Rengörning och smörjning, en nördig historia.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengörning och smörjning, en nördig historia..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
    Ett tipps till kanske, för att torka lager, trä dom på axeln, sätt ett finger på toppen så dom inte kan flyga iväg och sätt snurr på dom med tryckluft, det blir en jäkla snurr, sen är dom torra.
    Jag skulle inte rekommendera någon att göra så.

    Ni kan förstöra era lager då dom roterar med hög hastighet i torrt osmort tillstånd vilket innebär metallisk kontakt mellan kula och lagerbana vilket i sin tur kan ge spår/förslitningar i ytan och ett begynnande lagerhaveri är att vänta.

    Jag blåser ur lagren ibland med tryckluft men blåser snällt och på stillastående lager. Annars är nog en enkel hårfön det bästa men blås över lite längre tid så blir det 100% torrt
    Senast ändrad av Exxet; 2015-01-19, 11:11.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
      Du kan få kavitering vid 1000 rpm. Jag har själv provat.
      Okej...jag kanske ska rätta mig.
      Definitionen för ultraljud tror jag är över 18kHz.
      Kavitationsbubblor uppstår säkert vid lägre frekvenser men det är inget som används till någon form av ultraljudstvättar där alla ligger över 20 kHz.
      1000 rpm är 1000/60 = 16,6 "svängningar" per sekund (Hz), dvs 0,0166 kHz....ganska långt ifrån 18 kHz.

      Kavitering på propellrar uppstår vid lägre frekvenser.
      Jag är ingen expert på ämnet men har stött på det.
      På 90-talet elkonstruerade och programmerade jag styrningen till en "kavitationstunnel" som installerades i Taiwan. Körde även igång det på plats.
      Där var syftet att med hjälp av övertryck/undertryck, vattenflöde, varvtal osv simulera propellerkonstruktioner för att undvika kavitation som kan äta upp propellern. Eller som min testpropeller i Taiwan, den skulle inte kavitera för vara så tyst som möjligt...... den skulle sitta på torpeder.
      Senast ändrad av KeBa; 2015-01-19, 12:17.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        ...Annars är nog en enkel hårfön det bästa men blås över lite längre tid så blir det 100% torrt
        Hårfön?! Det här är en gubbtråd, ordning i ledet! En karl (hrm...) i min ålder har ingen hårfön men väl varmluftspistol (å en gumma som man kan fråga...)
        Senast ändrad av anteman; 2015-01-19, 14:27.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Hårfön?! Det här är en gubbtråd, ordning i ledet! En karl (hrm...) i min ålder har ingen hårfön men väl varmluftspistol (å en gumma som man kan fråga...)
          Fan. . där blev man avslöjad
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #25
            Fortsättning..

            Kul att mina tips var uppskattade men jag tycker att vi kör vidare även det här inte direkt har fiskeanknytning men jag tror att moderatorerna har överseende eftersom ultraljudstvätten i sig definitivt är fiskerelaterat!

            Min ultraljudstvätt är av lite större modell än de har på Kjell och Company, 10 liter och köpt på Biltema.
            http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...stvatt-191542/
            Fördelen med den tvätten förrutom sin storlek är att den har inbyggt värmeelement med värmereglering och det gav mig idéer om fler användningsområden!

            Jag ska inte ta upp allt här och nu utan bara det jag nämnde tidigare i förbifarten, pommes frites!
            En gastronomi-nördig kollega nämnde för mig att han hade läst att om man ultraljudtvättade pommes frites innan fritering så ökade anläggningsytan med 5 gånger vilket skulle leda till ”superfrasiga” pommes.....och det var jag ju tvungen att testa!

            Sagt och gjort, jag delade upp ett kilo pommes i två plastpåsar.
            Click image for larger version

Name:	Pommes_Påsar.JPG
Views:	1
Size:	727,8 KB
ID:	1776956


            Fyllde påsarna med vatten, la allt i ultraljudstvätten som därefter fylldes med vatten.
            Click image for larger version

Name:	DSC_0026_1.JPG
Views:	1
Size:	699,0 KB
ID:	1776957


            Sedan väntade jag tills de hade tinat innan jag ”tvättade” i 30 + 30 minuter.
            Värmeelementet har jag avstängt....enligt bilden var det 12 grader.
            Jag vände runt och försökte ändra läge på pommes’en med jämna mellanrum för att få alla sidor tvättade.


            Här ser man skillnaden mellan tvättat och otvättat, mycket mer poröst.
            Bilden är tagen då jag provade pommes stripes men jag föredrar att få pommes frites frasiga!
            Click image for larger version

Name:	Pommes_Jmf.JPG
Views:	1
Size:	694,4 KB
ID:	1776958


            Ut med allt på bänken och fram med en byggfläkt!
            Låt de bli hyfsat torra, sedan är det bara att ta fram fritösen för att några minuter senare kunna njuta av superfrasiga pommes!
            Click image for larger version

Name:	Pommes_Tork.JPG
Views:	1
Size:	635,1 KB
ID:	1776959


            Detta användningsområde kan ni se som ett argument till era respektive för att lägga stora pengar på en rejäl ultraljudstvätt!
            Om inte argumentet räcker som övertalningsförmåga, misströsta inte, jag återkommer vid ett senare tillfälle med vad man kan använda tvättens värmeregulator till!

            Kommentera


            • #26
              (Lånar tråden lite)Någon som har tips på vilken som kan vara den bästa budgetvarianten av ultraljudstvätt? Vilka spec ska man se efter? Ska ha den mest till rullar och små förgasare

              Kommentera


              • #27
                Eumax har fått bra kritik på många Amerikanska forum, kanske inte riktigt så budget som du eftersträvar?
                Vettiga modeller ligger runt 1500kr på eBay om jag minns rätt.

                Måste också inflika att jag helt obegripligen missat denna tråd fram till nu, för mig ett mysterium i klass med Mary Celeste
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inlägg
                  (Lånar tråden lite)Någon som har tips på vilken som kan vara den bästa budgetvarianten av ultraljudstvätt? Vilka spec ska man se efter? Ska ha den mest till rullar och små förgasare
                  Hej,
                  I ditt fall skulle jag kolla Kjell och Company om det är någon som är stor nog. Hellre för stor än för liten.
                  När du ska tvätta småprylar lägger du dom i en glasburk med "lämplig" vätska och fyller upp resten av tvätten med vatten. Jag rekommenderar att du köper en med värmeelement. Effekten spelar ingen roll, du kan fylla den med varmvatten så räcker det att elementet håller temperaturen uppe.
                  Även biltema har budgettvättar. Min tvätt (här i tråden) är köpt på biltema, kostar 4 papp men är då helt i rostfritt, 10 liter, termostat, avtappningskran.
                  Jag tycker iofs den är att rekommendera.
                  Grannens moppeförgasare trivdes fint i den[emoji1] Där stoppade vi ner den i en grövre fryspåse, tippade i en skvätt med ok naturavfettning i påsen. Körde nog på 60 grader i en halvtimme.
                  Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1427053221453.jpg
Views:	1
Size:	998,1 KB
ID:	1777360

                  Kommentera


                  • #29
                    Tackar för alla tips. Nu återstår bara att övertyga kärringen om att det är en bra investering

                    Kommentera


                    • #30
                      Kan man köra hela vevgavlen i u-tvätten, så att man kan få tvättat iar lagret?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 992 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X