens spolaxel ska ligga fritt och kunna rotera. Är det inte den rullen som axeln snurrar vid invevning och spolen vid utkast...

    Lämna en kommentar:


  • Jefvelberg
    replied
    Förresten, på min record 51 finns inga 'hack' eller spår i axeln där plastSKITEN ska haka i. Varför?

    Lämna en kommentar:


  • Jefvelberg
    replied
    Jag monterade i ny i min raket. Öppnade rullen..av nån anledning jag inte minns max, MAX 1v senare. Paj. Jag gav fan i o sätta dit en ny.

    Lämna en kommentar:


  • outkaszt
    replied
    Denna jävla skitbricka, öppnade upp en helt spritt språng ny raket idag och brickan är sprucken, av mitt i tu från fabrik. Tur att jag köpte två extra med senaste leveransen från Svängsta. Tycker dock Abu borde göra denna av mjukare och bättre plats!

    EDIT: På min rulle satt basen mot lagerkoppen.

    Lämna en kommentar:


  • Jefvelberg
    replied
    Jag har plitat ner ett utkast till ett manus. Säg gärna vad ni tycker.
    Arbetsnamnet är "sagan om konungens återkomst".

    Grodo - rullbäraren (spelad av..nån liten späd multi-nybörjare tänker jag), har fått i uppdrag att slänga en felvänd axelhållarbricka i ett svårtillgängligt multi-träsk.
    Uppdragsgivare Gösalf, (tar du den el camino? Det blir fel lag för dej jag vet, men det är bara på film) en vis och på många sätt en magiker i ämnet. Han kan trolla med drev bl.a.
    På hans vandring stöter han på onda krafter, skarvarna, som vill ha brickan ty de hävdar att den är rättvänd. Konungen (mooki, den tar du va?) går ut i strid och försöker hålla tillbaka dom onda krafterna. Dom onda krafterna styrs av en otäck surgubbe vid namn Abbauron (i rollen: lausvik). Han planerar världsherravälde och med hjälp av den felvända brickan vill han (storyn haltar lite här, kom gärna med input) utrota alla multisar och ersätta dom med abumatics.

    Förtydligande, lausvik kan ju inte som bekant oponera sej mot min casting(filmtermen inte sporten). Han erbjuds rollen för att många här tror jag har en bild av honom som skulle passa rollfiguren.
    Själv gillar jag lausvik och hans "sura attityd". Jag saknar honom sedan dag ett. Jag tyckte mej se mycket humor mellan raderna.

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
    Blev en jädra massa textmassor här, kom någon fram till hur brickan skall sitta?
    Jag har servat mina tre och satt den med basen mot gaveln i allihop... Tror ärligt talat att det inter spelar någon roll... För funktionen - knappast. För att den inte ska paja - har inte märkt någon skillnad...
    Gör som Mooki säger --- eller El Camino.
    Och du behöver inte tacka särskilt för mina klara och entydiga råd..!

    Lämna en kommentar:


  • ElCamino
    replied
    Det spelar tydligen ingen roll.Jag tog en bild hur de sitter orginal.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 286 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 134 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 277 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
89 081 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 362 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X