Rengörning och smörjning, en nördig historia.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengörning och smörjning, en nördig historia..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rengörning och smörjning, en nördig historia..

    Hej fiskevänner,

    Innan jag skriver en rad till vill jag med bestämdhet påpeka att det jag kommer beskriva nedan inte ska tolkas som tips och uppmaning om hur ni kan göra utan bara för att visa hur jag gör.
    Anledningen är att det kanske inte är helt ofarligt och eftersom jag inte är expert på hälsoämnet så vädjar jag till sunt förnuft innan ni gör något liknande.

    Slut med tråkigheter, nu till dagens tips...öh, nä tips var det ju inte egentligen då!
    Hur man rengör och smörjar lager har det skrivits spaltmeter om och det finns mycket att läsa om detta, inte minst Mooki’s fantastiska beskrivningar.

    När det gäller rengörning av bl.a. lager så har jag upptäckt ultraljudtvättens fantastiska egenskaper.
    Vad är då en ultraljudstvätt? Där hänvisar jag till eget googlande men kortfattat skapar den små bubblor som kaviterar (imploderar.....motsats till exploderar). Dessa ”gnager” rent överallt där rengörningsvätskan kommer åt. Om man som jag av praktiska och ekonomiska anledningar placerar det jag ska rengöra i t.ex. en glasburk dämpar det effekten lite men funkar utmärkt ändå.
    Ultraljudstvättar för små saker finns billigt på Kjell och Company, vill även minnas att de hade en liten film om hur det funkar. Min tvätt är lite större, 10 liter och köpt på Biltema.

    Vid smörjning av lager så har det hundratals gånger beskrivits hur man ska snurra in en droppe osv... men det är ibland svårt med väldigt små lager som t.ex till lagrad evighetsskruv....och när det gäller evighetsskruvens ena lager så går det inte ta bort på mina evighetsskruvar.
    Och nu en liten beskrivning på hur jag rengör och smörjer.

    Ultraljudstvätten fylls med vatten och värms upp till 50 grader, högre temperatur kommer att få acetonet att koka (56 grader)

    Jag placerar lagren i ett snapsglas som jag häller ren aceton i.
    Click image for larger version

Name:	Snaps_Ultraljud.jpg
Views:	1
Size:	404,1 KB
ID:	1836881

    Glaset placeras i ultraljudstvätten på ”lagom” djup.
    Click image for larger version

Name:	Ultraljudstvätt.jpg
Views:	1
Size:	481,2 KB
ID:	1836882

    Ett löst liggande lock placeras ovanpå så inte acetonet ångar bort
    Stänger man in acetonet i en burk och hettar upp det smäller det nog..
    Click image for larger version

Name:	Ultraljudstvätt_Lock.jpg
Views:	1
Size:	399,5 KB
ID:	1836883

    Sedan är det bara att köra på.
    Efter 10 minuter snurrar jag lagren på en penna.
    Pennan ska INTE vara av plast, den löses av aceton men en vanlig blyertspenna går fint.
    Jag kollar hur acetonet ser ut och byter eventuellt till ny och ren aceton.
    Tvättar igen, snurrar och tvättar.
    Efter ett par körningar snurrar lagren jäklar i mig!

    Hela grejen med ultraljudstvätten är ju att det ”gnager” överallt där acetonet kommer åt.
    Evighetsskruvens fasta lager vågar jag inte tvätta i aceton eftersom jag är osäker på om plasten tål acetonet. Jag tog T-röd istället.

    När ändå tvätten var uppvärmd tog jag en liten burk med avfettning och slängde i drev och lite prylar.
    Det är ju lite pilligt att få rent mellan tänderna men i ultraljudstvätten blev det kliniskt rent efter några minuter!
    Klicka på bilden för att se bättre.
    Click image for larger version

Name:	Broms.jpg
Views:	1
Size:	500,9 KB
ID:	1836884

    Lagren låter jag torka några timmar innan det är dags för smörjning.
    Click image for larger version

Name:	Färdigtvättat.jpg
Views:	1
Size:	517,0 KB
ID:	1836885

    Nu till nästa fantastiska maskin, vakuumförpackaren!!
    Skitbra att vakuumförpacka mat och snabbmarinera kött med men det hör inte till detta forum.
    ....men faktum är att på samma vis som jag marinerar kött så ”marinerar” jag mina lager!
    Först ut är det besvärliga fasta lagret på evighetsskruven.
    Fram med snapsglaset, i med evighetsskruven och i med lite lämplig olja (jag kör bara med TG’s Rocket Fuel Yellow Label)
    Glaset placeras i en vakuumburk som finns att köpa, iaf till min vakuumförpackare.
    Click image for larger version

Name:	Smörja_Evighetslager.jpg
Views:	1
Size:	501,8 KB
ID:	1836886

    Nu pumpar jag ut luften ur burken och vad händer då?....jo luften bubblar ut ur lagret.
    När jag sedan släpper in luft i burken så ”sugs” olja in i lagret.
    Click image for larger version

Name:	Vakuum.jpg
Views:	1
Size:	519,1 KB
ID:	1836887

    Efter detta får alla andra lager samma behandling.
    Click image for larger version

Name:	Lager_I_Olja.jpg
Views:	1
Size:	544,2 KB
ID:	1836888

    Ja att lagren är smorda råder ingen tvekan om men kan de översmörjas?
    Jag ställde frågan till en av de gurus som finns på området och fick svaret ”nej, överflödig olja försvinner ur lagret när du kastar”.

