Rengörning och smörjning, en nördig historia.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengörning och smörjning, en nördig historia..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Hej,
    I ditt fall skulle jag kolla Kjell och Company om det är någon som är stor nog. Hellre för stor än för liten.
    När du ska tvätta småprylar lägger du dom i en glasburk med "lämplig" vätska och fyller upp resten av tvätten med vatten. Jag rekommenderar att du köper en med värmeelement. Effekten spelar ingen roll, du kan fylla den med varmvatten så räcker det att elementet håller temperaturen uppe.
    Även biltema har budgettvättar. Min tvätt (här i tråden) är köpt på biltema, kostar 4 papp men är då helt i rostfritt, 10 liter, termostat, avtappningskran.
    Jag tycker iofs den är att rekommendera.
    Grannens moppeförgasare trivdes fint i den[emoji1] Där stoppade vi ner den i en grövre fryspåse, tippade i en skvätt med ok naturavfettning i påsen. Körde nog på 60 grader i en halvtimme.
    [ATTACH]77186[/ATTACH]
    9mm Bing

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inlägg
      Kan man köra hela vevgavlen i u-tvätten, så att man kan få tvättat iar lagret?
      Ja, men det är nog inte att rekommendera. Ultraljudstvätt med lösningsmedel kan matta ner färgen på vevgaveln.

      Kommentera


      • #33
        Hur du något tips hur man bäst får rent iar lagret? Mitt släpper ibland och veven går baklänges

        Kommentera


        • #34
          Då är det bäst att byta lagret.

          Kommentera


          • #35
            Det sker inte så ofta, kan det bero på att jag smörjde lagret med liquid greas?

            Kommentera


            • #36
              Du kan ju alltid prova att lägga gaveln i typ lacknafta/avfettning/diesel/fotogen eller liknande och tvätta ur lagret.Smörj med vanlig rullolja sen och testa.Liquid grease....nä,ingen favvo.

              Kommentera


              • #37
                Varför säljer dom skiten, verkar inte gå att använda till något

                Kommentera


                • #38
                  Eftersom det går mot vinter....och mer rullmek!..så lyfter jag min tråd, en del intresserade kan ju ha missat den.
                  Så för er som vill ha tips om rengörning och smörjning, läs första inlägget.
                  /Kenneth

                  Kommentera


                  • #39
                    Hej, bra ide att lyfta upp tråden igen. Snart är fisket över men ännu några veckor hoppas man få jaga både det ena och andra innan havet lägger locket på.

                    a att lagren är smorda råder ingen tvekan om men kan de översmörjas?
                    Jag ställde frågan till en av de gurus som finns på området och fick svaret ”nej, överflödig olja försvinner ur lagret när du kastar”.
                    Vill samtidigt passa på att lyfta dessa ord från dig. Anledning är att man ofta hör och läser många som är försiktiga med olja då man inte vill översmörja. Visst kan man översmörja men då menas att man fyller mer olja än lagret kan hantera. Men å andra sidan är det helt ofarligt och kastas ur ganska omgående, precis som du säger. Med andra ord hellre 10 droppar för mycket än en droppe för litet.

                    En fråga då jag själv känner viss tvivel att rengöra med aceton mtp. alla plastdetaljer. Hur ställer sig kemiskt ren bensin i jämförelse ? Det lär ju vara ett bra rengöringsmedel. ?
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                      En fråga då jag själv känner viss tvivel att rengöra med aceton mtp. alla plastdetaljer. Hur ställer sig kemiskt ren bensin i jämförelse ? Det lär ju vara ett bra rengöringsmedel. ?
                      Mycket intressant frågeställning!

                      Jag använder aceton till kullager, knivbult och e-skruv (doppar inte plastdetaljen). Drev och liknande kör jag med OK naturavfettning typ 1+4, funkar jättebra. Till rena plastdetaljer funkar vatten och diskmedel.
                      Problem uppstår för mig med lagrade e-skruvar där man inte kan ta loss ena lagret och det sitter en plastbit intill. Jag har använt T-röd hittills och det har funkat hyfsat men samtidigt undrar man ju vad plasten tål? Den plasten som jag har när jag tillverkar bromsvikter klarar att ligga i aceton ett dygn utan något händer. Jag vill ju ha bästa rengörningsmedel utan att plasten löser upp sig.

                      Eftersom det finns ett visst intresse i rengörning med UL-tvätt vill jag påpeka att man inte behöver fylla hela tvätten med rengörningsmedel. Lägg prylarna i små glasburkar som i sin tur placeras i tvätten som fylls med vatten. Glas har bara en liten dämpning av UL-vågorna.

                      ...men åter till Exxet's frågeställning "Hur ställer sig ren bensin i jämförelse?", det är jag också nyfiken på.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X