Bra och viktig tråd!
Jag använder främst (i nämnd ordning) kemiskt ren bensin, diskmedel, finsprit och aceton till rengöring av rulldelar.
Helst använder jag så få av dessa medel som möjligt under så kort tid som möjligt men det beror ju helt på hur smutsiga delarna som ska rengöras är.
Merparten av plastdelar hos en modern Ambassadeur tål både aceton och bensin (åtminstone under kortare tid) utan att påverkas alls.
Acetonet är jag väldigt försiktig med då vissa plaster verkar reagera men först efter en viss tid, det är alltså svårt att prova en liten stund.
Jag rengör evighetsskruvar i bensin och har aldrig haft problem med det. En fördel med bensinen är att den löser härdat fett betydligt effektivare än acetonet.
När jag rengör kullager använder jag bensinen för att få bort gammalt fett/olja och därefter aceton för att få bort den oljiga yta bensinen har tendens att lämna efter sig.
Viktigt att tänka på när det gäller kullagrade evighetsskruvar:
Pensla gärna på ett rengöringsmedel på själva skruven och torka rent med kullagret vänt uppåt innan delen läggs i blöt. Särskilt på kraftigt nedsmutsade skruvar är detta viktigt då man riskerar att få in partiklar i lagret om man lägger en riktigt smutsig skruv i ett rengöringsbad.
Jag använder främst (i nämnd ordning) kemiskt ren bensin, diskmedel, finsprit och aceton till rengöring av rulldelar.
Helst använder jag så få av dessa medel som möjligt under så kort tid som möjligt men det beror ju helt på hur smutsiga delarna som ska rengöras är.
Merparten av plastdelar hos en modern Ambassadeur tål både aceton och bensin (åtminstone under kortare tid) utan att påverkas alls.
Acetonet är jag väldigt försiktig med då vissa plaster verkar reagera men först efter en viss tid, det är alltså svårt att prova en liten stund.
Jag rengör evighetsskruvar i bensin och har aldrig haft problem med det. En fördel med bensinen är att den löser härdat fett betydligt effektivare än acetonet.
När jag rengör kullager använder jag bensinen för att få bort gammalt fett/olja och därefter aceton för att få bort den oljiga yta bensinen har tendens att lämna efter sig.
Viktigt att tänka på när det gäller kullagrade evighetsskruvar:
Pensla gärna på ett rengöringsmedel på själva skruven och torka rent med kullagret vänt uppåt innan delen läggs i blöt. Särskilt på kraftigt nedsmutsade skruvar är detta viktigt då man riskerar att få in partiklar i lagret om man lägger en riktigt smutsig skruv i ett rengöringsbad.
Kommentera