    Ja mina vänner, så här gör jag......och ang rengörningen måste jag skriva, GÖR INTE DETTA!!....eller var i alla fall försiktiga, varm aceton ångar jäkligt mycket och att dra in den skiten i lungorna är inte bra alls..
    Dessutom är det säkert brandfarligt som helvete.
    Jag har brandsläckare i garaget där jag rengör och använder skyddsglasögon.

    Sätt igång och skruva isär era rullar nu!

    Ha det gött!
    //Kenneth

  • #2
    En kanske korkad fråga..varför ens värma vattnet då rullgrejerna placeras i aceton?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      En kanske korkad fråga..varför ens värma vattnet då rullgrejerna placeras i aceton?
      Det finns inga korkade frågor i det här sammanhanget...men du kanske får ett korkat svar! [emoji1]
      Vattnet värmer acetonet i glaset, värme bidrar till bättre och snabbare rengöring.
      Eftersom jag ultraljudstvättar kanske det hade gått lika bra med kallvatten.
      Det är ett inbyggt värmeelement med termostatstyrning så jag värmer gärna vattnet.
      Tidigare innan jag köpte tvätten ställde jag snapsglaset i ett varmt vattenbad...lyckades även koka lagren, funkade fint men oj va det ångade giftigt!
      Värma med vattenbad fungerar bra men kokning är nog inte så bra..

      Ultraljudstvätt är en fantastisk uppfinning, förstora bilden på dreven så ser du.
      Går även att använda till annat än rengörning.
      Man kan ultraljudstvätta pommes, anläggningsytan för frityroljan sägs öka med fem ggr! Oavsett så blir de jäkligt frasiga!

      Kommentera


      • #4
        Fantastisk guide!
        Jag kan gott intyga att om man en gång testat att rengöra lager i ultraljudstvätt finns ingen återvändo. För de som inte vill köra Aceton kan jag varmt rekommendera Simple Green Crystal som är vattenlösligt och mindre farligt men samtidigt otroligt effektivt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
          Fantastisk guide!
          Jag kan gott intyga att om man en gång testat att rengöra lager i ultraljudstvätt finns ingen återvändo. För de som inte vill köra Aceton kan jag varmt rekommendera Simple Green Crystal som är vattenlösligt och mindre farligt men samtidigt otroligt effektivt.
          Tack!
          Blir lite nyfiken på Simple Green Crystal, var köper du det?
          OK's naturavfettning funkar till mycket, kanske inte lager då men typ till grannens moppeförgasare!

          Kommentera


          • #6
            Smart med vakumpacken, det måste testas.

            Jag har kört lager i en kaviarburk med aceton utan att något smäller, hittills i alla fall...

            Riktigt skitiga saker åker ner i en plastpåse med tsprit som knyts ihop och åker i badet, det biter bra då plastpåsen dämpar mindre än en glasburk.
            Anders @ gäddfiske.se

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Smart med vakumpacken, det måste testas.

              Jag har kört lager i en kaviarburk med aceton utan att något smäller, hittills i alla fall...

              Riktigt skitiga saker åker ner i en plastpåse med tsprit som knyts ihop och åker i badet, det biter bra då plastpåsen dämpar mindre än en glasburk.
              Jag kör också med plastpåsar ibland.
              Fördelen är ju att det inte går åt mycket rengöringsmedel.

              Jag håller inte riktigt med dig ang dämpningen.
              När jag läste om ultraljudstvätt tidigare såg jag en tabell på hur mycket olika material dämpar ultraljudsvågorna...och givetvis hittar jag det inte igen men jag minns att ju hårdare material desto mindre dämpning. Jag minns även att jag drog slutsatsen att jag skulle använda glas före plast om det var praktiskt möjligt.

              I manualen för en tvätt hos Kjell och Company anger de att rostfritt stål dämpar 8%, aluminium 20% och plast 30%.

              ..men skit samma, man kör till det blir rent!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                Tack!
                Blir lite nyfiken på Simple Green Crystal, var köper du det?
                OK's naturavfettning funkar till mycket, kanske inte lager då men typ till grannens moppeförgasare!
                Jag ringde distributören och fick tips om Elon på Sveavägen där jag köpte min flaska. Dom kan säkert skicka, annars kan jag ordna det om du är sugen...

                Kommentera


                • #9
                  Hm..det blir en tur till Kjelle i veckan...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    Jag kör också med plastpåsar ibland.
                    Fördelen är ju att det inte går åt mycket rengöringsmedel.

                    Jag håller inte riktigt med dig ang dämpningen.
                    När jag läste om ultraljudstvätt tidigare såg jag en tabell på hur mycket olika material dämpar ultraljudsvågorna...och givetvis hittar jag det inte igen men jag minns att ju hårdare material desto mindre dämpning. Jag minns även att jag drog slutsatsen att jag skulle använda glas före plast om det var praktiskt möjligt.

                    I manualen för en tvätt hos Kjell och Company anger de att rostfritt stål dämpar 8%, aluminium 20% och plast 30%.

                    ..men skit samma, man kör till det blir rent!
                    Jo, jag har också läst det där men lik förbaskat funkar det

                    Men det är klart, badar man något en timme i varm tsprit blir det kanske rent utan ljudvågor...
                    Anders @ gäddfiske.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 057 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 579 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X