Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jefvelberg
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Jag har aldrig sett någon anledning att olja mina, blir det som att trimma ?
    Hehe, olja tycks leta sej fram lite överallt genom rullen..

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Att den går sönder verkar en få leva med. Olja och plast går väl inte så bra ihop..
    Dom gick ju inte sönder vid monteringen
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-11-13, 22:23.

    Lämna en kommentar:


  • outkaszt
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Utan Mookis tråd hade jag nog aldrig vågat mig på att riva vevgaveln på någon av mina rullar. Den borde vara ett suplement till ABU:s tämligen torftiga manual till Ambassadeurrullarna...
    I dag, när jag servade min TGC hade jag åter tråden framme för att kolla just hur han anser att plastbrickan ska placeras. Men, som sagt, har den egentligen någon annan funktion än att se till att axeln följer med gaveln ut? Kan inte se det... Möjligen kan den, med basen mot gaveln, ha en viss fjädrande funktion som gör att axeländen följer med ut när man lossar på koppen...
    Njaae, jag vet inte jag...
    Uppriktigt sagt trodde jag den var där för att fixera spolaxeln, dvs så att inte axeln roterar.

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Utan Mookis tråd hade jag nog aldrig vågat mig på att riva vevgaveln på någon av mina rullar. Den borde vara ett suplement till ABU:s tämligen torftiga manual till Ambassadeurrullarna...
    I dag, när jag servade min TGC hade jag åter tråden framme för att kolla just hur han anser att plastbrickan ska placeras. Men, som sagt, har den egentligen någon annan funktion än att se till att axeln följer med gaveln ut? Kan inte se det... Möjligen kan den, med basen mot gaveln, ha en viss fjädrande funktion som gör att axeländen följer med ut när man lossar på koppen...
    Njaae, jag vet inte jag...

    Lämna en kommentar:


  • ElCamino
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Att den sitter så från fabrik förklarar ju Mooki med att det underlättar monteringen. Och att ABU egentligen menar att den ska sitta tvärtom. D v s med basen mot gaveln. Samtidigt konstaterar han att det knappast spelar någon roll. Jag monterar alltid mina med basen mot gaveln så att "clipsen" griper runt spåret i axeln. Men spelar det egentligen någon roll? Har en känsla av att brickan i stort sett endast har funktionen att se till att axeln följer med när man lyfter bort vevgaveln...
    Beträffande den andra brickan på bilden är ju inte Mooki och du oense. Den är felvänd...
    Jag är inte oense med någon...jag utgick inte från att alla hade läst Mookis fina artikel,utan endast hur de sitter från fabrik.

    Lämna en kommentar:


  • Jefvelberg
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    D v s med basen mot gaveln.
    Åhh, suck..*skruvar bort alla lagerkoppar och vänder igen*

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    [=CONFIG]74033[/ATTACH]

    Skruvade den koppen från en,innan,helt orörd ProRocket...
    Att den sitter så från fabrik förklarar ju Mooki med att det underlättar monteringen. Och att ABU egentligen menar att den ska sitta tvärtom. D v s med basen mot gaveln. Samtidigt konstaterar han att det knappast spelar någon roll. Jag monterar alltid mina med basen mot gaveln så att "clipsen" griper runt spåret i axeln. Men spelar det egentligen någon roll? Har en känsla av att brickan i stort sett endast har funktionen att se till att axeln följer med när man lyfter bort vevgaveln...
    Beträffande den andra brickan på bilden är ju inte Mooki och du oense. Den är felvänd...

    Lämna en kommentar:


  • Jefvelberg
    replied
    Att den går sönder verkar en få leva med. Olja och plast går väl inte så bra ihop..

    Lämna en kommentar:


  • stol69
    replied
    Mmmmm ta bort koppen är väl bara att skruva och lyfta av då. Men det kluriga blir ju att få dit våran favorit igen utan att den spricker! Så tillbaks till den ursprungliga frågeställningen då det är utrett hur den ska vara vänd.

    Lämna en kommentar:


  • Jefvelberg
    replied
    *skruvar bort och vänder axelhållarbrickan i alla mina lagerkoppar*

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 252 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 069 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 190 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 677 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 262 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X